Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routetips Marokko: Casablanca-Nador - Forum Wereldfietser

Routetips Marokko: Casablanca-Nador

Hoi,

Mijn partner en ik zijn van plan deze zomer een fietsreis te doen in Marokko. Ik heb al wat op het forum rondgeneusd, en zie dat de meesten naar het zuiden van Marokko gaan. De reden dat we eindigen in Nador, is dat mijn partner van Marokkaanse origine is en familie in Nador heeft wonen, dus moest dit sowieso onze eindbestemming zijn.

We zullen 26 dagen in Marokko zijn, waarvan we ongeveer een 20-tal dagen zullen fietsen. De afstand tussen Casa en Nador bedraagt ±700 km, dus ik denk dat dit wel haalbaar is, voor niet doorwinterde fietsers :-).

Nu had ik toch graag wat info gehad over onze route, zijn er al mensen die langs deze route gepasseerd zijn , wat mogen we zeker niet missen? We zullen zeker langs Azrou en Ifrane passeren, welke route is het interessantste van Casa naar Azrou bvb? En wat tussen Ifrane en Nador?

Ah ja, de tickets zijn vandaag geboekt, dus start- en eindbestemming kunnen niet veranderd worden :-)

Alvast bedankt!

Sandra
Sandra78 schreef: Nu had ik toch graag wat info gehad over onze route, zijn er al mensen die langs deze route gepasseerd zijn , wat mogen we zeker niet missen? We zullen zeker langs Azrou en Ifrane passeren, welke route is het interessantste van Casa naar Azrou bvb? En wat tussen Ifrane en Nador?
Sandra
Hoi Sandra,

Welkom in het forum!

Pff het binnenland van Marokko in de zomer? Dat is heet fietsen! Vooral als je bergop fietst. Wij zijn 10 keer in Marokko geweest waarvan 3 x met de bus/auto en 7 x met de fiets. De eerste keer zijn we in jullie regio geweest met OV. Daarvan vond ik Meknes en Volobulis erg mooi. Noordelijker zijn we niet geweest. Zoek eens verder onder de kop Marokko in het forum hier. Een hele poos gelden is er een Marokkaanse jongen geweest die in het rifgebergte heeft gefietst. Ik ken een hoop Marokko-fietsers. Er zijn er echt heel weinig die jullie gebied gedaan hebben.

Een ander alternatief die minder heet is, is vanaf Casablanca naar het zuiden langs de kust fietsen tot Sidi Ifni ongeveer. Of zelfs tot aan Plage Blanche als je off road wilt fietsen. Daarna neem je een bus terug naar het noorden. Of huur je een grande taxie waar twee fietsen in meekunnen. De temperatuur aan de kust lijkt mij iets fijner fietsen zomers dan het binnenland. Mijd wel de grote weg tussen Agadir en Tiznit omdat deze te druk is. Je kan binnendoor langs de kust blijven rijden. Kijk eens op mijn website voor een impressie!

Maar om de hitte te vermijden, zou je ook de Hoge Atlas kunnen ingaan. En op de lage stukken je laten rijden.

Ik ben heel benieuwd naar jullie keuze en ervaringen. Deel je die met ons, hier?

Blanche
Hi Blanche,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat het inderdaad niet zo een evidente route is. In Nador valt dan natuurlijk ook niet zo veel te zien, maar ja, familie bezoek he.

Het binnenland in de zomer zal inderdaad enorm warm zijn, maar we hebben geen keuze om op een ander moment te gaan (onderwijs). Ik veronderstel dat wanneer je vroeg in de ochtend fietst, en eventueel later op de dag (wel nog als het licht is), dat dat toch wel doenbaar is of niet?

Met de afstand die we zullen afleggen, 700km, op ongeveer 20 dagen, zitten we aan een 35km per dag, dus ik denk toch wel haalbaar ook al is het snikheet.

Volobulis had ik nog nooit van gehoord. Meknes zullen we waarschijnlijk wel passeren. We zullen zeker naar jouw site gaan voor info!
Of het te doen is in de zomer weet ik niet. Dat hangt ook van de persoon af.
Ik zou er niet voor kiezen. Maar goed misschien dat het jullie wel bevalt.

Volubilis ligt dicht bij Moulay Idriss en is een romeinse vindplaats met heel mooie mozaieken en in januari ook mooie bijzondere bloemen.
Zie http://images.google.nl/images?hl=nl&cl ... CBwQsAQwAw
voor Volubilis, en ja heel beroemd. Sterkte met de hitte.
Wim
Hi,

Door het lezen van jullie antwoorden beginnen we er toch wel voor te vrezen dat het binnenland in juli niet haalbaar is vanwege de hitte.

Denken jullie dat het realistischer/aangenamer is om ipv schuin van casablanca naar nador te gaan, langs de kust te fietsen, dus van casa naar tanger, en zo naar nador? Volgens de Michelin route planner scheelt het amper in aantal km, wat me zo op het eerste zicht wel verwonderde.

Zou deze route meer/minder interessant zijn?
Als we die route nemen, wat mogen we dan zeker niet missen?

Alvast bedankt!

Sandra
Hi Sandra,

Inderdaad de kustroute is een betere optie. Maar je zou ook de hoge Atlas in kunnen rijden. Laat je dan vanaf Marrakech naar boven rijden, fiets dwars door de hoge atlas en aan het eind pak je weer een bus naar Nador.
We zijn net terug van de midden Atlas en het was nu al rond de 30 graden in Marrakech en 25 graden in Fes. Helaas kan ik je geen tips geven voor de kustroute.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Voor de temperaturen kijk ook eens naar http://www.weeronline.nl/Afrika/Marokko/Fes/2336212 en
http://www.weeronline.nl/Afrika/Marokko ... ch/2335747


Blanche
Hallo Sandra,

Ben je inmiddels al in Marokko geweest? Hoe was je reis?
En was de informatie die wij je hier gaven bruikbaar?
Heb je nog tips voor de mensen die ook naar deze regio gaan?
Het zou leuk zijn als je je ervaringen ook met ons zou delen. :wink:

Alvast hartelijk dank!