Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onze eerste fietsreis door Filipijnen - Forum Wereldfietser

onze eerste fietsreis door Filipijnen

Beste levensgenieters,
Mijn man en ik (50-jarigen) gaan van half dec’17 tot half ‘jan ’18 met z’n tweetjes voor 4 weken naar de Filipijnen. We nemen onze eigen fiets mee op het vliegtuig en gaan ginder een 3à4-tal weken rondtoeren. Wie kan ons mooie fietsroutes en/of bezienswaardigheden aanbevelen ? Het enige dat op onze bucket list staat is zwemmen met de walvishaai in Cebu (Oslob) of Donsol-Leyte (Luzon), weten jullie welk de beste plek is ? Dus voor de rest zijn we nog volledig vrij. Het is onze bedoeling dagelijks tussen 40à80km te fietsen, naargelang wat waar te beleven valt.
Hopelijk hebben jullie leuke trips en tips voor ons.
Groeten
Ilse & Danny
Goed plan! Filipijnen wordt vaak overgeslagen bij een "Azië tour", jammer.
Waar naartoe je gaat vliegen maakt nogal wat verschil: of je naar Cebu of naar Manila gaat.
Voor de duidelijkheid: Donsol is géén Leyte. Het is de regio Albay op Luzon.
Ik acht de kans op het zwemmen tussen de butanding, Tagalog (Filipijns) voor walvishaai, voor de maand januari iets groter in Donsol. Maar laat het er niet vanaf hangen. De lokale bevolking zal je graag vertellen dat er "gisteren" nog 2 gezien zijn...
Vlieg je op Manila, dan het beste de bus stad uitwaarts nemen. Fietsend is het te doen, maar zeker geen ongevaarlijke trip: als fietser heb je geen aanzien in het verkeer (geldt niet alleen voor Manila trouwens). Mooi fietsen rond het Taal meer, de Taal vulkaan is een beklimming (zonder fiets) de moeite waard: het is een vulkaan die zelf in een krater ligt (lake in the lake). De zuidkant is iets minder toeristisch, Tagaytay is gewoon duur. Verder naar het zuiden richting Batangas. De wegen langs de kust zijn mooi, maar ook vaak steil!
Vanuit Batangas een banka naar Mindoro nemen. Puerto Galera is een stadje met alles, Mindoro is een pracht eiland.
Zuidoost Luzon is op zichzelf ook de moeite waard. Behalve Donsol is er natuurlijk ook de vulkanen met misschien wel de meest perfecte vorm te zien: de Mayon.
Cebu ken ik niet zo goed, ik heb er in ieder geval nog nooit gefietst.
December, januari en februari zijn wel de drukke maanden, vooral populair bij duikers.
Houdt er ook rekening mee dat het in deze maanden in de hoger gelegen delen (Tagaytay en Baguio bijvoorbeeld) voor Filipijnse begrippen "koud" kan worden (15 graden). Eind van het jaar is wel een van de regen periodes, begin van het jaar is wat beter.
Voor verblijf tot 4 weken: geen visum nodig. Voor langer verblijf: visum voor 60 dagen, €28 in Den Haag. Ter plaatsen verlengen mogelijk.
Geldautomaten: met Nederlandse pas, meeste kans bij BDO en BPI, normaal geen probleem. Om te internetten koop je òf een losse sim-kaart, òf een dongel van Globe Tattoo. Niet al te duur. Ook nog veel internet cafe's overal.
En op elke straathoek kun je voor 40 peso een lekke band laten repareren!

Groet, Tom
In januari 2009 heb ik een maand gefietst op Cebu, Siquijor, Bohol en Negros. In ons reisverslag vind je een overzicht van de hoogte- en dieptepunten.
en toch......

heb ik mijn tekst hier (welke kritiek bevatte op de gekozen dictator van de filipijnen, blijkbaar tegen het zere been van Tom) nu verwijderd.
Dit omdat ik me bij nader inzien wel kan vinden in de laatste opmerking van Danny & Ilse, dat ze hun reisbestemming niet op politieke gronden kiezen.

Ook sprak ik in de tussentijd een paar filipino's in ons land die ik via mijn werk ken. Zij wisten mij te vertellen dat de ándere filipijnen jullie heel gastvrij en enthousiast zullen onthalen. Zij meenden ook dat jullie reis ondanks alles een heel goed idee is. Veel voorpret alvast en een verslag van de reis hier is achteraf altijd welkom.

Hans
javb2812 schreef:en toch.......andere afwegingen te maken.

Hans
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat TS niet naar politieke meningen vroeg.
Lijkt mij ook meer iets voor een ander draadje.

Ook ik heb respect voor ieders mening.
Hier wordt echter zoveel wartaal verkondigd dat er van een mening, gebaseerd op feiten, geen sprake lijkt te zijn.....


Groet, Tom
Tom vds schreef:
javb2812 schreef:en toch.......andere afwegingen te maken.

Hans
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat TS niet naar politieke meningen vroeg.
Lijkt mij ook meer iets voor een ander draadje.

Ook ik heb respect voor ieders mening.
Hier wordt echter zoveel wartaal verkondigd dat er van een mening, gebaseerd op feiten, geen sprake lijkt te zijn.....


Groet, Tom
reactie verwijderd. Doet niet meer ter zake.

Hans
Wij hebben een aantal jaren terug op de Filipijnen gefietst.
We hebben veel aan het boek van Martin langevoord en jens funk, cycling Philippines gehad.
Wij hebben toen op bohol, negros en cebu gefietst.

Gerry
Wat we hoopten is gebeurd, we hebben reeds nuttige tips van jullie mogen ontvangen. Het reisverslag van Peter ga ik nog volledig uitpluizen en de tip van Tom om het boekje Cycling Philippines te kopen is al gebeurd.
Uiteraard vinden we de slechte politieke sfeer op de Filipijnen zeer erg maar wij gaan niet uit politieke overweging naar ginder.
bedankt voor jullie hulp !