Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trans Kaukasus - Forum Wereldfietser

Trans Kaukasus

Iemand bekend met deze route in Georgië?
http://www.bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/
Ik vraag me af of deze voor een simpele vakantiefietser te doen is.
Richard
Prachtig zeg!

Ik vraag me af wat een simpele vakantiefietser is?
Op de website staat onder "Difficulty" (vertaald naar het Nederlands):

De route is beloond met een 8 (op de schaal van 10). Grotendeels is het een vrij eenvoudige rit. De route tussen Shatili en Tusheti is echter een grote uitdaging, die de algemene score verhoogt, en er zijn een paar kleinere hike-a-bikes secties in Svaneti. Anders dan dit, zijn de wegomstandigheden meestal te doen, variërend van semi-onverhard tot met "graswegen" en gladde singletrack, samen met verharde verharde wegen. De verbinding tussen Gori en Tedjisi sprint eruit als een veeleisend (maar prachtig) gedeelte.

Communicatie in Georgië kan ook een uitdaging zijn, aangezien weinigen buiten de hoofdstad Engels spreken. Gelukkig overstijgen inherente vrijgevigheid en vriendelijkheid taalverschillen. Ik zal mijn hondenwaarschuwing hier herhalen: herdershonden zijn een geduchte tegenstander, vooral als je alleen reist in Tusheti. Van alle honden wilde er uiteindelijk maar één worden aangehaald.


Honden, taal en een moeilijk passage dus, om die moeilijk passage kan je misschien heen.
Ligt er aan wat een simpele vakantiefiets(er) is. Elke fietser in goede conditie en met doorzettingsvermogen kan een heel eind komen. Voorvering en licht bepakt lijken me op het eerste gezicht wel handig.

Het is een goed verslag, met prachtige beelden gemaakt in het juiste jaargetijde. Een verademing tussen al het gezever over materiaal.

Dank voor het delen. Voeg ik toe aan mijn eigen wishlist.
Deze ga ik onthouden!
Ik heb de website gelezen. En ook de film gezien waarna verwezen wordt. (Kazbeki) Wat daar te zien is, is wel erg technisch mountainbiken. Voor mij te technisch tenzij ik uren hike-a-biken wil en dat is me te gortig. Vandaar dat ik hoop iemand te vinden die ervaring met deze route heeft. Als er maar 5% single track is en 70% onverhard dan valt het nog wel mee. Er lijkt ook best regelmatig accommodatie te zijn en vervoer naar begin en eindpunt is ook vrij makkelijk.
De route trekt wel heel erg...
Vergeet niet dat dit een backpacking site is , en dat cijfer is als je licht gewicht gaat dus met een "gewone" fiets is het al een stuk zwaarder. Ik heb vorig jaar een stuk van de dragons spine in zuid afrika gedaan en die was een 6 maar er zaten stukken tussen die een 10 waren dus onderschat het niet.
Hoe zou de Great Divide ingeschaald worden door deze site? (Die vond ik niet al te lastig.)
Ritch The Fridge schreef:Hoe zou de Great Divide ingeschaald worden door deze site? (Die vond ik niet al te lastig.)
De GDMBR wordt ingeschaahld op 5,5.

Bedenk wel dat die routes door verschillende mensen gemaakt worden, en dat niet iedere route even goed ontwikkeld is.

Afgelopen vakantie heb ik een stuk van de Trans Oeganda gefietst, en daar zat een stuk in dat absoluut niet te fietsen was (een klim van enkele honderden hoogte meters die neerkwam op de fiets en bepakking een berg op te zeulen), en een stuk dat helemaal nooit eerder door iemand gefietst was.
ik heb in juni ook 2 route van die site gefietst en de een was een moeilijkheids- 7
daar zaten toch echt behoorlijk pittige stukken bij waar we moesten lopen duwen met de fiets
en ook steile klimmen ,en we zijn wel wat gewend
het was wel super gaaf ,maar verkijk je er niet op
bij TRANS KAUKASUS route is 97 procent te fietsen
dat betekent dat je toch bijna 40 km met je fiets moet zeulen op 1280 km
en onverhard klimmen en rijden vergt gewoon meer energie dus hou daar ook rekening mee
maar verder lijkt het me een zeer mooie route en zeker de moeite waard
Die 97% betreft "time ridable". Dat zou verschillende dingen kunnen betekenen maar ik schat in dat ze bedoelen dat 3% van de tijd onderweg te voet zal zijn. Laten we zeggen 3 tot 4 uur op deze hele track. Dat valt nog wel mee (als het weer goed is). Afgelopen jaar heb ik de bike packing route door Spanje van Toffel gereden. Daarbij ook veel moeten lopen. Bij goed weer gelukkig.
Die 97% betreft "time ridable". Dat zou verschillende dingen kunnen betekenen maar ik schat in dat ze bedoelen dat 3% van de tijd onderweg te voet zal zijn. Laten we zeggen 3 tot 4 uur op deze hele track.
sorry maar ik snap je berekening van 3 a 4 uur niet
1280 km daar 3 procent van is bijna 40 km
dus dat zo je totaal zeulen met je fiets
maar dat zal wel op een aantal stukken zijn en niet achter elkaar natuurlijk
in schotland heb ik een ochtend en de volgende middag moeten lopen duwen met de fiets
en soms alleen maar een paar minuten
dus je weet niet precies waar en hoe lang
bodhi schreef:1280 km daar 3 procent van is bijna 40 km
Op de site staat "% RIDEABLE (TIME)". Tijd dus, en niet kilometers. En aangezien lopen langzamer gaat dan fietsen, zal het percentage kilometers dan lager zijn.
Ik heb de .gpx eens binnengehaald en op een openstreetmap ondergrond geprojecteerd. Wat me dan op valt is dat zeker het begin van de route gaat over "licht-terra" wegen die in openstreetmap worden aangeduid als "highway=primary" wat in Nederland is weggelegd voor N-wegen. Het stukje aangeduid als "hike a bike" kan makkelijk worden vermeden door de "gele" weg (highway=secondary) te nemen. Na Kutaisi worden het meer "wiite" wegen (highway="unclassified") maar dat zou nog steeds verhard moeten zijn en dan komen stukken "bruin-gestreept" (highway="track") ie. onverhard.

Ik denk dat het goed is ook eens zo de track te bekijken, als je het combineert met hoogte-informatie kan je denk ik een heel goed beeld krijgen van zwaarte van de tocht. Ik gebruik hiervoor viking maar in BaseCamp zou het ook moeten kunnen.
Ik heb me nog eens wat verder verdiept in de route en hetgeen ik op internet kon vinden. Het fietsen is wel OK en het avontuur prachtig maar die honden zit ik toch een beetje tegenaan te hikken. In al mijn fietsvakanties heb ik vele honden getrotseerd zonder al te veel problemen. Misschien zie ik nu beren op de weg in de vorm van overijverige honden dus ik opteer voor de route samen met iemand anders te fietsen. Iemand interesse?