Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen van Kashgar naar Tibet (lhasa) via de G219 - Forum Wereldfietser

fietsen van Kashgar naar Tibet (lhasa) via de G219

Dag iedereen,
Ik ben momenteel een route aan het zoeken om na de pamir highway naar tibet lhasa te fietsen.
Na het fietsen van de pamir highway zou ik naar Kashgar gaan en dan zo naar Lhasa via de G219.
Mijn vragen:
-zijn er mensen die deze route al gedaan hebben en wat vonden ze ervan?
-Zijn er mensen die een alternatieve route genomen hebben? van pamir highway naar tibet?
-Hoe zit het momenteel met fietsen door china naar tibet? Mensen met recente ervaringen?
Vroeger ging dit vlot, nu zou dit bijna onmogelijk zijn lees ik her en der.
Als het echt niet anders kan bekijk ik nog de optie om te vliegen naar daar of tibet te skippen.

Groetjes,

Gaëtan
Hoi,

Zover ik het hebben kunnen uitpuzzelen en ervaringen van anderen onderweg: als solofietser kun je Tibet niet in. Wel georganiseerd als je er tenminste veel geld voor over hebt en een volgauto achter je aan wilt. Pogingen van andere fietsers zijn gestrand bij politieposten op de route. En soms kun je een eind in de buurt komen…maar ergens staat wel weer een post en stopt het avontuur. Ik ben dit jaar andersom (oost naar west) langs Tibet gefietst; das vanaf het westen gezien vanaf Kashgar. de 315 en 303 volgen tot Golmud, Daar 109 tot 308 naar Yushu, 217 en 317 naar Garze etc langs de grens met Tibet. Vanaf Yushu krijg je trouwens veel Tibetaanse cultuur te zien. Genoeg kloosters en buddhisten op die route. Je fietst hiet ook een groot deel over het Tibetaanse plateau op 4000 tot 5000 meter hoogte.
Hou er in de hele Xinjang provincie rekening mee dat dit ook 'bezet' gebied is en dat je zeer regelmatig door de politie gecontroleerd wordt. Kamperen is verboden, dus als je daar voor kiest; uit het zicht blijven. Hotels kan ook een ding zijn omdat ze vaak buitenlanders weigeren….
Alternatief dat wel kan hoewel ze daar moeilijk kunnen doen over visa; karakorum-Highway naar Pakistan.

groeten BertV
Het ziet er ook inderdaad naar uit dat Tibet een nee zal worden :( .

De karakorum-Highway naar Pakistan word momenteel sterk afgeraden door diplomatie.be. " De stad Gilgit, toegangspoort tot het bergachtige noorden (waaronder de Hunzavallei), kan niet meer als veilig worden beschouwd. Het district Diamer van de regio Gilgit-Baltistan, waaronder het traject van de Karakoram Highway tussen Chilas en Gilgit, moet absoluut worden vermeden."


Dus nu ben ik opzoek naar een weg van de pamir via india naar Kathmandu, Maar van zo ver ik mij herinner heb je ook permits nodig voor kashmir en co.

Het meest voor de handliggende is dus PHW=>Kashgar(china)=>KHW=>Islamabad=>Lahore=>Waghad.
Hoi,

Ik ben ook op zoek naar een 'oplossing' om vanuit centraal Azië naar Zuid-oost Azië te fietsen, en kwam er achter dat je vanaf Bishkek kan vliegen naar New-Delhi. Vanuit hier kan je dan via Nepal alsnog richting het oosten fietsen. Op deze manier fiets je dus om China en Tibet heen, maar wel nog langs de zuid kant van de Himalaya.
Als er iemand is met ervaring over deze optie dan hoor ik dat graag!

Ivo
Je zult dan alsnog via India moeten. Nepal grenst aan China en India. China kom je niet in want Tibet. Dus weer terug naar India en dan via Mynmar geloof ik naar Thailand. Of je Mynmar in komt met een fiets weet ik niet. Waarschijnlijk heb ik Mynmar verkeerd gespeld maar goed.
Hallo,

Solo fietsen door Tibet is geen optie, er zijn talloze checkpoints en sommige daarvan zijn in "beweging", wat wil zeggen dat het auto's zijn die rondrijden. Een buitenlandse fietser in een verder desolaat landschap valt nogal op en binnen de kortste keren ben je de klos. Vervolgens ben je overgeleverd aan de "grillen" van de Chinese ambtenaren, wat kan leiden tot verplicht terug vliegen met een peperdure vlucht, of met diverse Chinese begeleiders naar een willekeurige Chinese stad vliegen waarbij de kosten voor jouw zijn. Op hulp van de Nederlandse (of andere westerse) overheid hoef je niet te rekenen aangezien je willens en wetens zonder permit Tibet ingaat. Er zijn talloze verhalen te vinden op het internet. Zelf ben ik vanaf de Pamir dwars door China gefietst en de gebieden direct grenzend aan het officiële Tibet zijn echt heel erg mooi. De controle en repressie is hier een stuk minder dan in het officieel Tibet, waardoor er meer over is van de Tibetaanse cultuur en er veel kloosters zijn die daadwerkelijk nog in bedrijf zijn. De eerste schrijver heeft hier al iets over losgelaten, mocht je een preciezere route beschrijving willen stuur dan even een PB. Ook is de Karakorum Highway direct vanaf Kashgar zeer de moeite waard om te fietsen naar de grens en terug, ook al is het op en neer. Wel is de planning essentieel want de Pamirs en het Tibetaanse plateau zijn beide echt steen koud in het verkeerde seizoen, dus het is zaak de Pamirs zo vroeg mogelijk te doen zodat er tijd resteerd om dicht langs Tibet te fietsen.
Vervolgens kom je in het hemelse Laos en daarna de super "HUB" Thailand van waaruit je makkelijk en relatiuef goedkoop naar Nepal kunt vliegen (eventueel via Myanmar al is het de vraag of je dat moet willen).

Groet,

Jorma
Als vliegen van Bishkek tot de opties behoord, dan zal een korte busreis ook wel mogen. Ik krijg uit dit verslag de indruk dat je met enige voorzichtigheid wel de KKH vanuit Kashgar tot Gilgit kunt fietsen, maar het stuk van Gilgit tot Rawalpindi beter met een bus kunt doen.
zivojan schreef:
wo 02 jan, 2019 23:37
Je zult dan alsnog via India moeten. Nepal grenst aan China en India. China kom je niet in want Tibet. Dus weer terug naar India en dan via Mynmar geloof ik naar Thailand. Of je Mynmar in komt met een fiets weet ik niet. Waarschijnlijk heb ik Mynmar verkeerd gespeld maar goed.
Op dit moment zijn onze leden "Heart to Beat" fietsend Myanmar binnengefietst en "Rausgefahren" is ook op weg maar geen leden edoch zeker niet minder komisch.
Wij kregen dus wel het 90-dagen China -visum-zonder-Tibet en fietsten dus zonder vliegen tot Osaka, OK twee keer een ferry. Groeten van Pier.
piviets schreef:
do 03 jan, 2019 20:14

Op dit moment zijn onze leden "Heart to Beat" fietsend Myanmar binnengefietst en "Rausgefahren" is ook op weg maar geen leden edoch zeker niet minder komisch.
Wij kregen dus wel het 90-dagen China -visum-zonder-Tibet en fietsten dus zonder vliegen tot Osaka, OK twee keer een ferry. Groeten van Pier.
Waar kregen jullie je 90 dagen visum? In Nederland of onderweg?
cycler schreef:
do 03 jan, 2019 20:39
piviets schreef:
do 03 jan, 2019 20:14

Op dit moment zijn onze leden "Heart to Beat" fietsend Myanmar binnengefietst en "Rausgefahren" is ook op weg maar geen leden edoch zeker niet minder komisch.
Wij kregen dus wel het 90-dagen China -visum-zonder-Tibet en fietsten dus zonder vliegen tot Osaka, OK twee keer een ferry. Groeten van Pier.
Waar kregen jullie je 90 dagen visum? In Nederland of onderweg?
In Nederland en omdat dit het moeilijkste van onze wereldreis was zijn we met China begonnen [ met een weekje Kir. en een weekje Kaz. vooraf] bikeiteasy.wordpress.com
90 dagen China lukte ook 'redelijk makkelijk*' in Bangkok

BertV

* voet bij stuk houden; vriendelijk doch vasthoudend duidelijk maken dat 90 dagen echt nodig is (en je hele verhaal wel kloppend hebben. Dus reisschema langs highlights, niet fietsen, papieren op orde etc)
Ik dacht altijd dat je voor China een 2de paspoort nodig had. Omdat je geen chinees visum kan krijgen in een buitenlandse ambassade. Nu zag ik ook dat het kan in Iran kan (https://caravanistan.com/forum/viewtopi ... ina#p22512) maar zijn er mensen die hier recent 90 dagen china hebben kunnen regelen? Of in een andere land dat op de Zijderoutes ligt? 90 dagen zou wel fijn zijn als ik dan toch eventueel doorheen china fiets.
hightan schreef:
zo 06 jan, 2019 22:18
... maar zijn er mensen die hier recent 90 dagen china hebben kunnen regelen? Of in een andere land dat op de Zijderoutes ligt? 90 dagen zou wel fijn zijn als ik dan toch eventueel doorheen china fiets.
Ik zie net dat er een nieuw bericht geplaatst werd hieruit blijkt dat je in iran 86 dagen kan krijgen voor China dat maakt alles heel eenvoudig.
Solo door het huidige Tibet (Tibet autonome regio) fietsen gaat je waarschijnlijk niet lukken. Je schijnt wel wat te kunnen regelen via bureautjes die het georganiseerd doen, maar daar moet je maar zin in hebben. Echter voor de individueel ingestelde fietser - Tibet is groter (ook al vinden de Chinezen van niet). En juist in de gedeeltes waar Tibet nu China heet Amdo en Kham, mag je wel fietsen als solo fietser. En vind je enorm veel Tibetaanse cultuur. Al is het verstandig om niet bij je visum aanvraag te vermelden dat je naar deze regio gaat. Wij zijn mensen uit Lasa tegengekomen die juist hiernaartoe vertrokken zijn omdat ze in een bepaalde vallei minder controle hadden van de Chinese overheid en zo hun cultuur beter konden behouden. Wij hebben destijds (2013) ons visum in NL geregeld en 90 dagen gekregen. Op basis van een vastgelegde route op papier uitgeschreven aan de kust door grote toeristische plekken en vooraf (tijdelijk) gereserveerde hotels. En vooral ook niet zeggen dat je per fiets reist.

Afbeelding