Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kilimanjaro - Forum Wereldfietser

kilimanjaro

Hallo lieve mensen,

Deze week zit ik erg in dubio. Wij hebben hier in zuid afrika een vrijwilliger bij ons werken die volgende week de kilimanjaro gaat beklimmen. ik wil dit al jaren doen! en ik zou dus graag met hem mee willen, maar weet eigenlijk nog niet zo goed of dit verstandig is. Ik heb me niet echt voorbereid. Ik heb de uitrusting die ik nodig heb..

is er iemand van jullie die ervaring heeft met de beklimming op de kilimanjaro?
en zijn er anders mensen die zin hebben om met mij een andere maand van dit jaar (november of december) samen met mij dit avontuur aan te gaan?

Ik heb een contact die ons waarschijnlijk rond de 700 euro zal vragen voor de 6 daagse wandeling! dit is inclusief matriaal die je gaat gebruiken (zoals zuurstof flessen, tent, eten, enz.)

Ik hoop iets van jullie te mogen horen!!

liefs Yvette
ps. de mensen die mij hebben geschreven over de fietsroute dit jaar in afrika, hier ben ik nog steeds mee bezig en geinteresseerd in! dus laat me weten!! november en december zijn voor mij wel maanden waarin ik het kan regelen!
Ha Yvette,

Ik heb de Killi in 2002 beklommen. In feite stelt het niet meer voor dan een wandeling in de Ardennen, want echt zwaar omhoog gaat het nergens. De Killi is geen steile berg maar een erg hoge heuvel. En topconditie is dus niet echt nodig.

Maar... je gaat wel naar 6000 meter, je grootste vijand is het gebrek aan zuurstof. Daar kan je lichaam aan wennen maar daar is tijd voor nodig, dus geen topconditie. En die gewennigstijd pak je door zo langzaam mogelijk omhoog te lopen. Probeer elke dag zo laat mogelijk bij het volgende kamp/hut te zijn. Wij kwamen altijd pas om 18:00, als het eten klaar was, binnen lopen.

In feite kan een topconditie zelfs onhandig zijn, je gaat namelijk als een speer omhoog; en dat moet juist niet!!! De prijs voor te snel stijgen is hoogteziekte. Op Killi zijn hardlopers echt doodlopers. Niet voor niets hoor je de gidsen constant zeggen pole pole, langzaam langzaam.

Overigens is slapen op 5000 meter geen pretje, even de tent uit om te plassen en je ligt daarna nog een kwartier na te hijgen :wink:

Hoop dat je hier wat aan hebt,
Hakuna matata,
Maarten

PS: Zuurstoflessen, gaan die echt mee? Dat is wel watoverdreven luxe :shock:
Hallo Maarten,

heel erg bedankt voor je reactie!!
Hoe vond jij de beklimmen zelf en het uitzicht met name?
EN mag ik misschien vragen wat jij hebt betaald voor de reis? ik heb namelijk ook gehoord dat het erg toeristisch is allmaal en dat je beter een lokal kan hebben als gids..

bedankt!
groeten Yvette
Smitty schreef:Ha Yvette,

Ik heb de Killi in 2002 beklommen. In feite stelt het niet meer voor dan een wandeling in de Ardennen, want echt zwaar omhoog gaat het nergens. De Killi is geen steile berg maar een erg hoge heuvel. En topconditie is dus niet echt nodig.

Maar... je gaat wel naar 6000 meter, je grootste vijand is het gebrek aan zuurstof. Daar kan je lichaam aan wennen maar daar is tijd voor nodig, dus geen topconditie. En die gewennigstijd pak je door zo langzaam mogelijk omhoog te lopen. Probeer elke dag zo laat mogelijk bij het volgende kamp/hut te zijn. Wij kwamen altijd pas om 18:00, als het eten klaar was, binnen lopen.

In feite kan een topconditie zelfs onhandig zijn, je gaat namelijk als een speer omhoog; en dat moet juist niet!!! De prijs voor te snel stijgen is hoogteziekte. Op Killi zijn hardlopers echt doodlopers. Niet voor niets hoor je de gidsen constant zeggen pole pole, langzaam langzaam.

Overigens is slapen op 5000 meter geen pretje, even de tent uit om te plassen en je ligt daarna nog een kwartier na te hijgen :wink:

Hoop dat je hier wat aan hebt,
Hakuna matata,
Maarten

PS: Zuurstoflessen, gaan die echt mee? Dat is wel watoverdreven luxe :shock:
Zuurstofflessen? Die heb je bij fietsen op 5000m hoogte ook niet nodig. 8)

Voor de rest is acclimatisatie het allerbelangrijkste. Als je niet langzaam acclimatiseert, zou het zeker goed te doen moeten zijn.
Enne, die tent en het eten zijn zelf toch ook wel te dragen? Of kom je dan weer in de knoei met de lokale economie...? :?
Ik hoop anders dat ze zelf lopen en geen lastdieren gebruiken. In Peru richting Choquequirao heb ik mogen zien en ervaren wat voor erosie dat teweeg brengt. Bovendien was ik 2 dagen sneller (en dus goedkoper) in de regen door zelf alles lichtgewicht mee te nemen, dan de toeristen met lastdieren.

Nog over de acclimatisatie: van 0 tot 4500m (Casma-Huaraz in Peru) heb ik geen problemen gehad dagelijks >1000m te stijgen per dag op de fiets. Te voet kun je sneller stijgen als het steiler dan dat is, maar dan moet je wel op gaan passen.

Succes en plezier met de keuze!
Is Frank van Rijn vroeger ook niet de Kilimanjaro opgewandeld? Volgens mij heeft hij daar verslag van gedaan in een van zijn boeken.

Rutger