Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets naar Everest-basecamp - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op de fiets naar Everest-basecamp

Infrastructuur is de basis van elke ontwikkeling.....

[quote="mazzeltovv
Makkelijk praten hè vanuit een (neem ik aan) westerse achtergrond, je kunt altijd weer terugkeren vanuit die armoe naar het lekkere rijke nederland (maar je dan wel schuldig voelen).
[/quote]

eerlijk gezegd was ik er graag gebleven, en nee dat is geen grap. Ik ben terug gekomen om m'n studie te doen, die ik af wil maken. Les werd er gegeven, momenteel ben ik nog steeds met die plek bezig, weliswaar voornamelijk wat financiele steun voor een school daar. En schuldig heb ik me niet gevoeld, Het enige wat ik voelde toen ik daar wegging was iets van pijn. En ook die mensen waren gelukkig, tenminste zover ik het met m'n brakke spaans+handen en voeten kon begrijpen. Ziek waren ze niet vaak, en vingers kwijt raken aan machete ongelukken gebeurde, maar er werd meegeleeft.. Ik heb daar zelf rondgelopen met een gescheurd trommelvlies door een foutje... verzekering?

en die foto's werden eerder van ons gemaakt in ecuador omdat wij op een dak van een busje ergens naartoe reisde met een groepje mensen...(puur omdat het busje zelf vol zat)

wat ik met de locals opmerking wil zeggen, is dat er naar mijn ervaring een beetje een verschil van beeld kan zitten tussen mensen die de toerist uithangen(wat naar ik vermoed de gemiddelde wereldfietser niet helemaal doet.. toch??) En mensen die omgaan met de mensen daar, ipv alleen maar rare foto;s maken van "aparte" mensen

Ik heb twee weken daar gewerkt Giantus, ik heb er 3-4 maanden geleefd.. gereisd, maar ook bij mensen ter plekke gewoond.

Fedor: Blij dat ik je verkeerd heb begrepen in de eerste instantie. En het is 10-20k(het wordt meer als je idd jezelf laat afzetten en/of 10 sherpa's voor jezelf wil etc) Ik ken een paar mensen die daar hebben geklommen/willen gaan klimmen.

laatste ding: giantus nee ik vind het niet fijn dat mensen arm zijn, maar ik probeer te zeggen dat je ook met weinig een prima/gelukkig leven kan hebben. Alleen de meningen over wat een fatsoenlijk/gelukkig leven is kunnen verschillen. Iedereen happy in de wereld zou fantastisch zijn, maar is het reel haalbaar? Komen al je donaties wel op de goede plek?(regelmatig niet namelijk)

anyways: Ik vind die weg geen goed iets, steek dat geld dat liever in onderwijsfaciliteiten e.d.

Sephi schreef:En het is 10-20k(het wordt meer als je idd jezelf laat afzetten en/of 10 sherpa's voor jezelf wil etc) Ik ken een paar mensen die daar hebben geklommen/willen gaan klimmen.
Nogal Off-topic ;), maar alleen een climbing Permit kost al $25.000 (minder p.p. als er meer mensen meegaan). Noordkant is misschien wel iets goedkoper maar dan nog steeds een flinke rib uit je lijf ;)

Hier een overzicht van de kosten (wel de Nepal-kant):
http://www.nationalgeographic.com/adven ... erest.html

En hier nog een algemene (ook de Noordkant):
http://thehendricksreport.wordpress.com ... limb-cost/

Ik heb op het forum van 7summits.com een aanbieding van 10k gelezen geloof ik... maar zal er dan wel naast zitten, want de rest zit inderdaad eerder rond de 20k euro.. dus grofweg 27k dollar(exclusief vlucht en nog wat gedoe)

Marco Meijerink schreef:
bert sitters schreef:Fietsers hebben recht op zoevend asfalt!
waarom hebben we dat recht?
Omdat ik dat vind!

Veel plezier in Centraal-Azie. Ik hoop dat je nog wat redelijk asfalt tegenkomt.

Bert

Hebben jullie het hier over Nepal?

Het gaat er toch niet om om het uitzichtpunt op de Everest te bereiken (vond ik ook maar gewoon een van de bergen met sneeuw) maar het onderweg te zijn zelf. Dat je zo lang in die schitterende omgeving kan lopen op smalle bergpaadjes. Ik ben in 1998 o.a. vanaf Jiri (daar stopte de weg toen) naar Kalar Patar (uitzichtpunt) gelopen en halverwege vlogen de toeristen in naar Lukla. Daar waren Amerikaanse vrouwen bij in jurken, en porters met tafels en stoelen. Het is er al zolang toeristisch (ook al toen ik in 1992 rond Annapurna liep). Zijn nog meer toeristen een vooruitgang? Onderweg at en dronk je bij de stalletjes en sliep je in de guesthouses. Ik denk dat je er meer besteedt dan als je rechtstreeks naar boven kan rijden. En het genieten wordt er toch minder door, dan als je er zolang naar toe moet lopen. De voldoening, het onderweg zijn zelf. Ik kijk er met hele goede herinneringen op terug maar denk dan niet aan dat uitzichtpunt, maar het geheel.

Toen ik met iemand in Santiago de Compostella arriveerde was hij helemaal blij, hij had zijn bestemming gehaald. Ik baalde wat, nu zat het erop.

Moeten er overal wegen zijn?

In Nederland worden de wandelpaden ook vaak fietspaden. Nu ik niet meer kan wandelen en wel kan fietsen zou ik hier misschien blij mee moeten zijn maar ik vind het een verarming.

Het lijkt mij een financiële verarming voor de lokale bevolking ik heb er 21 dagen gelopen dan besteed je meer geld in plaatselijke stalletjes en guesthouses.
Het lijkt mij een verarming van de omgeving, natuur als er een asfaltweg loopt.
En tenslotte lijkt het mij een verarming van de beleving van de toerist zelf, zie hierboven.

Nou ik ben op de fiets naar EBC geweest alweer 2 maanden terug en dat was geen pretje. De hele weg ligt in puin en is afgesloten voor het verkeer. Het is nu alleen nog bereikbaar via een omweg, wat meer een spoor door de bergen is, stenen zo groot als een voetbal en bijna niet te befietsen. Maar het was wel cool om daar te staan met de fiets op 5200 meter aan de voet van Evererst. Terug over de weg die nu gemaakt wordt, dit was echter nob erger met overal graafmachines en een halve meter modder, stenen en zand. Gelukkig allemaal overleefd en met niet al te veel schade KTM kunnen bereiken. Ik ben inmiddels alweer in Varanasi, met 6100km op de teller vanaf Beijing!

Het basecamp aan de Nepalese (zuid)kant is nu per fiets sowieso onbereikbaar en voordat daar asfalt ligt......

Prinsen of iemand anders die zeer recent (laatste paar weken) nog in EBC is geweest:

Hoe en waar zijn de checkpoints op dit moment?

Zijn nu in Shigatse, gaan weer return naar Lhasa via Nam Tso en door naar het oosten, maar overwegen een detour naar EBC. PSB in Shigatse geeft geen permits meer aan individuele travellers en 'men' zegt dat sinds een paar weken de checks rond Everest veel stricter geworden zijn ivm recente free tibet protesten (juli en aug) op Everest en de great wall (er zouden nu 3 checkpoints zijn op die alternatieve weg naar het EBC? ), met hoge boetes tot 5000 Y.

Is er iemand met recente praktijkervaring?

En in geval je in Lhasa bent en hoort dat de southern friendship highway via Yamdrok tso gesloten is: dat is niet zo, je kunt er op de fiets wel langs. Lekker rustig zonder al die chinese toerbussen en jeeps vol stoere foreigners met leren cowboyhoeden op..

dank, Eveline

Ik heb de hele weg door Tibet zonder permit gedaan. Is ook niet echt nodig. Er is een checkpoint 5 kilometer buiten Lhatse, daar kan je rustig voorbij fietsen, ze halen zelfs de slagboom voor je omhoog. Een paar kilmeter na Shegar is er een passpoort controle, je word er geregistreerd en verders niets, ook vragen ze hier niet om permits. In Tingri kun je de verpichte entree ticket kopen [180 yuan] en vrolijk [ nou ja, je word niet echt vrolijk van dit modderspoor] verder fietsen naar het EBC, waar je daar ter plaatse je ticket moet laten zien en de laatste 2 km nog omhoog moet naar het officieele base-camp. Camperen is toe gestaan, waarvan ik gebruik heb gemaakt en dat was onvergetelijk! Bij zonsopgang was ik samen met een Canadese medefietser helemaal alleen met de hoogste berg ter wereld, voordat de horde's chinese toeristen uren daarna verschenen! Vergis je niet in conditie van de ''weg'', die is echt te slecht voor woorden....

Hoi wouter, thanks, we gaan het maar gewoon proberen ondanks die indianenverhalen dat 'alles de laatste paar weken veel strenger is' . Zelf idd ook nog niks van gemerkt.

Veel plezier nog in india

eveline

Eveline Geubbels schreef:Hoi wouter, thanks, we gaan het maar gewoon proberen ondanks die indianenverhalen dat 'alles de laatste paar weken veel strenger is' . Zelf idd ook nog niks van gemerkt.

Veel plezier nog in india

eveline
Danke. Trek je niets aan van die ''geruchten'', dit beweerden ze ook toen ik rond diet tijd daar was... Niets aan het handje...

Kan bevestigen dat er nog steeds niks aan het handje is, je kan gewoon op de fiets naar basecamp. We hebben zelfs de weg vanaf New Tingri / Shekar / Bepar / Baipa village in genomen over de Pang La, mocht niet van de guard, maar toen het probleem (= wij) maar niet vanzelf wegging liet hij ons toch maar door. Dat is het fijne van dat Chinese systeem, iedereen is maar een klein radertje en niemand heeft het volledige overzicht.
Weg over Pang la is nu fantastisch goede dirtroad, en lekker geen ander verkeer. Weg terug naar Old Dingri is nog steeds abominabel slecht. Je hebt wel een ticket voor het Mt Qomolungma Nature reserve nodig, te koop in Bepar @ 180 Y. Heb van andere fietsers die vanaf Old Tingri ingefietst zijn gehoord dat ze ergens onderweg bij een checkpoint die 180 Y betaald hebben. Het echte strenge checkpoint is in basecamp zelf, je komt echt niet meer naar advanced bsecamp of zelfs maar een stukje richting de rongphu gletsjer. Volgens de chinese soldaat die ons tegenhield is dit wel vanwege die Free Tibet actie van die amerikanen in April in EBC.

Het is wel een absurd toeristische ervaring dat Everest base camp, samen met 100 vooral chinese jeeptoeristen wachten tot de wolken optrekken... maar toen de grand old lady eindelijk haar sluier oplichtte en ons 10 minuten haar prachtige north face liet bewonderen toch de moeite waard.

Eveline