Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tunesië of woestijn ervaring gezocht - Forum Wereldfietser

Tunesië of woestijn ervaring gezocht

Ik plan volgend jaar een fietsvakantie in Tunesië, wie heeft er ervaring in Tunesië of wie is reeds eerder door een woestijn getrokken met de fiets?
Ik zou in november (2004) gaan, vertrekkend in Tunis, door de bergen naar Tozeur om daar het zoutmeer Chott El Jerrid over te steken en naar Djerba te fietsen.
Alvast bedankt
Groetjes Chris

Ik heb heel wat jaren in diverse woestijnen gefietst. Maar wat wil je precies weten?
Heb je al gekeken bij de landeninformatie. En ons aller tijdschrift, nummer 4 van 2001, had als thema De Woestijn.
Ook heeft er ten minste twee keer een Tunesie verhaal in het tijdschrift gestaan. Klik eens naar de site van het tijdschrift via de website van Wereldfietser of Vakantiefietser en zoek in de index. Leden kunnen verhalen gratis digitaal opvragen.

Wat ik vooral wil weten is of je wel vooruit geraakt in de woestijn, en of je zonder begeleiding er door kan.
En hoe het zit met de bevoorrading, want ik heb begrepen dat de kleine dorpjes onderweg niet veel te bieden hebben op gebied van voedingswinkeltjes.
Moet ik bvb. rekening houden met afstanden van enkele honderden kilometers voor ik terug kan bevoorraden?
Ik heb in Noorwegen gefietst afgelopen zomer en daar waren de supermarktjes (in het noorden) soms op dag afstand, wat niet echt een probleem was, maar stel dat je hooguit 30 km vooruit geraakt op 1 dag met al dat zand, en de volgende belangrijke plaats 200 of 300 km verder ligt, dan wil je daar wel op voorbereid zijn. Mijn normale dag afstanden zijn rond de 100 à 120 km per dag in Europa (met uitschieters van 160km/dag en meer) maar ik verwacht dat dit in Tunesië wel wat minder zal zijn.
Over het zoutmeer Chott El Jerrid wil ik ook wel wat meer info, ik heb gelezen dat je tussen mei en september veilig kan oversteken, maar hoe zit het in november, is het dan onveilig of eerder onmogelijk? Als iemand hier ervaring mee heeft (al dan niet in november) graag.
Ik heb ondertussen mijn oude nummers eens doorzocht, en reeds een artikeltje gevonden, volgens dit artikel is het wel mogelijk om het zoutmeer in de winter over te steken, maar ik moet het nog hellemaal lezen.
Alvast bedankt voor de reactie
Groetjes Chris

Hoi Chris,

Een paar jaar terug ben ik in tunesië geweest. De dorpen liggen langs de meeste wegen op maximaal 50 km van elkaar. Als je een knorr pasta maaltijd en wat brood extra meeneemt kom je dat hel land door.
Wel altijd goed op de kaart kijken en desnoods aan mensen vragen wat betreft winkels. Door het Chott el Jerrid ligt een weg op een dijk en die weg is keurig geasfalteerd, maar geen dorp halverwege.
Water kan wel een probleem zijn met wildkamperen, maar je kan altijd ergens bij een huis vragen of aan een automobilist. Voor zand hoef je niet bang te zijn. de wegen zijn in het algemeen goed geasfalteerd en pas bij Douz zie je zandduinen maar daar houd de weg op.
Ik geloof dat je alleen voor het uiterste zuiden van Tunesië (voorbij douz) een permit nodig heb.
Oftewel voldoende water (drie petflessen aan je frame) en voor kamperen een waterzak van 5 liter en altijd een paar noodmaaltijden en je bent het baasje. Mocht je nog vragen hebben, geneer je niet!

Groeten, John.

Alvast bedankt John, ik ben al een stuk wijzer geworden de afgelopen dagen. Ik had Tunesië erger verwacht, maar als ik dit allemaal lees dan zal het nog wel meevallen.
Wat ik misschien nog wel iets specifieker wil weten is of er in elk dorp op zijn minst een voedingswinkeltje is, of heb je geregeld dorpen waar enkel woonhuizen staan. Dan kan ik eventueel een fietstas voorzien (of thuis laten) voor enkel eten en drinken.
Heeft trouwens iemand ervaring met schorpioenen, want die zouden in de woestijn wel voorkomen, ergens heb ik gelezen dat open schoenen af te raden zijn in de woestijn wegens het risico dat je gestoken wordt. Misschien is het wel verstandig om eventueel een tegengif mee te nemen, want je zal maar gestoken worden en niets voorzien hebben. Iemand hier ervaring mee?
Meer tips zijn altijd welkom.
Groetjes Chris

Hoi Chris,

Ik heb onderhand in heel wat woestijnen gereden.
In het wild nog nooit een schorpioen gezien. Alleen op exotische markten zie nog wel eens zo'n beestje als medicijn te koop.
Als je in de winter of lente naar Tunesië afreist kom je ze ook niet tegen. Deze beestjes komen alleen uit hun hol als het voor ons behoorlijk heet wordt. Het zelfde geld voor slangen.
Met kamperen is het overigens toch wel aan te raden om alles uit te schudden. Tegengif menemen lijkt mij wat overdreven.

Bijna alle dorpjes in dit soort landen hebben iets als een winkeltje. Vaak verkopen ze heel weinig, maar altijd een smack of sardientjes. brood e.d. verkopen ze ook in bijna ieder dorp. Ik zou me voor een land als Tunesië geen zorgen maken. Er komen hier veel touristen, ook in het binnenland.
Die touristen zitten in een landrover met chauffeur een onorm avontuur te beleven. Mocht je honger hebben kan altijd wel even aan zo'n groep wat eten vragen. Kunnen ze gelijk kennis maken met een echte avonturier....

Groeten, John.

Als ik dit allemaal lees dan ben ik in ieder geval al een stuk geruster.
Mijn fietsreis ervaring ging nooit buiten Europa, net op het randje van het continent stopte ik telkens: Noordkaap, Istanbul, Sicilië (en al wat daar tussen ligt) en dan is het toch altijd een beetje afwachten wat het word hé. Maar dat maakt het wel een beetje spannend. Ik kijk in ieder geval reeds uit naar deze reis, jammer dat het pas volgend jaar in november is.
Meer tips en ervaringen zijn steeds welkom.

Hoi Chris,

Nog een tip van flip!
Zoek uit wat de meest heersende wind is in de tijd dat je er bent.
Kan je een hoop ellende besparen en vreugde geven.

Groeten, John.

Uhh, heeft Eric daar niet een boek over? :D

En John, jij komt ook vroeg je bed uit om berichtjes in het forum te zetten!

John, ik zal mijn natte vinger eens in de lucht steken :wink: , ik heb in ieder geval gelezen (in het tijdschrift van de vakantiefietser, zomer 2000) dat de wind daar behoorlijk kan waaien. Ik hou er rekening mee.
Mijn route loopt wel een beetje anders. Hieronder mijn ruwe route, ik denk dat ik met niet meer dan een ruwe route ga vertrekken (en een goeie kaart natuurlijk) en terplaatse aanpassingen maak naargelang de wegen, de wind, de heuvels/bergen en misschien wel rekening houdend met wat mij aangeraden word te bezichtigen.
De eerste twee weken doe ik Corsica, Sardinië en Sicilië nog even, tegen dat ik Tunesië bereik zijn mijn benen goed ingereden.

Afbeelding
Ben je al iets wijzer geworden,
ik zag je berichtje,

ik ben ook een woestijntrip aan het plannen.

hoop dat je reageerd

Wel al een beetje, maar wegens Ramadan heb ik mijn fietsvakantie naar Tunesië uitgesteld naar een latere datum (lees jaar) Ik ben vanaf vandaag weer terug thuis van een fietsvakantie in Spanje/Portugal