Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen in Vietnam, Laos en Zuid-China - Forum Wereldfietser

kamperen in Vietnam, Laos en Zuid-China

Hallo,
Wij gaan deze winter 5 maanden fietsen door geheel Vietnam, Noord-Laos en Zuid_China. We gingen er al van uit dat we onze kampeerspullen mee zouden nemen. Enige twijfel was er al wel omdat het in het noorden van Vietnam, Laos en Zuid-China aardig "heuvelachtig" kan worden. Nu lees ik dat je in Vietnam eigenlijk niet kunt kamperen....? Te druk, geen plek e.d. Onze ervaring is dat we bv. in Midden-Amerika bij mensen op het erf konden staan. Wat zijn de mogelijkheden in Vietnam (en Laos en China)?
Mocht kamperen lastig worden, zijn er dan in de minder toeristische gebieden wel voldoende (eenvoudige) slaapplekken?
Graag jullie ervaringen!
Hoi,

Ik kwam begin dit jaar in Australië een Amerikaan tegen (met Nederlandse ouders, maar hij spreekt zelf geen Nederlands), die al jaren over de wereld fietst en zei dat ie Vietnam het leukste fietsland vond. Op dit moment is hij daar weer (na een tocht door China) en kampeert er zo te zien regelmatig. Misschien kun je hem eens vragen hoe hij dit doet. Hij heet Richard en is op FaceBook te vinden onder de naam DutchAmerican Tourbiker.

Groet,
Sander
Beste Leidi,

Vietnam is idd wel wat druk, maar het Noorden is geschikt voor kamperen. Laos is een absoluut wildkampeer paradijs en wat betreft China, dat hangt erg van het gebied af. In China stonden we vaak op stukjes landbouwgrond nadat de boeren naar huis waren gegaan, nooit een probleem geweest, wel opletten dat je geen schade toebrengt natuurlijk.

Groeten,

Jorma
Dat het in grote delen van Vietnam te druk is en dat er geen plek is, klopt zeker. Soms moet je al tientallen kilometers fietsen om zelfs maar even langs de weg te kunnen plassen zonder opgemerkt te worden. Alles is volgebouwd of afgezet of als rijstveld in gebruik, daar kun je je nauwelijks een voorstelling van maken als je het zelf niet hebt gezien. Laos en China zijn een stuk leger. Afgezien daarvan zie ik nauwelijks een reden om een tent mee te nemen naar die streken, met enige planning is er overal wel goedkoop onderdak te vinden.
Er is in dit soort landen nauwelijks een kampeer cultuur en dat is ook helemaal geen probleem.
Zoals mijn voorganger al schreef is er overal goedkope en soms heel goede overnachting te verkrijgen

Dirk
dik5 schreef:Er is in dit soort landen nauwelijks een kampeer cultuur en dat is ook helemaal geen probleem.
Zoals mijn voorganger al schreef is er overal goedkope en soms heel goede overnachting te verkrijgen

Dirk
+1 en niet te vergeten; als er al plek is naast de weg in Noord Laos/Vietnam; Er liggen nogal wat UXO's ofwel niet ontplofte bommen

Groeten BertV
In Laos is bijna altijd een slaapplaats te vinden, maar in Noord Laos vanaf Phong Sali had ik wel een nacht een tent nodig, want het bergachtige gebied staat niet altijd toe dat je er nog even 40 km aan vast plakt eind van de middag om een grotere plaats te bereiken. Het is dan ook snel echt donker.
Neem een niet te grote tent mee voor noodgevallen. Zeker als je zolang op weg gaat als jullie, wil je niet elke dag stress hebben om tijdig ergens te zijn denk ik. Een lichte donzen slaapzak en licht matje nemen nu ook weer niet zoveel plek in.

Geniet van je mooie tocht

Erik Veenstra
Hoi,

Wij fietsten van Hanoi naar HoChiMin en kampeerden ongeveer 1 keer per week ,als we geen pensionnetje konden halen. Vooral de HoChiMin trail is erg bergachtig en vrij onbewoond. Prima kampeerplekjes want veel tropisch struikgewas. Laos is nog stiller dus alleen maar makkelijker. In Nationaal parken mag het niet maar niemand zal je storen. Kijk uit voor die kleine mieren, ze kauwen door de tentvloer en verpesten je nachtrust.
In China kampeerden wij al zo'n 70 dagen ,geweldig ! Leuk contact met de bevolking en altijd wel een ,klein , plekje aan het einde van een doodlopend weggetje waar een trekkertje net kan draaien. Probeer wel op tijd van de snelweg af te komen want die zijn volledig afgezet met hekken. Ieder dorp heeft vervolgens wel een hakhoutbos ,ideaal voor je tent . Conclusie ; prima kampeerlanden.
Wij zijn overigens altijd MET tent onderweg om de stress van het 'niet-halen' te voorkomen en zouden niet anders meer willen maar zoals je al las ; dat is erg persoonlijk.En goed wildkamperen neemt wat tijd om te leren.
Veel plezier, Pier.
Ik zou kamperen echt niet aanraden in Vietnam en Laos ( China ben ik niet geweest).

In Vietnam zijn er volgens mij amper campings en wildcamperen lijkt me lastig. Vrij druk en moeilijk een goede plek vinden. Daarnaast is het volgens mij behoorlijk ongebruikelijk. En misschien wel het belangrijkste: Je kan overal super goedkoop in guesthouses slapen.

Laos is veel rustiger en minder bevolkt, maar ook daar lijkt het me redelijk lastig. En ook in Laos zijn er erg veel goedkope overnachtingsmogelijkheden waardoor ik het meesjouwen van alle campeerspullen niet echt van toegevoegde waarde zie.
Dank jullie allemaal voor jullie reactie. Wat fijn dat andere ervaren wereldfietsers de moeite nemen om ons van advies te dienen.
We hebben lang gewikt en gewogen maar uiteindelijk besloten om de tent toch mee te nemen. We fietsen delen van de Ho Chi Min route en daar is het soms lastig om een guesthouse te vinden. Het gevoel om niet afhankelijk te hoeven zijn van beschikbare guesthouses geeft ons een vrij gevoel. Dus tent mee. En minimale bepakking.
We laten na onze reis (medio april 2018 zijn we weer terug) weten hoe het ons vergaan is. We zijn benieuwd!
Ik fietste een tijdje geleden bijna 5 maanden door Sichuan, Yunnan, Laos en Vietnam. En had een tent bij me. Ik heb in China, en dan met name hoog in de bergen, wild gekampeerd, in totaal max 10 keer in die periode. Ik heb niets gezien dat ook maar in de buurt van een geautoriseerde kampeerplek kwam gezien
Wanneer ik de keuze had tussen (wild) kamperen of een alleszins betaalbare overnachting onder een dak koos ik voor het dak (en de wc, (bucket)shower, electriciteit et cetera.
Realiseer je dat zolang je zuidelijk van de echte bergen blijft je in een tropisch klimaat zit en een tent dan niet altijd de fijnste overnachtingsplek is qua warmte. Daarnaast lopen, kruipen en vliegen er allerlei beesten rond waardoor het vaak niet aantrekkelijk is om na zonsondergang in het donker naast je tent te zitten.
Tenslotte kan het heel fijn zijn om 's ochtend om 5:45 op je fiets te zitten en om tegen 11:00 af te stappen en vervolgens in de koelte van een plafondventilator of een aircon te chillen, als de zon vrijwel recht boven je staat en het dik boven de 30 graden is.
Dat je je tent wel mee wilt nemen begrijp ik, maar reken dan vooral op gebruik als 'emergency'.
Ben momenteel in Vietnam. Mijn lief en ik fietsen om en rond de highway 1 van Hanoi naar HCMC. We hebben slechts 1 X gekampeerd en dat was in Cuc Phuong national parc. De redenen waarom kamperen minder vanzelfsprekend is, staan hierboven al genoteerd. Bijkomend argument - de hotels, guesthouses ... supercheap! We betalen tussen 180.000 en 250.000 dong/nacht! Das rond de 10/eu per nacht - airco, wifi, deftige douches enz... Rond de Highway 1 vind je ze overal.

Guesthouse = Na Nghi ... en da's belangrijk om weten - niemand spreekt hier engels. :)
Dag Leidl,

Wij vertrekken over een maand richting Laos, Cambodja, Thailand samen met onze kinderen van 4 en 6. Zou je achteraf gezien, nu je reeds geruime tijd terug bent, nog steeds kampeermateriaal meenemen of toch niet meer?
Alvast bedankt

Groetjes,
Bart & Griet
Beste Bart & Griet,

Ik heb het afgelopen jaar in Vietnam gewoond en ook wat tripjes gemaakt met de fiets. Zoals in alle bovenstaande berichtjes al wordt gesteld is kamperen niet perse nodig. Er zijn overal wel Nha Nghi’s (guesthouses) te vinden. Kampeertereinen zijn er niet. Als je wild zou kamperen, of bij iemand op het erf, dan moet je er rekening mee houden dat je het middelpunt van de belangstelling wordt en weinig rust zal hebben :D Mensen nodigen je uit voor thee, koffie, eten of gewoon een praatje. Bij de guesthouses heb je in ieder geval nog een kamer om je in terug te trekken als je daar behoefte aan hebt... Verder zul je heel veel hele lieve mensen tegenkomen die zich vereerd voelen dat je hun dorp bezoekt. Geniet ervan! :D
bartvb2 schreef:
do 01 nov, 2018 21:46
Dag Leidl,

Wij vertrekken over een maand richting Laos, Cambodja, Thailand samen met onze kinderen van 4 en 6. Zou je achteraf gezien, nu je reeds geruime tijd terug bent, nog steeds kampeermateriaal meenemen of toch niet meer?
Alvast bedankt

Groetjes,
Bart & Griet
In Thailand zijn in de nationale parken kampeerterreinen, maar je hoeft geen tent mee te nemen. De rangers verhuren, tenten, slaapzakken en slaapmatjes. Het is een beleving op zich om tussen de Thai te kamperen. Vaak doet men dat met groep. Hun tentjes zijn klein, maar hun pannen zijn groet. Een pick up zit vol met eten en kookgerij. De kookploeg is uren in de weer. Je kunt ook kiezen voor een meer eenzame kampeerplek bij een waterval, maar dan moet je verder het park in over lastige paadjes. In het informatiecentrum bij de ingang staan de mogelijkheden om te kamperen aangegeven. www.thainationalparks.com http://www.thailandadventureguide.com/c ... -thailand/
Langs de Mekong bij Chiang Khan en Sangkhom zijn pariculiere kampeerterreinen langs de rivier. De ingerichte tentjes staan klaar. Er is daar niet eens ruimte om er een tentje naast te zetten.
Kamperen in Vietnam, Laos en Cambodja zou ik niet doen: zeker niet met kleine kinderen. Buiten de gebaande wegen is er nog altijd kans op mijnen en niet ontplofde munitie op scherp. Verder vindt men kamperen maar vreemd. Ook in het bergachtige noorden van Laos komen steeds meer Guest Houses, herkenbaar aan de gele lichtbakken.van Lao Beer.