Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3-tal vragen over Ghana - Forum Wereldfietser

3-tal vragen over Ghana

Vraag 1: In de landeninfo over Ghana wordt een fietsinfo boek van Frank Wolters over Ghana genoemd. Iemand enig idee waar dit boek te verkrijgen is? Of wat het ISNBN-nummer is?

Vraag 2: Kent iemand een leuke route van 2-3 weken met leuke highlights om de fietsen?

Vraag 3: Heeft iemand ervaring met fietsen in juli/augustus? (volgens mij is dat midden in het regenseizoen..)

Dank!

Arjan,

Het boek van Frank (mijn reisgenoot in Marokko!) is in eigen beheer uitgegeven en heeft geen ISBN nummer. Ik heb Frank al een tijdje niet meer gesproken, maar hij woonde in Amersfoort en heb zijn adres thuis nog wel ergens liggen. John Telleman beheert de voorraad boeken van de Wereldfietser en meestal heeft hij Franks boekjes op voorraad.

Ik heb zelf alleen in het noorden van Ghana gefietst, maar dat vond ik absoluut fantastisch. Erg leuke en aardige mensen, ruige natuur, lekker onverhard fietsen. Absoluut een aanrader. Als je twee of drie weken wilt fietsen zul je echter niet in het noorden terecht komen als je op Accra vliegt, dus aan mijn info heb je niet veel. Het zuiden moet ook heel speciaal zijn met alle (Nederlandse!) forten aan de kust en de bijzondere cultuur. Wel waarschijnlijk een stuk drukker en ontwikkelder dan het noorden.

Forumlid (en mijn gereisnoot in Oost-Europa!) Jolanda heeft ook in Ghana gefietst, misschien kan zij je nog meer vertellen.

Groeten,
Dennis

Hoi Arjen,

Wij hebben afgelopen najaar in Ghana gefietst, 3 weken. Ons verslag is bijna klaar en zullen we binnenkort op internet zetten. Wij zijn gestart in Accra en hebben een rondje om het meer gefietst en het Mole NP bezocht (dit mag je absoluut niet missen). In ons verslag staat de route, kilomers etc. zodra het beschikbaar is zal ik dat zeker melden.
Het zuiden is wat drukker, wegen zijn van asfalt etc. In het zuiden en de hoofdader van Ghana zijn de wegen geasfalteerd, verder niet, maar wel goed te befietsen. De mensen zijn erg vriendelijk reken erop dat je hele dat hello en how are you aan het roepen bent. Eten vonden wij niet echt geweldig, zeker niet in vergelijking met Azie. Rijst met tomatensaus is meestal wel te krijgen en anders moet je aan de fufu wat geen aanrader is. Verder is er overal brood te krijgen en bananen, sinaasappels en ander fruit. Water kun je ook overal krijgen.
Mocht nog vragen hebben laat het dan even weten.

PS vlieg niet met Ghana Airways, dat is echt vragen om ellende! (meestal vliegen ze nm niet of met een paar dagen vertraging en houden je absoluut niet op de hoogte van wanneer ze nu wel of niet gaan, wij waren gewaarschuwd, negeerde dat en hebben daar spijt van gehad, hoewel wij nog redelijk mazzel hebben gehad met de vlucht....)

Groeten Jolanda

Hoi Arjen,

wij zijn juli/augustus 2002 voor 3 weken naar Ghana geweest. Slechts 1x keer een flinke regenbui gehad. Maar die was danook erg heftig. Zelfs de geiten en kippen drukten zich tegen een schuurtje om een beetje aan het regengeweld te ontkomen. We zijn - met de klok mee - om het meer heen gereisd. Route: Accra - Cape Coast - Kumasi - Tamale (met uitstap naar Mole NP) - Bimbila - Hohoe - Accra. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we slechts de helft hebben gefietst. Voor de andere helft hebben we gebruik gemaakt van tro-tro's (8 to 25 persoonstaxibusjes). We huurden dan gewoon de achterbank af voor de fietsen. De eerste helft van de ronde is overal verhard; het oostelijk deel is voornamelijk gravel. Maar de gravelwegen waren goed begaanbaar. Accomodatie is op zich geen probleem. We hadden een tent bij ons, maar die is niet uit de zak gekomen. Wat het eten betreft ben ik het met Jolanda eens; de fufu heb ik geprobeerd maar dat heb ik bij die ene keer gelaten. Hoewel we aan tafel zaten met een nederlandse reizigster die het gerecht wel lekker vond. Zo zie je maar: smaken verschillen.

Het fietsinformatieboekje van Frank Wolters hebben wij ook gebruikt en was erg praktisch. We hebben het besteld via internet bij de fietsvakantiewinkel in Woerden.

Ook mij kun je gerust een mail sturen als je nog meer info wilt, een keer wilt bellen of nog wat foto's wilt bekijken. Succes met het plannen van je reis.

Groeten,
Marcel

Beste Arjen,

Het is ons gelukt onze site op internet te krijgen. Hierin vind je ons reisverslag van Ghana. ons adres http://home.tiscali.nl/roelenjolanda/

groeten jolanda

Mooie site! Weer heel wat wijzer geworden. (oa. Ghana Airways mijden) Wel weer een nieuwe vraag: Welke kaart hebben jullie gebruikt?

Wij hadden de kaart van International Travel Maps - Ghana- 1:750.000 en gebruikte ook de detailkaartjes uit de Bradt Travel Guide.

groeten jolanda

Hallo Arjen,

Ik heb nog een reisverslag uit de oude doos van mijn rit door Ghana in 1991. Niet zo heel actueel, maar uit recente verhalen en diavoorstellingen heb ik begrepen dat er niet zo heel veel is veranderd.
Bovendien, mijn dochter heeft zeker 8 Ghanese kinderen bij haar in de klas (van de Ghanese gemeenschap in de Bijlmer). Ik heb vorig jaar een diavoorstelling voor haar klas gehouden over Ghana en de kinderen herkenden van alles.
Het verslag is nog in WP 5.1 maar dat mag voor jou geen probleem zijn.
Ik stuur het per e-mail