Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Nepal: Annapurna & Friendship Highway - Forum Wereldfietser

Ervaring Nepal: Annapurna & Friendship Highway

Hi,

Afgelopen jaar in Georgië geweest en weer zin om iets spectaculairs te ondernemen dit jaar en daarbij kwamen Tibet en Nepal boven drijven als idee. Dus nog in de onderzoeksfase op dit moment, het kan net zo goed Peru of Bolivia worden. :lol: Maar je moet iets hebben om bij weg te dromen, toch?

Intussen wel benieuwd naar recente ervaringen in Tibet/Nepal, specifiek de Friendship Highway van Lhasa naar Kathmandu en het Annapurna Circuit in Nepal.

Iemand op dit forum die daar recent gefietst heeft en zijn/haar ervaringen wil delen?

Ik heb de site van Dirk Huyghe uiteraard gevonden en zal hem ook een berichtje sturen.

Ben benieuwd!
Gr. Ellen
Als je een manier vindt om solo door tibet te fietsen laat dat dan zeker weten.
Ik wil dit doen in de periode Aug-nov.
Maar tot nu toe heb ik die plannen opgeborgen en doe ik een andere traject.
Zal ik doen hightan, maar ik vermoed dat dat heel lastig is, zo niet onmogelijk. Wij houden ook van onafhankelijk zijn en dat is wel iets wat ons tegen houdt. Maar misschien is de Annapurna wel een mooi alternatief. In ieder geval iets voor ons om te onderzoeken.

Niemand ervaring met deze routes?
Jim van den Berg en Roel Liemburg waren op de Annapurna met een stel andere WF-ers in 2015. Jim had het georganiseerd. De video van Jim had ik echt net een paar minuten voordat jij dit draadje openende, bekeken. Grappig toevallig :wink: Ik ben namelijk zelf ook in de regio Nepal enzo aan het zoeken ben naar mogelijkheden. Maar uiteraard sluit het niet aan op Tibet, wat jullie willen.

Frans & Dieuwertje schreef:
di 15 jan, 2019 17:47
Jim van den Berg en Roel Liemburg waren op de Annapurna met een stel andere WF-ers in 2015. Jim had het georganiseerd. De video van Jim had ik echt net een paar minuten voordat jij dit draadje openende, bekeken. Grappig toevallig :wink Ik ben namelijk zelf ook in de regio Nepal enzo aan het zoeken ben naar mogelijkheden. Maar uiteraard sluit het niet aan op Tibet, wat jullie willen.

Wie weet waar Jim is gebleven?

Zijn filmpje over Ladakh was destijds reden om me over fietsen in die regio te verdiepen. Vervolgens stuitte ik op Bernice, die heel goed heeft geholpen. Een jaar later fietsen we er rond.

Wat ik maar wil zeggen: goede filmpjes over fietsen in mooie gebieden delen werkt aanstekelijk!

Als er een mooie route door Nepal is te bedenken....
Het is al weer een tijd geleden dat ik in Nepal was. Ze waren toen al aardig bezig de weg verder door te trekken. Inmiddels kan je tot aan Manang goed komen, maar mij lijkt fietsen daar geen aanrader.
Je moet de fietsen een behoorlijk stuk op je rug meevoeren. Onderschat ook de hoogte niet, ik heb daar vanwege hoogteziekte mijn trekking toen moeten afbreken, maar ik had geen fiets bij me.
Daarnaast is het een zeer drukke route met veel wandelaars, er gaan circa 100 mensen per dag omhoog.
Het kan natuurlijk altijd zie ook:
https://youtu.be/qnG-DVId4eE
Frans & Dieuwertje schreef:
di 15 jan, 2019 17:47
Jim van den Berg en Roel Liemburg waren op de Annapurna met een stel andere WF-ers in 2015. Jim had het georganiseerd. De video van Jim had ik echt net een paar minuten voordat jij dit draadje openende, bekeken. Grappig toevallig :wink: Ik ben namelijk zelf ook in de regio Nepal enzo aan het zoeken ben naar mogelijkheden. Maar uiteraard sluit het niet aan op Tibet, wat jullie willen.
Super, thanks! Ga zo gelijk kijken. Zowel Tibet als Nepal gaat niet lukken in de tijd die we hebben, zou inderdaad een van de twee kunnen zijn. Annapurna alleen is misschien weer te kort en moet me nog verder verdiepen of er nog meer leuks te fietsen is in Nepal. Of misschien combineren met een mooie wandelroute. Ik ben lang geleden al eens in Nepal geweest, maar nog niet op de fiets.

Inspiratie is altijd leuk! Bedankt voor de tip. ;)
Lang nagedacht of ik zou reageren maar een beetje met dit topic in het achterhoofd en de opmerking van luddo, vraag ik me een beetje af waarom je dit zou willen fietsen. Het lage deel waar er gewoon een weg is kan zeker maar andere delen zou ik gaan lopen.
@daulagari van overlast hou ik zelf ook niet. Is in dit topic deze discussie aanslingeren ook geen overlast? :wink:

Gisteren gewandeld bij Dorst, in het natuurgebied zijn de paden vrij voor zowel fietsers als wandelaars en dat ging prima. Zolang je respectvol blijft en elkaar de ruimte geeft, zorg je toch niet voor overlast? Het gaat om je gedrag tav andere gebruikers.

Maar misschien moet deze discussie verder in dat andere topic, want we gaan off topic. Graag hier over ervaringen praten, dankjewel.
Goed, laat me hier niet verder in gaan op het mixen van wandelaars en fietsers in dit soort gebieden.

Ik ken Nepal en zou ik bij de planning vooral rekening houden met de hoogte, als je goed plant dan is je volgende slaapplek (zo boven de 300 meter) niet meer dan 300 meter hoger dan de vorige, zie hoogteziekte.info.

Deze planning die daar redelijk mee lijkt te houden en niet helemaal verbazend, de 17 dagen die de tour duurt is ongeveer hetzelfde als je het op de voet zou doen.
Ik vind dat daulagiri helemaal gelijk heeft dat fietsers op het Annapurna circuit helemaal niets te zoeken hebben. De topic starter mag die boodschap dan misschien off-topic vinden, maar ik vind hem zeer to-the-point.
Anderhalf jaar geleden hebben we de Annapurna ronde gedaan, te voet; laatste stuk met de bus. De fiets hebben we overwogen maar naar mijn mening is dit een gebied waar je doorheen moet lopen. Om te genieten van het uitzicht. Voor mij is fietsen een middel, geen doel. Op deze tocht was lopen voor ons het beste middel. We zijn op het rechtsom stuk (oostelijke deel) wel fietsers tegengekomen maar die zagen we veel lopen; ook omdat je rond de 4000-5500m zit; een fiets lijkt me logistiek onhandig.

We zijn vanuit Kagbeni naar Lo Mantang (en weer terug) gelopen. Dit is in Mustang, een klein zelfstandig koninrijkje in Nepal; geen hoge bergen maar Grand Canyon achtige dogernij (bestaat dat woord?), Mustang wordt ook wel Klein Tibet genoemd vanwege de vergelijkbare natuur en cultuur; je hebt hier wel een gids voor nodig anders mag je Mustang niet in; maar wij zagen onze gids nauwelijks en konden zelf een hostel/eetplak/etc uitzoeken.

De routes door het vlakkere landschap van Mustang zijn vaak (oude) groffe jeepwegen en lenen zich juist prima voor offroad fietsen. Als je op Pokhara of Jomsom vliegt zou je een heel mooie tocht linksom (westelijk) langs de Annapurna en dan door naar Lo Mantang kunnen maken; dit zijn allemaal groffe jeepwegen.
daulagari schreef:
ma 04 feb, 2019 22:37
Goed, laat me hier niet verder in gaan op het mixen van wandelaars en fietsers in dit soort gebieden.

Ik ken Nepal en zou ik bij de planning vooral rekening houden met de hoogte, als je goed plant dan is je volgende slaapplek (zo boven de 300 meter) niet meer dan 300 meter hoger dan de vorige, zie hoogteziekte.info.

Deze planning die daar redelijk mee lijkt te houden en niet helemaal verbazend, de 17 dagen die de tour duurt is ongeveer hetzelfde als je het op de voet zou doen.
Dankjewel voor de informatie dauligari.
Smitty schreef:
ma 04 feb, 2019 23:09
Anderhalf jaar geleden hebben we de Annapurna ronde gedaan, te voet; laatste stuk met de bus. De fiets hebben we overwogen maar naar mijn mening is dit een gebied waar je doorheen moet lopen. Om te genieten van het uitzicht. Voor mij is fietsen een middel, geen doel. Op deze tocht was lopen voor ons het beste middel. We zijn op het rechtsom stuk (oostelijke deel) wel fietsers tegengekomen maar die zagen we veel lopen; ook omdat je rond de 4000-5500m zit; een fiets lijkt me logistiek onhandig.

We zijn vanuit Kagbeni naar Lo Mantang (en weer terug) gelopen. Dit is in Mustang, een klein zelfstandig koninrijkje in Nepal; geen hoge bergen maar Grand Canyon achtige dogernij (bestaat dat woord?), Mustang wordt ook wel Klein Tibet genoemd vanwege de vergelijkbare natuur en cultuur; je hebt hier wel een gids voor nodig anders mag je Mustang niet in; maar wij zagen onze gids nauwelijks en konden zelf een hostel/eetplak/etc uitzoeken.

De routes door het vlakkere landschap van Mustang zijn vaak (oude) groffe jeepwegen en lenen zich juist prima voor offroad fietsen. Als je op Pokhara of Jomsom vliegt zou je een heel mooie tocht linksom (westelijk) langs de Annapurna en dan door naar Lo Mantang kunnen maken; dit zijn allemaal groffe jeepwegen.
Smitty, dank. Ik had daar ook al over gelezen. En het is ook helemaal niet zeker dat we hier gaan fietsen hoor, misschien wordt het een wandel-fiets combinatie. En misschien gaan we toch gewoon naar Peru of Bolivia. Ik was me alleen aan het oriënteren en vroeg daarbij om ervaringen.