Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verkeer India - Forum Wereldfietser

verkeer India

Hoi allemaal,

Ik leef nog.

Dit is een rare opmerking. Natuurlijk leef ik nog. Ik ben nog lang niet op een leeftijd dat je zou verwachten dat ik al dood zou gaan. Maar na 138 dagen (11.000 km) fietsen door fascinerend India is het een wonder dat ik nog leef.

Vele honderden moordaanslagen heb ik overleefd. Honderden malen ben ik afgesneden en/of van de weg af gedrukt en ik heb een tiental kleine aanrijdingen gehad.

Al die moordaanslagen zijn heel begrijpelijk. Als een vrachtauto- of buschauffeur op een tweebaans weg wil gaan in halen en hij ziet van dat minderwaardige fietsvolk op de andere rijbaan, dan geeft hij natuurlijk gewoon gas. Als fietser heb je dan twee seconden lang de keuze om dood gereden te worden of de berm in te vluchten.

Wat ik ook kan begrijpen zijn al die taxi-, bus-, motor- en rickshawbestuurders die steeds naar de kant van de weg rijden om passagiers op te pikken. In de chaos op de wegen in India kun je geen rekening houden met die ene fietser die je toevallig net aan het in halen bent. Die fietser heeft gewoon pech gehad.

Het volgende kan ik ook nog begrijpen maar vind ik wel erg kinderachtig. Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen kunnen er niet tegen om door een fietser in gehaald te worden. Als ze de kans krijgen nemen ze wraak. Erg prettig vond ik het niet om door die grote onafgeschermde traktorwielen van de weg af gedrukt te worden. En al helemaal niet leuk was die man die met zijn driewieler me van de weg af ramde. Ik kwam daarbij ten val en hij kwam met zijn driewieler op de kop in de berm terecht.

Wat ik helemaal niet kan begrijpen zijn al die keren dat ik zonder enige rede van de weg af werd geduwd. Zo waren er bijvoorbeeld twee jonge mannen op één fiets die naast me kwamen fietsen. "Hello" zei er één. Ik zei "hello" terug en daar gingen ze van glimlachen. Het leek erop dat ze blij waren om me te zien. Ze kwamen echter steeds dichter naar me toe. Ik had nog net de tijd om te vragen waarom hij me van de weg af aan het drukken was. Toen ik op de rand van het asfalt reed en de afstand tussen onze sturen nog maar twee centimeter was, heb ik de man bij zijn schouder gepakt en van me af geduwd. Op mijn vraag kreeg ik geen antwoord. In India houden mensen niet van lastige vragen. Weet iemand waarom je in India steeds wordt af gesneden en van de weg af geduwd?

Groet uit vriendelijk Nepal, Wilbert

Geen idee... we hebben die ervaring niet zo extreem als jij.

Wel dat die tata's gewoon wel door blijven jakkeren en ze nog wel even vriendelijk zwaaien, maar opzij moet je wel... of wachten.

Echt bewust van de weg afgedrukt worden door ander verkeer is mij niet echt bekend..

Misschien rook je wel gewoon heel erg lekker! :lol:

Ligt eraan waar je fietst Ellen. In het noorden is het verkeer een "klein" beetje anders dan in de rest van het land.
Wilbert, heel herkenbaar. Het gekke is wel dat je er na verloop van tijd aan went en eenmaal in NL je gaat rijden als een Indier. En dat moet vervolgens ook weer worden afgeleerd :lol:


Afbeelding
en ja, daar fietsen we gewoon lekker tussendoor....

Wat een maffe verhalen zeg.
Fietsen Indiers zelf ook vaak? En zo ja, hoe gaan zij daarmee om?
Volgens mij wordt het tijd voor een cursus 'Fietsen als een Indier'.

Hoi Wilbert!

Gefeliciteerd met het overleven van het grootste 24 uurs circus op aarde :D Ik vond het fietsen ook maar niks over al die drukke stinkwegen. Ik heb vervolgens kleine weggetjes gevolgd en dat was gewoonweg fantastisch.

Afsnijden is heel normaal want ook in het verkeer wordt het kastesysteem gehanteerd met de truks bovenaan en de voetgangers onderop. En met de fiets ben je slechts 1 stapje boven de voetgangers.
Van geduw heb ik geen probleemen gehad maar ik had zelf die twee clowns een flinke trap tegen de fiets gegeven :twisted:

Voor mij geldt (niet alleen vanwege het verkeer): I.N.DI.A: I Never Do It Again.

Gelukkig kan je nu lekker genieten in N.E.P.A.L (Never Ending Peace And Love) van de fantastische mensen en het fanstastische landschap.

Fiets de Wereld (met een grote boog rond Clownia)
Whisky

Gelukkig zijn er in India ook veel kleine weggetjes,maar af en toe wil je ook eens in een grote stad zijn.

Vlak voordat ik naar Nepal ging, was ik in Darjeeling. De mensen in de bergen waren heel anders. Ik heb me er over verbaasd dat ik gewoon -net als elders in de wereld- door een drukke winkelstraat kon wandelen zonder dat er steeds iemand voor mijn voeten ging staan, liggen, zitten, lopen, fietsen of rijden. In de rest van India lijkt er een soort ongeschreven wet te bestaan dat je andere zo veel mogelijk in de weg moet staan, liggen, zitten, fietsen,lopen of rijden.

Net als in ander derde wereldlanden geldt het recht van de sterkste op de weg. Maar in India lijkt het altijd net even wat erger. Natuurlijk is het land dicht bevolkt en in en rond grote steden is er altijd druk en een chaos op de weg. Vorig jaar was ik in West Afrika en in de grote steden was het daar ook een chaos. Alleen kom je in West Afrika misschien 2 grote steden paar maand tegen,in India kun je er elke dag een tegen komen.

Verder was het gedrag in het meer ontwikkelde zuiden veel beter. Dus met die enorme economische groei (uitgave voor onderwijs groeit met 25 procent per jaar) zal het in dit opzicht de komende jaren hopelijk ook steeds beter gaan. Met het verstand lijken er ook beter manieren te komen. Hoewel er zal ook meer verkeer door ontstaan.

Overigens was India wel een geweldige belevenis. Wat een volk, alsof je in een andere wereld terecht komt. En dan nog al die architectonische hoogtepunten. Ik heb nog nooit zo veel foto's gemaakt.

Groet Wilbert

Beste Wilbert, ik heb net evenveel dagen (141 om precies te zijn) en ongeveer evenveel kilometers in India gefietst. Het enige verschil is dat ik het over 4 jaar en evenveel reizen heb gespreid, wat nog van een grotere koppigheid getuigt : ik ben telkens weer het vliegtuig opgestapt om er weer tegenaan te gaan :D .

Er is wel nog een ander verschil : ik heb me eigenlijk nooit geërgerd aan het Indische verkeer. Het is zo en het is zo. Dat maakt deel uit van wat Tony Wheeler zei over India : "it's a huge assault on all your senses".
En dat van die Indiërs die naast je komen fietsen : dat is "the human factor".

Ik herinner mij een moment dat wij in "the middle of nowhere" stonden, en even rustig van een banaantje wilden genieten. Binnen de 5 minuten stond er ineens 30 man rondom ons :lol: . Waar ze vandaan kwamen, weet ik niet, je houdt het niet voor mogelijk. Maar je moet je daar niet in ergeren. Anders moet je gewoon thuis blijven of elders gaan.

Ik denk nog dikwijls met weemoed terug aan mijn Indische omzwervingen, weemoed want het is al weer enkele jaren geleden.
Misschien als mijn progenituur wat ouder is, en ik het nog kan, dat ik weer eens naar ginder trek.

Hoi Wilbert,

Heeeeeel herkenbaar!
Chaos is een ding maar India?
Volgens mij interesseert het die Indiers helemaal niet, onverschillig, soms erg dom en vaak met weinig respect.
Ik ben weer terug in Pakistan en daar kan het ook erg chaotisch zijn. Niettemin is er veel meer respect en in mijn ervaring zijn ze er niet op uit om me domweg overhoop te rijden!
Fietsers vinden het nog steeds niet leuk om ingehaald te worden maar hier gaat het toch effe wat gezelliger!

Veel plezier verder!

groet,
Bernadette

Ha Wilbert,
Het recht van de sterkste? M.i. is de houding: ruimte nemen als er een kans is.
Ruimtegebrek noopt tot dit offensieve rijden.
Zoals je in de USA bv. heel veel ruimte krijgt. Op de kruising stopt men al een meter of vier van de zijweg.

Het is even wennen maar ik vond het wel wat hebben.
Met als uitgangspunt de regel Inhalen mag altijd behalve op een brug waar beide voeruigen breder zijn dan die brug, heb ik me - overigens maar een korte periode - een poosje cowboy kunnen voelen. In Varanasi heb ik enkele dagen een riksja gehuurd.

Nooit in gevaar geweest, anticiperen.

Een tegenligger remt vaak iets af om een auto de kans te geven in te halen.
Ook in de bus, eerdere malen meegemaakt: lukt het niet dan stoppen beide voertuigen, de chauffeurs glimlachen, een van hen rijdt achteruit en verder maar weer. Nooit een middelvinger of de Indiase equivalent gezien. En dit alles in het noorden (Dehli-Agra-Varanasi). Jaipur heb ik helemaal per fiets bekeken.
Bij ons in Nederland is alles door borden en regels wel erg dicht getimmerd. We hoeven nauwelijks te denken.
Vandaar jouw extra cultuurshock waarschijnlijk

Mijn cultuurshock: toen ik terug kwam uit Arizona en voortdurend in een 'rustig'dorp in het oosten des lands (bijgenaamd Borne-to-be-wild) gesneden werd en door hands-unfree-bellers niet opgemerkt. Maar ja, inmddels weet ik wat anticiperen is.

Veel erger vond ik trouwens de stank (CO2) in de steden.

Ga je nog terug, ooit?
In Sri Lanka, waar de mensnen nog aardiger zijn, zag ik trouwens wel dagelijks een fietser die geveld was door een motorisch aangedreven collega. En werd ik helemaal gek van het geclaxon.

Arie

Raar dat de meeste mensen India niet bevalt. Dit land is een grote openbaring voor mij en ik begeef me er nu al 8 maanden en heb 7500 kilometer wegdek versleten per fiets + 1800 op een motorbike. Ik vind het verkeer fantastisch in India, zolang je het motto ''go with the flow'' aanhoudt kan er weining gebeuren. Het is inderdaad af en toe even slikken met al die uitlaatgassen maar meestal is het optimaal genieten. Bij spoor overgangen is het altijd lachen geblazen als de slagbomen eenmaal weer omhoog gaan en alles en iedereen vastloopt. Maar de verdraagzaamheid voor chaos is bij Indiers het grootste van de hele wereld volgens mij. Niemand maakt zich druk en niemand word kwaad of ongeduldig maakt niet uit wat er gebeurt.

I love India!

We komen iedere keer terug. Vooral vanwege de mensen. De gekte maar ook het gevoel "go with the flow". Vooral het gevoel dat je in dit land niet alles in de hand hebt en dat jij je moet aanpassen aan alles wat er om je heen gebeurt vind ik schitterend.
Prinsen, ik wens je nog veel plezier in India

Geinig, die drukte hebben wij niet echt meegemaakt, maar we zouden ook terug willen. Op het moment dat we daar waren, hadden we zo soms onze twijfels, maar het land heeft een enorme indruk achter gelaten en we zouden zeker nog een keer terug willen.

India: love it or hate it... denk ik zo maar...

Wilbert, mijn vriend, wij zijn het 200% met je eens.

Eens, maar nooit weer!! In India kent men geen respect, niet voor mensen op de fiets, niet voor mensen in het verkeer, niet voor mensen in het algemeen. Want er is altijd een volgend leven, behalve voor die mensen die NIET in reincarnatie geloven...

En die flauwekul over lekker met de flow mee, ja, goed te doen als er een Tata op je af komt op een lege weg, alleen maar om te kijken wie van ons het eerst aan de kant gaat, lachend achter het stuur en pas op het laatste moment uitwijken... Daar wordt je toch niet echt gelukkig van lijkt me, daar voor zijn we niet op de fiets gestapt.

Maar het schijnt dat de meeste fietsers een kort geheugen hebben, dus wie weet kunnen we over een jaar of tien terug, omdat we dachten dat het best wel mee viel... :wink:

ik kan je in ieder geval vertellen dat wij samen zo'n tien keer daadwerkelijk van de weg gedrukt zijn, via bumpers, spiegels en zijkanten van vrachtwagens, taxis, bussen en tractoren. En de meeste keren was het niet uit onwetendheid, dat kan ik je vertellen.

En ik zal ook toegeven dat er onderweg 5 autospiegels zijn gesneuveld, doordat ik me toch echt aangevallen voelde en ik werkelijk verder wilde leven. Oh ja, en dan heb ik ook nog een paar keer een aantal klappen uitgedeeld en ik heb echt niet zo'n kort lontje hoor... Zoals ik al zei, eens maar nooit weer.

Groeten uit "civilised" Japan!
Aaldrik en Sonya

Ik zag toevallig dit joetjoepke en zonder exact te weten waar dit gefilmd werd, dacht ik : dit is nu eens echt typisch India ....

Indisch verkeer

Wat je allemaal op die éne minuut te zien krijgt, grenst aan het ongelooflijke, en toch gebeurt er geen enkel ongeluk.
Je gelooft het alleen als je er zelf geweest bent.

(PS : niet letten op de titel van het filmpje, dat is volgens mij een vergissing)

Hallo jansenius,

volgens mij wordt dit filmpje versneld afgespeeld, let maar eens op de voetgangers. Desondanks is het inderdaad een wonder (of komt het door al die goden?) dat het goed gaat.

Groetjes,
Frank

jansenius schreef:Ik zag toevallig dit joetjoepke en zonder exact te weten waar dit gefilmd werd, dacht ik : dit is nu eens echt typisch India ....

Indisch verkeer

Wat je allemaal op die éne minuut te zien krijgt, grenst aan het ongelooflijke, en toch gebeurt er geen enkel ongeluk.
Je gelooft het alleen als je er zelf geweest bent.

(PS : niet letten op de titel van het filmpje, dat is volgens mij een vergissing)
Het filmpje wordt op mijn werk gebruikt tijdens Lean Thinking en Six Sigma trainingen.....

Op dit filmje( http://www.youtube.com/watch?v=oksDXgo6ALw ) en ook op dit filmpje ( http://www.youtube.com/watch?v=I1aTzxUWZSA ) kan je zien dat je in India wél prettig kan fietsen!!!!

In India moet je je een beetje als een Indiër gedragen en een bord voor kop hebben.
Zodra die Indiërs iets te dicht bij komen onhoud ik dat een westerling c.q. witneus aan de top van hun kaste systeem staat.
Deze les hebben de meeste Indiërs wel van de Engelsen geleerd en onthouden.

Groeten,

John.

Hoi,

Tsja, wel herkenbaar, maar ik ben niet letterlijk van de weg gedrukt door een medefietser. In december en januari van dit jaar fietste ik in Zuid India. Het is soms druk, en men vindt het inderdaad niet fijn om ingehaald te worden. Hoort bij de cultuur.
Ik fietste in de periode dat de Hindu's naar Sabrimala gaan om te bedevaarten. De bedevaarders rijden als idioten, en omdat ze van ver komen willen ze veel mogelijk kilometers per dag afleggen wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Ik kwam nogal wat bedevaardersbusjes tegen die tegen een boom waren gereden, of een tegenligger.
Het wil wel eens helpen om midden op de weg te fietsen en niet aan de kant te gaan. Bij tegenliggers die mij van de weg af wilde drukken bij het inhalen werkte dat soms (als je ziet dat het niet merkt, moet je snel alsnog uitwijken).
Uiteraard gaan we hier wel geheel vrijwillig fietsen, dat als het echt te gek wordt kan je altijd nog met de bus. Of gewoon een ander land uitzoeken.

Groeten, Cor

Mijn advies voor fietsen in India is simpel: fiets als een Indiër. Het verkeer in India is inderdaad een asociale anarchistische chaos. Maar als je gewoon meedoet, kun je er redelijk prettig fietsen. De hoofdregel is: ga altijd opzij voor groter verkeer. Probeer niet je plaats op de weg af te dwingen; levensgevaarlijk. Ik fietste een paar dagen met een Engelse vrouw die dat wel deed en zo al een keer in het ziekenhuis terecht was gekomen. Nog steeds bleef ze koppig rechtdoor op de weg rijden, vloekend en tierend naar alle chauffeurs en zich constant ergerend. Ik reed de berm in of remde bij elke auto die ik niet vertrouwde. Gewoon als automatisme, zonder me te ergeren en zo reed ik genietend en ontspannen met haar mee. Je eigen instelling maakt dus een groot verschil.

Ik ken India (nog) niet persoonlijk, maar ken wel Sri Lanka. Uit de verhalen lees ik echter wel veel overeenkomsten. Ik ben er nooit met de fiets geweest, maar heb vele kilometers in auto's en busjes gezeten en kon zo goed zien hoe het functioneert.

Het verkeer op Sri Lanka kent zijn eigen ongeschreven regels. Als je die een beetje door hebt, dan is het super sociaal. Er is een hiërarchie op de weg: bussen bovenaan en voetgangers onderaan. De rest (van personenauto, via ossenkar en motorfietsen tot fietsers) er tussen in. Als je wilt oversteken dan kan ik de straat over en dan steek ik een hand op (alsof je persoonlijk de auto tegen wilt houden zeg maar), geleerd van de localo's. Als ik het niet vertrouw (in geval van aanstormende bus) dan vertrouw ik op het oordeel van een localo en dan sneak ik daar gewoon achteraan.

Als je achter een auto rijdt die langzamer rijdt dan jij dan krijg je vanzelf een seintje van je voorganger wanneer de weg vrij is: er komt dan een hand uit het raam en die wuift dat je voorbij kunt. Hetzelfde als ze van richting veranderen: er wordt netjes aan gegeven wanneer ze van richting veranderen.

Ik zou bijna zeggen: een stuk socialer dan in Nederland.

Corr schreef:Hoi,
Het wil wel eens helpen om midden op de weg te fietsen en niet aan de kant te gaan. Bij tegenliggers die mij van de weg af wilde drukken bij het inhalen werkte dat soms (als je ziet dat het niet merkt, moet je snel alsnog uitwijken).
Oeps, jij durft wel!
Als fietser sta je nu eenmaal geheel onderaan de voertuighiërarchie en wij vonden het vorig jaar in Zuid-India dan ook het verstandigst om altijd ons verlies maar vast bij voorbaat te nemen. Ik ben het dus geheel met Gerard Murre eens. Het hangt geheel van je eigen instelling af of fietsen in India een hel of een genot wordt.
Aan de kant en direct in de berm dus, zo nodig. Defensief rijden was het parool, en vooral goed anticiperen. Dan viel het eigenlijk allemaal wel mee, maar in het noorden zijn we dus niet geweest en daar schijnt het een tikkie erger te zijn...
Ik vond het verkeer in Zuid-India in elk geval volstrekt geen reden om er niet meer te gaan fietsen.