Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dagafstanden in Marokko - Forum Wereldfietser

dagafstanden in Marokko

We zijn ons aan het oriënteren op onze korte fietsreis in Marokko in december/januari. Om een route te plannen wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met gemiddelde dagafstanden.
We vliegen op Agadir en denken nu aan een rondje langs Marakech. We hebben 13 dagen (die we natuurlijk niet alle 13 zullen fietsen). Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Andere suggesties welkom!
De anti-Atlas was erg mooi! De Atlas nog mooier, maar de passen zullen dan dichtgesneeuwd zijn :lol:

Dagafstand? Niet meer dan 80 km, dan kun je 's middags nog lekker in stadjes rondkijken.
Er zit wel een verschil tussen de dagafstanden die je over asfalt aflegt, en afstanden die je over keienpaden aflegt. Onverhard wil je soms niet eens harder dan 5 km/u...
Tevens scheelt het of je bijv. een 1000m moet stijgen (halve dag mee bezig), of relatief vlak kunt fietsen.

Daarvan afhankelijk, zou ik zeggen tussen de 30 km. en de 100 km. op een dag.
Daar had ik inderdaad aan gedacht. Vroeger alleen maar asfalt gereden, maar nu gaan we zeker ook onverhard. Het is alleen maar om te kijken welke afstand we in deze kleine twee weken aan kunnen. 50 km/dag lijkt me een realistisch gemiddelde? Dan is Marrakech eigenlijk iets te ver. Heeft iemand deze tocht eerder gefietst? In hoeveel dagen? Via welke route?

De anit-atlas lijkt me inderdaad ook erg mooi. Hoeveel dagen ben je onderweg naar Tafraoute?
50 km/dag is een mooie afstand voor onverharde stukken. Soms wil het ook wel 15 km/u gaan als de ondergrond niet bezaaid is met keien :wink:. En op asfalt raap je zo een aantal km. bij elkaar!

Sommige dagen kun je dan wellicht meer km's maken, maar dat is beter dan tijd tekort komen :wink:.

Een route-inschatting kan ik beter aan Blanche overlaten... :D
Wat de afstanden betreft over piste/ asfalt sluit ik me bij de bovenste antwoorden aan. Gemiddeld ga je de helft langzamer over pistes. 50 per dag over pistes en 80/100 per dag over asfalt.

Naar Tafraoute ben je 2 dagen onderweg. Er zijn twee mooie routes. De route splitst bij Ait Baha. Die over Tioulit is het makkelijkst. Bovendien kan je in Tioulit in een oud lemen dorp slapen. Echt de moeite waard. Reserveren is nodig; het nummer vind je op mijn weblog. De route over Aougounz is super zwaar maar wel geasfalteerd maar ook wondermooi. Hier zul je moeten wildkamperen. Omdat alles wat vlak is, bebouwd is, zul je dus bij een dorpje moeten aankloppen met de vraag waar je je tent mag opzetten.

Inderdaad de passen zouden dicht kunnen zitten in december/januari maar wij hebben in die tijd al een paar keer bijna sneeuwvrije passen gehad. Hou we rekening met kou daarboven. Je winterfietskleding mag ook mee. Voor route suggesties kijk eens op mijn weblog. Hier vind je ook een link naar de beste Marokko-fiets-site ever. Marokko per Rad van mijn vriendje Jan Cramer.

Een suggestie Aadir- Ait Baha- Tata- Foum zguid- Ouarzazate. Van hier kan je kijken of je nog tijd hebt om over de Atas te gaan anders neem je de bus naar Marrakech. Alternatief vanaf Tata is Agadi Melloul - Taliouline - Tizi-n Test - Marrakech.

Fiets ze! Misschien komen we elkaar nog tegen.

Blanche
die dit jaar al voor de 10e keer naar Marokko gaat 8)
Dank voor de tips! we zijn nu druk in de weer met kaarten en beschrijvingen om een mooie route uit te stippelen. Als we er uit zijn post ik 'm hier wel.
Blanche schreef:Fiets ze! Misschien komen we elkaar nog tegen.
dat zou leuk zijn :)
Hallo Fietsvogels,

afgelopen winter heb ik ook een twee-weekse-tocht vanuit Agadir gereden. Met het slechte weer de weken voor de trip rekening gehouden en niet naar Marrakesh gereden. kijk maar eens op mn weblog http://cebenz.web-log.nl/ december 2008 en januari 2009

Groet, Bert
Dag Bert,

Mooie foto's. Nog een stevige afstand die je in twee weken hebt afgelegd. Ik ben benieuwd hoe je het eerste deel van je route hebt ervaren. Op de kaart ziet de weg langs Taroudannt Aoulouz en Taliouline er uit als een druk bereden route. Was er veel verkeer op dat traject? Het zuidelijke deel van je route hebben we al in onze route opgenomen, maar vanaf Foum-Zguid twijfelen we of we naar het zuiden of het noorden gaan.
Ik heb afgelopen 2 winters ook in Marokko gefietst, de eerste keer 3 weken, de tweede keer 2 weken.
Onder Persoonlijke Fotoalbums heb ik ook wat foto's gepost ;-)

Marrakech-Agadir via Foum Zguid 07-08

Globale route: Marrakech-Taddert-Tichka pas-Telouet-Ait Benhaddou-Ouarzazate-Agdz-Foum Zguid-Tissint-Tata-Igherm-Tafraoute-Tiznit-Sidi Ifni-Agadir

Marrakech-Hoge Atlas 08-09

Globale route: Marrakech - Demnate - Skoura-Toundoute-Bou thrarar - Boumalne-Nekob-Agdeze-Ouarzazate (redelijk wat onverhard en veel wild gekampeerd, maar hoeft niet)

In en uit Agadir vond ik trouwens verschrikkelijk, erg druk. Al loopt er zowaar een echt fietspad het laatste stuk van Agadir naar het vliegveld!

Het stuk tussen Foum Zguid en Tata is niet bijzonder, zelfs soms bijna saai. Maar Tata daarentegen is wel een leuk stadje. Als je naar het noorden gaat vanaf Foum Zguid heb je veel meer variatie. Het is wel alleen maar omhoog (wij zijn vanaf het noorden gekomen) en je komt eigenlijk niets tegen voor overnachting (nou ja, wildkamperen dan). Wij hebben toen bij mensen thuis geslapen en zijn in 2 dagen van Agdez naar Foum Zguid gefietst.

Als je vragen hebt...

veel plezier alvast!

Anneke