Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat&Hoe Marrokaans - Forum Wereldfietser

Wat&Hoe Marrokaans

Vandaag een wat&hoe Arabisch (Marokko) gekocht om tenminste tot tien te kunnen tellen als we in december/januari naar Marokko gaan. Ik was verrast dat die bestond. Marokko is blijkbaar best populair.
Mijn vraag: Hoe hebben andere Marokko-fietsers zich taalkundig voorbereid op een tripje Marokko?
Frans geleerd? Vroeger was dat heel normaal.
Wim
Dat had ik ook al bedacht. Mijn Frans is heel behoorlijk. Maar ik vind het ook sympathiek om tenminste een paar woorden van hun eigen (tja hoe eigen is dat Arabisch eigenlijk) taal te kunnen spreken.
Ben dus vooral benieuwd naar ervaringen in het Arabisch.
Het is niet makkelijk, want het is een wezenlijk andere taal. Dit pik je niet zo even op zoals je Italiaans of Spaans leert.
Wim
Frans voldoet!

Alhoewel arabisch wel officieel de taal van Marokko is, wordt het niet door iedereen gesproken. De spreektaal is een dialect, een soort marokkaans-arabisch. Bovendien heb je ook nog berbers.

Met frans kom je dus heel ver, en met handen en voeten ook :-)

veel plezier alvast!
Anneke
Anneke schreef:Frans voldoet!

Alhoewel arabisch wel officieel de taal van Marokko is, wordt het niet door iedereen gesproken. De spreektaal is een dialect, een soort marokkaans-arabisch. Bovendien heb je ook nog berbers.

Met frans kom je dus heel ver, en met handen en voeten ook :-)

veel plezier alvast!
Anneke
Donnez-moi un bonbon?
Veel hang af waar je bent.
In de grote steden gaat het prima met Frans.
Ook kan je je in veel plekken met Arabisch goed uit de voeten.
Maar als je diep genoeg de bergen in gaat lukt Frans en Arabisch niet meer.
We zijn in de hoge Atlas door vele dorpen gekomen waar alleen de leraar zijn talen sprak.
De mensen doen het daar met Berbers, wat niets vandoen heeft met Arabisch.
Het koste ons een aantal dagen om er achter te komen waarom als je om goebs (brood) vraag, ze niets begrepen. In Berberland moet naar agroem vragen, en dan krijg je brood. Helaas hebben ze geen bakkers in de kleine berberdorpen. Gelukkig kan je je agroem bij de mensen thuis kopen, iedereen eet het!

John.
Ik sluit me aan bij John. Vrijwel overal kan je frans gebruiken en hoe klein het dorp ook is, er is altijd wel een persoon die frans spreekt. Meestal de leraar dus. eigenlijk oefen ik mijn 'middelbare school frans' alleen in Marokko.
Maar maak je geen zorgen meestal kom je er met handen en voeten ook uit. Welke route hebben jullie in gedachte?
Wij hebben vorige maand de Hoge en de Anti Alas doorgefietst, fantastisch. :D
Geslapen in kleine guesthouses en particulieren. 8) Nergens een probleem met de taal ondervonden .Konden ons goed redden met frans :o.Welke route ga je doen? :?:
De route(s) die ik wil fietsen staan op bikemap.net Vanaf Agadir en dan de routes van loopvogel (ja het is een heel gevogel hier)
Grofweg Agadir-Tafraoute-Igherm-Tata-Tisfriouine-Taliouine-Taroudant- Agadir. Als we lekker opschieten nog extra over Foum Zguid-Tazenakt
Ik ben nog een beetje huiverig over het traject Tata-Tisfriouine Voor zover ik het kan achterhalen is dat steil/onverhard en welicht moeilijk begaanbaar en niet zo goed bewegwijzerd? Iemand daar ervaring mee?
fietsvogels schreef:De route(s) die ik wil fietsen staan op bikemap.net
Als je een link plaatst kunnen we de route ook hier zien.
fietsvogels schreef: ben nog een beetje huiverig over het traject Tata-Tisfriouine Voor zover ik het kan achterhalen is dat steil/onverhard en welicht moeilijk begaanbaar en niet zo goed bewegwijzerd? Iemand daar ervaring mee?
Deze route is sinds kort compleet geasfalteerd. Ik heb hem zelf nog niet gereden.
fietsvogels schreef: Agadir-Tafraoute-Igherm-Tata-Tisfriouine-Taliouine-Taroudant- Agadir.
Blijf na Taliouine niet op de hoofdweg richting Agadir. Naarmate je bij Agadir komt wordt de weg drukker. De 1706 en een aantal parallel gelegen witte wegen (op de michelinkaart) zijn dan een beter alternatief.

Welke weg neem je naar Tafraout? Er zijn er twee vannuit Ait Bha om er te komen. Eeen over Tioulit en een over Souk el had de Tchouka. Bij de laatste moet je een tent meenemen bij de eertse kan je sapen in een echte agadir . Reserveren is wel noodzakelijk.

Tizourgane Kasbah
"maison d'hôtes "chez la Famille Jamal
PB. 63 Idaougnidif 80400
Chtouka Ait Baha (Route Agadir vers tafraout)
Tél : 00 212 (0) 61 94 13 50
fietsvogels schreef:De route(s) die ik wil fietsen staan op bikemap.net Vanaf Agadir en dan de routes van loopvogel (ja het is een heel gevogel hier)
Ik heb je route gevonden.http://www.bikemap.net/user/loopvogel. Als je huiverig bent voor niet geasfalteerd dan moet je zeker niet dat stuk fietsen dat je nu ingetekend hebt tussen Tafraoute en Ighrem. Dit stuk loopt door een kloof en rivierbedding. Hier zul je echt stukken moeten lopen.

Ook het stuk naar Mhamid gaat zeker 2 a 3 dagen over een onverharde weg. Vlak bij Mhamid is het zo zanderig dat je 30 km moet lopen. Als het veel geregend heeft kom bovendien vast te zitten in een ondiep meer of een moddervlakte.

p.s Kom je naar de beurs aanstaande zondag? Douwe, Harry en ik staan dara als informanten voor.... Marokko. 8)
als je een volledige kaart wilt kan je beter naar http://www.bikemap.net/#lt=30.04532&ln=-8.54187&z=9&t=0
De meeste routes die daar staan heb ik ingetekend.

We zijn helemaal klaar voor ongeasfalteerd, maar altijd handig om te weten wat we dan tegen komen. De kloof tussen Tafraoute en Igherm lijkt me heel fijn. Die zandbak bij Mhamid lijkt me bijvoorbeeld niet zo'n goed idee. Vooralsnog geen plan om zo ver naar het oosten te trekken.
Zondag komen we zeker naar de beurs. Erg benieuwd naar jullie verhalen. Tot dan!

(wordt wel een beetje of-topic voor de taalkwestie nu :? )
Frans voldoet, zelfs in de kleinste dorpjes. En Blanche kan dat zeker bevestigen! ;)

Mooi land hoor, lekker eten ook trouwens! ;)
fietsvogels schreef:als je een volledige kaart wilt kan je beter naar http://www.bikemap.net/#lt=30.04532&ln=-8.54187&z=9&t=0
De meeste routes die daar staan heb ik ingetekend
Tja maar niet alle routes zijn van jou. Ik zie ook routes van 'Travelling the world on a bicycle' :wink: Tot zondag!
Dag Blanche&Douwe,

Goed om even met jullie gesproken te hebben. Jammer dat het zo druk was, maar we zijn in elk geval weer een beetje wijzer. Veel info kwam zowieso van jullie ervaringen. We zijn er nu wel klaar voor denk ik.
Jammer dat we op verschillende dagen vliegen, anders hadden we onderweg nog wat kunnen uitwisselen. Wie weet komen we elkaar nog tegen daar.
Hoi Fietsvogels!

Goh fijn dat jullie er wat aan hebben gehad. Ook leuk om jullie te zien en misschien tot Marokko! Geniet ervan 8)

Douwe en Blanche
Met de woorden es-salam alaykoem (Hallo) kom je al sympathiek over. Als je nog sjoekran (bedankt) zegt, dan ben je meer dan sympathiek. :lol:

Hier heb je een woordenlijst:
Nederlands Marokkaans -uitspraak
gegroet es-salam alaykoem
Goede dag la bes
Goede morgen sbah-l gier
Goede avond msa-l-gier
Tot ziens ma a s-salama
Bedankt sjoekran
goed mieziën
ja ijeh - na' am
nee la
hoe kief
wat sjnoe
wie sjkoen
hoeveel sjhèl
groot/klein kebir/seghir
WAAR fien
veel besef
hier/daar hna/hnèk
akkoord wacha
hetzelfde kief kief
pardon smach lie
alstublieft minfadlak
ik ben ... ana houa/heia
ik wil graag beriet/ oerid
water ma
geld floes
koffie/thee tsjai/kahwa
brood goebs
stop/genoeg baraka/saffie
rustig! bletie
hoe gaat het met je? kif dayer?
het gaat mij goed la bes
Dag! tot ziens beslèma
na een wens in sh'allah
eet smakelijk bismillah
proost besaha
diesel mazoet
vol hammar
zand ramla

Bron: http://www.afrikatour.nl/landengegevens ... arokko.htm
Een kleine zoekmachine Berbers is onlangs online gegaan.
Op de lijst staan zo'n 7.800 woorden met een vertaling in het Frans.
Het gaat hier om het Berbers gesproken in de Middel, Hoge en Anti-Atlas:

http://tinyurl.com/2ddg9yy