Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor route Dechen (Yunnan) - Bangkok - Forum Wereldfietser

Tips voor route Dechen (Yunnan) - Bangkok

Hoi ZO Azie kenners,

Mag ik jullie brein tappen? We zijn aangeland in Dechen (N-Yunnan) en vliegen vanaf 21 Dec terug vanaf Bangkok. Nou was het nooit onze bedoeling om in ZO azie terecht te komen op deze reis en ik heb me nog nooit in deze regio verdiept, maar het leven zit vol leuke verrassingen.

Wie weet er een leuke (globale) route voor de komende twee maanden ,door Yunnan, Laos, Cambodia en/of Thailand? (Flip ik zag al wat van je tips over zuid Yunnan in een andere topic, waarvoor dank)

Dit zijn de randvoorwaarden:
- ons Chinese visum is tot 14 Nov geldig
- we willen iig van Boten naar Vientiane fietsen
- we willen Angkor Wat zien
- geen idee welke afstand we per dag zullen fietsen want ik ken het terrein niet. Ter vergelijking: in Centraal Tibet en het eerste deel van Lhasa - Dechen ong. 100 km per dag (asfalt, passen < 1000m), de laatste dagen tot Dechen ong. 75 km per dag (dirt en veel hoge passen)

En nog wat vragen:
- kan ik in China of elders aan kaarten van Laos, Thailand en Cambodia komen?
- kunnen we een Lao visum kopen aan de Chinese grens?
- kunnen we een Cambodiaans visum kopen aan de Laotiaanse of Thaise grens? Of in Vientiane?

Heel erg bedankt alvast.

Eveline

Hi Eveline,

Een boel vragen, maar er zijn ook antwoorden:

De route is absoluut prachtig naar het zuiden. Vanaf Degen (voor anderen: ligt ten hoogte van het noordelijkste puntje van Birma en vlak bij de Mekong) naar Boten (grens met Laos) is het ongeveer 1500 km. Het eerste stuk tot Zhongdian (190 km) zijn er nog 2 zware klimmetjes. Eventueel kan je Zhongdian overslaan door vanuit Degin het vuilpad naar de Mekong te nemen en eerst langs de Mekong te fietsen, daarna klimmen om af te dalen naar de Yangzi-rivier (route heb ik niet gedaan). Het scheel in ieder geval de klim vanuit de Yantzi naar Zhongdian. Zhongdian zelf vond ik niet zo bijzonder, maar de route van vanuit Degin is wel heel mooi.
Als je in Zhongdian bent neem dan de oosterlijke (gewijzigd; er stond eerst westerlijke) route over Baishutai (schitterend). De beroemde TigerLeapGorge wacht op jullie.

De weg van Lijang naar Dali is nogal druk, maar er zijn alternatieven zowel oostelijk als westelijk van de hoofdweg. Koop een Chineese detailmap van Yunnan. De beste die ik heb gezien is een geheel Chineese map met op de achterkant een plattegrond van Kunming.
Vanuit Dali kan je binnendoor weer naar weg 214 en Nanjian. Even onder Nanjian vind je een mooi klein weggetje naar het zuidwesten en heb je pakweg 150 km verderop de keuze: of de kleine weggetjes west en dan zuid blijven (dit is waar ik Gertjan in topic 'Route voor rondje China vanuit Laos?' heen wilde sturen) of je gaat weer even westerlijk om weer bij de 214 te komen. Tussen Dali en Jinghong (skippen die stad naar mijn mening tenzij je je visum moet verlengen) is het eigenlijk alleen tussen Puter en Simao (40 km) druk omdat daar de snelweg nog niet klaar is. Voor de rest is het alleen maar genieten van de prachtige natuur.
Het is lekker bergachtig maar niet extreem en voor iemand die Oost-Tibet heeft gedaan is het peanuts.

Vanuit Boten fiets je in 1 dag (108 km) naar Oudamxay in Laos (makkelijke weg). Even na Oudamxay heb je de keuze of rechtdoor naar Pakbeng en dan de boot naar Luang Prabang (is leuk kost 9 euro inclusief fiets) of links aanhouden en zo naar LP. Oudamxay - LP is 3 (heel misschien 2) dagen flink klimmen over de weg.

LP - Vang Vieng is 2,5 dag. Twee dagen flink klimmen (78 en 94 km) en een half dagje vlak. Van VV naar Vientiane is een appeltje-eitje (156 km)

In China kan je geen kaarten van Laos oid krijgen. Je hebt echter niet echt een kaart van Laos nodig. In Laos kaarten van Cambodja, Thailand krijgen kan moeilijk zijn (ik heb er geeneen gezien in ieder geval).

Heel veel plezier

hoi eveline, ik zit momenteel in laos, ben bezig met de trip van vientianne naar lp, het is hier echt schitterend. een kaart heb je inderdaad niet echt nodig, er is maar een weg route 13. om de km staan er paaltjes langs de weg met de afstanden.

even wat statistieken:

nong khai / thailand - vientianne / laos 28 km
vientianne - thalat 76 km
thalat - vang vieng 89 km een klein klimmetje, riverside guesthouse achter de wat is een aanrader, vanaf je balkon een schitterend uitzicht op het karstgebergte, 10 dollar met aircon, 8 zonder
vang vieng - kasi 57 km over 7km klimmen van 221m naar 650m rest min of meer vlak
vandaag van kasi naar phou khon 43 km in 32 km klimmen van 436m naar 1400m, dat wordt voor jullie dus een lekkere afdaling

succes met de trip!

@flipse, weet je of er in laos kaarten van china te krijgen zijn?
tot op heden heb ik ze nog niet kunnen vinden

o ja....

ik heb in thailand super goede kaarten gevonden bij een bezinestattionetje met supermarktje

1:500.000

Dag heren, erg bedankt! We hebben er zin in. Ook in de warmte want het is hier al erg koud.

Nog een vraagje he: als we in Vientiane zijn en uiteindelijk naar Angkor willen, zouden jullie dat via Thailand doen of via Zuid Laos en Cambodia?

Dank dank.

Eveline

PS: gertjan, als je geen kaart van Yunnan hebt kunnen vinden voodat je China inkomt, dan kan je in ieder redelijk plaatsje bij de Xinhua bookstore er een vinden (in het chinees). Dan kijk je gewoon op internet of in een reisgids wat de grote plaatsen zijn en die schrijf je er dan bij.

Je kunt vanaf Vientiane kiezen: langs de Thaise kant van de Mekong of de Laotiaanse oever van deze rivier naar het zuiden.
De Loatiaanse kant is vrij saai. Je fietst meestal een stuk van de Mekong af en er is niet veel eten en accommodatie onderweg.
De Thaise kant is leuker. Je komt vaker bij de Mekong. Je komt door een paar nationale parken en er zijn overal op fietsafstand guesthouses, resorts, bungalows of hotels.
Vanaf 21 november volg ik deze route zelf. In het zuiden van Thailand ga ik bij Pakse Laos en voorbij de duizend eilanden in de Mekong fiets ik naar Phnom Pehn. Je kunt voor Phnom Penh rechts afslaan naar Angkor
Voor Angkor kun je ook kiezen voor een andere route door Thailand naar het zuiden via Undon Thani naar Aranyaprathet en daar de grens over naar Cambodja.
In Nong Khai aan de Thaise kant van de Mekong bij Vientiane moet je zien Thaise kaarten te kopen. Probeer het bij een 7-Eleven.