Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Afrika: Oeganda of Malawi? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Afrika: Oeganda of Malawi?

Het duurt nog even, maar in de zomer van 2011 willen we een week of vijf in Afrika fietsen. 'We' zijn trouwens wij en onze kids (dan 9 en 14). Wij hebben al veel in Europa gefietst, en zijn een paar keer in Afrika geweest (Namibië, Kenia, Egypte), maar dat waren geen fietsvakanties.
We hebben zowel Malawi als Oeganda hoog op ons lijstje staan. Wie heeft in een van deze landen gefietst en heeft zinvolle tips voor ons? Voorkeur voor een van beide landen? Do's en dont's?

Alvast bedankt,

Ruud en Sandra
Ik vertrek morgen naar Malawi en Mozambique. Vanaf half juni kan ik m'n ervaringen met je delen.
wat wil je weten?
heb 2007/ 2008 3 maanden in tanzania-malawi-mozambique-swaziland en zuid afrika gefietst.

gr bert
Als mijn knie mee werkt ga ik in september 3 weekjes in Oeganda fietsen. En als ik voor die tijd joomla kan snappen komt er een verslag op mijn nieuwe website www.shanecycles.com

Er zijn een paar verslagen op internet te vinden, ik krijg de indruk dat het bestaat voornamelijk uit drukke asphalt wegen of onverhard ik weet niet of dat de bedoeling is? Hou ook een rekening mee dat je snel op hoogte ben als je richten de parken gaat zeker richting de zuid-westen.

wat links:

http://www.cyclingaroundtheworld.nl/uganda/
http://www.worldbiking.info/updates/upd ... ganda.html
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 137554&v=t
Bedankt voor jullie reacties. Op dit moment neigen we het meest naar Uganda. Helaas zijn er maar weinig reisverslagen te vinden! Shane, wat zijn jouw plannen, waar ga je naar toe? Bedankt ook voor de links naar de reisverslagen.

Groet, Sandra
baartmns schreef:Bedankt voor jullie reacties. Op dit moment neigen we het meest naar Uganda. Helaas zijn er maar weinig reisverslagen te vinden! Shane, wat zijn jouw plannen, waar ga je naar toe? Bedankt ook voor de links naar de reisverslagen.
Hoi Sandra,

Ik heb even wat last van mijn knie en hoop dat het allemaal door gaat.......

Maar de plannen zijn globaal (errm... niet fietsen met kinderen vriendelijk :evil: ):

Aankomen 's avonds, ergens in een hotel slapen in Entebbe. Volgende dag ferry pakken naar de Sesse eilanden, niet omdat ik op de strand wil zitten maar omdat ik de Masaka-Kampala road wil vermijden.

Daarna richting Lake mburo Park en verder richting de bergen in de beurt van de grens met Rwanda (Lake bunyoni) en door naar Queen Elizabeth Park. Daarna is het een kwestie van tijd of ik verder ga met de bus of met de fiets via Kibale en terug naar Entebbe (ik hoef niet zo nodig naar de hoofdstad).

Dit allemaal binnen 3 weken wat best krap kan zijn als je een rekening houd met 80% onverhard wegen. Maar dat zie ik dan wel, ik ben niet vies van een dagje met de bus als ik tijd te kort kom ipv de laatste 2 dagen over een drukke weg fietsen.

Succes met uitzoek, ik zal jullie een fietsen met kids verslag sturen als ik klaar ben :wink:
Hoi Sandra,
Wat precies wil je weten ? Routevoorstel ?
Wij hebben twee jaar geleden in Oeganda gefietst.
Eventueel reisverslag beschikbaar.

Ariën
Shane schreef:
baartmns schreef:Bedankt voor jullie reacties. Op dit moment neigen we het meest naar Uganda. Helaas zijn er maar weinig reisverslagen te vinden! Shane, wat zijn jouw plannen, waar ga je naar toe? Bedankt ook voor de links naar de reisverslagen.
Hoi Sandra,

Ik heb even wat last van mijn knie en hoop dat het allemaal door gaat.......

Maar de plannen zijn globaal (errm... niet fietsen met kinderen vriendelijk :evil: ):

Aankomen 's avonds, ergens in een hotel slapen in Entebbe. Volgende dag ferry pakken naar de Sesse eilanden, niet omdat ik op de strand wil zitten maar omdat ik de Masaka-Kampala road wil vermijden.

Daarna richting Lake mburo Park en verder richting de bergen in de beurt van de grens met Rwanda (Lake bunyoni) en door naar Queen Elizabeth Park. Daarna is het een kwestie van tijd of ik verder ga met de bus of met de fiets via Kibale en terug naar Entebbe (ik hoef niet zo nodig naar de hoofdstad).

Dit allemaal binnen 3 weken wat best krap kan zijn als je een rekening houd met 80% onverhard wegen. Maar dat zie ik dan wel, ik ben niet vies van een dagje met de bus als ik tijd te kort kom ipv de laatste 2 dagen over een drukke weg fietsen.

Succes met uitzoek, ik zal jullie een fietsen met kids verslag sturen als ik klaar ben :wink:

Beste Shane,

Ik zou niet in het Queen Elisabeth Park fietsen, maar kijk of je meekan met een truck. De leeuwen in dat park hebben genoeg te eten en ze vinden impala´s lekkerder dan mensenvlees.
De leeuwinnen zien echter trappende mensen op twee wielen als een gevaar voor hun welpen en gaan snel in de aanval.
Het Lake Mbruro Park was veilig, maar volg altijd de aanwijzingen van de parkwachters op!
Overigens is Kampala een leuke stad. Lang niet zo groot als andere Afrikaanse hoofdsteden zoals Nairobi.
Hoi Bert,

Bedankt voor de tip, ik had begrepen dat je nog mag fietsen in QE park, maar ik zal het nog te plekken na vragen of dat zo handig is, ik wil veel dingen in het leven mee maken maar een worstel partij met een leeuw wil ik voorlopig nog overslaan (zo zonder van mijn nieuwe fiets) :lol:

Kampala kan altijd nog als ik de laatste stukje met de bus moet, maar liever zit ik de laatste dagen buiten de bewoonde wereld.
Dank weer!
Jouw plannen klinken goed Shane, hoor graag t.z.t. je ervaringen.
Ariën, we zijn uiteraard heel geïnteresseerd in je reisverslag!

Groet, Sandra
Ik heb twee weblog-leestips, heb je daar wat aan? Ik volg op dit moment een weblog van een leuk stel dat net o.a. door Oeganda en Malawi is gefietst, zie http://tefiets.blogspot.com/

En ik ben zelf twee jaar geleden door Malawi gefietst: http://fietseninafrika.web-log.nl/mijn_weblog/malawi/ Ik vond het van onze 9 landen eerlijk gezegd het minste, maar dat had er ook mee te maken dat het in allerlei opzichten net de moeilijkste tijd was van onze vier maanden onderweg. Daarover staat niet eens alles in het blog (wel in mijn boek 'Afzien voor beginners'). In Oeganda zijn we niet geweest.

Louise
Louise schreef: En ik ben zelf twee jaar geleden door Malawi gefietst: http://fietseninafrika.web-log.nl/mijn_weblog/malawi/ Ik vond het van onze 9 landen eerlijk gezegd het minste, maar dat had er ook mee te maken dat het in allerlei opzichten net de moeilijkste tijd was van onze vier maanden onderweg. Daarover staat niet eens alles in het blog (wel in mijn boek 'Afzien voor beginners'). In Oeganda zijn we niet geweest.

Louise
Leuk blog Louise, een erg typische verhaal van laat mij aub alleen reizen :wink:D

Bijzonder dat sommige deelnemers op zo'n reis nooit hebben gefietst.....bikkel? Village idiot? theres one born every day........!
Als je in Uganda gaat fietsen, neem dan de bootje naar Kalangala op de Sese-eilanden; een oase van rust.

Hier: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... a/oeganda/
kun je het stuk over Oeganda lezen uit het boek 'Mzungu!'
Maar het is lastig lezen, want schrijven voor een website doe ik anders dan voor een boek of een artikel. En dit is gewoon geplakte tekst, dus veel sterkte toegewenst :lol:
#Eric,
Dank, leuk!

#Louise, bedankt voor de links!

Groet, Sandra
Shane, ben je nog in Uganda geweest deze zomer? Ben benieuwd!

Onze tickets naar Uganda zijn inmiddels geboekt. Maar ja, het duurt nog wel even...
Afbeelding
P1000934 by shanecycles.com

Ondertussen 8 weken geleden maar heb mijn plannen voor Oeganda moeten aanpassen, wordt nu voorjaar 2011( als het herstel goed gaat), wanneer gaan jullie misschien dat ik wat aan jullie verslag heb :wink: