Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegreis richting Marokko Marrakech - Forum Wereldfietser

vliegreis richting Marokko Marrakech

dag,

Ik ben bezig met het zoeken van een vliegreis naar Marrakech van begin September tot half Oktober.
Nou had ik al het advies gekregen om via Thomas Cook een charter vlucht te nemen, maar deze boeken enkel tot een reis duur van 28 dagen. (miss. doe ik iets 'verkeerd'..)
Zijn er hier alternatieven die ook betrouwbaar zijn?

alvast bedankt!
Ryanair vliegt vanuit Weeze (door hen Düsseldorf genoemd) naar Marrakesh. Is een fietsvriendelijke maatschappij, mits je je strikt aan de bagagevoorwaarden houdt.
Transavia vliegt een aantal keren per week naar een aantal Marrokaanse steden, waaronder Marrakech
Wij hebben dit vorig jaar in de zelfde periode gedaan. Fiets kost 40 euro enkele reis
10 x erheen en terug gevlogen met alle genoemde maatschappijen en Royal air Maroc.
Bij RAM heb je bagagevrijdom van 30 kilo waaronder je fiets. Alle maatschappijen zijn ok. Gewoon even de prijzen vergelijken.
Heb net een vliegreis geboekt via royal air maroc..
30 kilo bagage .. fiets kan er gewoon bij!

merci !
Mocht je vanaf Zaventem vertrekken: succes met je fiets... :roll:
kan je dat toelichten?
Ik ben in februari naar een agentschap van RAM geweest (Brussel) om een vlucht met fiets te boeken naar Marokko. Daar lieten ze mij nieuwe richtlijnen zien i.v.m. het tarief voor fietsen. 40 euro per fiets enkel. Vanaf 2010 kan je je fiets niet meer meenemen als gewone bagage onder de 30 kg-limiet werd mij verteld. Op de site van RAM was deze informatie nog niet aangepast.
Bij mij bleek op de heenreis naar Marrakkech de fiets wat beschadigd. Bagagedrager m.n., maar ook was er iets niet lekker bij het balhoofd/stuurpen. Dat laatste heb ik zelf nog kunnen repareren met redelijk wat geweld. De bagagedrager is vervangen.
De rekening á € 105 tezamen met het bij terugkomst op Zaventem direct opgemaakte rapport opgestuurd naar Marrakech, waar het hoofdkantoor van RAM gevestigd is. Netjes een in het Engels getypte begeleidende brief erbij gedaan. Nooit meer iets van gehoord. Service RAM: 0,0. :evil:
.. oei maar oei, ik heb inderdaad op internet gecheckt, en daar stond niks vermeld over eventuele extra kosten voor fiets vervoer, gewoon dat het bij de 30 kilo kan worden bijgerekend dus..
Misschien moet ik ook maar even langs dat agentschap gaan, om misverstanden te voorkomen..
Zitten die gewoon bij de luchthaven??
Dan print je het toch uit van internet? Dan kun je aantonen dat op het moment van aankoop, dát de afspraken zijn die zij op papier hebben staan.
Robertjan schreef:Bij mij bleek op de heenreis naar Marrakkech de fiets wat beschadigd. Bagagedrager m.n., maar ook was er iets niet lekker bij het balhoofd/stuurpen. Dat laatste heb ik zelf nog kunnen repareren met redelijk wat geweld. De bagagedrager is vervangen.
De rekening á € 105 tezamen met het bij terugkomst op Zaventem direct opgemaakte rapport opgestuurd naar Marrakech, waar het hoofdkantoor van RAM gevestigd is. Netjes een in het Engels getypte begeleidende brief erbij gedaan. Nooit meer iets van gehoord. Service RAM: 0,0. :evil:
Op elk vliegveld en met elke maatschappij kan wat gebeuren. Simpel domme pech.
Vincent ik denk dat je je niet bang moet laten maken. Ik heb heel vaak gevlogen waaronder meerdere malen met RAM en slechts een keer schade gehad..dus.
En de fiets zit echt bij die 30 kilo. Ik heb wel elk jaar even contact gehad met de agent van RAM en bevestiging hiervoor gekregen.
Kan dan wel domme pech zijn, die € 105 hadden ze gewoon moeten vergoeden.
Nu hebben ze niets laten horen, waar ik nog altijd flink verbolgen over ben. Ik bedenk me wel vooraleer ik weer vrijwillig met RAM (en Taca in Zuid-Amerika) vlieg.
Ach er zijn ergere dingen in het leven!
Blanche schreef:Ach er zijn ergere dingen in het leven!
Nu ja, misschien kun je voor die 105 euro over een jaartje wel 21 keer naar je huisarts......
Robertjan schreef:Kan dan wel domme pech zijn, die € 105 hadden ze gewoon moeten vergoeden.
Nu hebben ze niets laten horen, waar ik nog altijd flink verbolgen over ben. Ik bedenk me wel vooraleer ik weer vrijwillig met RAM (en Taca in Zuid-Amerika) vlieg.
Daar is nu de aanvullende fietsdekking van je reisverzekering voor. Je claimt de schade bij je reisverzekering. Als je een P.I.R. van de schade en een pro forma nota van je fietsenmaker kunt overlegggen betaalt de verzekering uit en die gaat het vervolgens trachten te claimen bij de luchtvaartmaatschappij.
Ik ben deze week nog eens langs geweest bij het kantoor van RAM in Brussel. De baliemedewerkster houdt vol dat voor de fiets afzonderlijk betaald dient te worden en liet mij ook de geschreven richtlijnen met tarieven zien. Terug op kantoor ben ik nog eens op de website van RAM (pays Belgique) gaan kijken en vond daar iets merkwaardigs: bij de zoekopdracht "bagage" staan er twee hyperlinks die elkaar tegenspreken wat het vervoer van fietsen betreft. Onder de link "bagages spéciaux" staat "le poids du vélo est inclus dans la franchise". Onder de link "taxation équipements de sport" staat dat "le transport des équipements de sport n'est pas inclus dans la franchise bagage". Daaronder een tabel met de prijzen per sportartikel (60 euro voor een fiets enkel) die mij ook op het kantoor getoond werd. Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag om wat opheldering.
Als je op de website van RAM als land Nederland invult en de zoekfunctie "bagage" heb je deze tegenstrijdigheid niet. Fiets valt daar onder de bagagevrijdom en er bestaat geen afzonderlijk tarief voor sportartikelen. Tot voor kort werden veel vluchten tussen Brussel en Marokko uitgevoerd door dochteronderneming Blue Atlas (intussen gefuseerd met RAM heb ik ergens gelezen), ik weet niet of dat in Nederland ook zo is. Misschien verklaart dit het verschil
Ram hanteert soms twee tarieven voor de bagage in de tijd dat ik met ze vloog. (In Nederland en in Duitsland) Je had een duurder ticket met 30 kilo vrijheid waarbinnen de fiets en je had een goedkoper ticket met 20 kilo bagage met daarbinnen de fiets. Ik weet niet hoe ze het nu doen, dingen kunnen veranderen. Maar misschien heb jij wel een 20 kilo ticket.(???)

Neem anders eens contact op met Ram Amsterdam, te weten Rachid. Die stuurde me altijd netjes een mail met de antwoorden. Ook toen we vanaf Düsseldorf vlogen. Gegevens vind je op de Ram-site.
bert sitters schreef:
Daar is nu de aanvullende fietsdekking van je reisverzekering voor.
Hmmm, dat klinkt interessant, en bij wat voor verzekeringsmaatscahppij is dat, die een fiets extra aanvullend verzekerd?
ik heb een printje gemaakt met de voorwaarden betreffende de bagage voorschriften waarin duidelijk staat vermeld dat de fiets erbij wordt gerekend.. Natuurlijk is het altijd afwachten, voor de zekerheid neem ik wat contant mee.

bedankt hè!