Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water in Marokko - Forum Wereldfietser

Water in Marokko

Denken jullie dat het noodzakelijk is een waterfilter op zak te hebben voor een fietsreis van 1 maand in Marokko?

Ik had onlangs geïnformeerd in AS Adventure naar de prijs van zo een filter, en dit bleek niet al te goedkoop te zijn. Aangezien wij juist allebei een nieuwe fiets hebben gekocht, alle accessoires (zakken,e.d.,...), begint onze rekening wel wat op te lopen.

Aan de andere kant ben ik er ook niet voor om belachelijk veel plastic flessen te verkwisten , hier drink ik trouwens nooit flessenwater, steeds kraanwater.

Dus mijn vraag: kan je in Marokko veilig kraanwater drinken? Zonee, is het de moeite om te investeren in een waterfilter? Welke zouden jullie me aanraden?

Sandra
In Spanje (gedeeltelijk), Kroatië en Turkije werd het mij aangeraden mij te laten enten en alleen water te drinken uit flessen.

Ik verwacht (dus) dat dit in Marokko ook het geval zal zijn.
Ik heb vorig jaar een maand in marokko rondgefietst.
We hadden het waterfilter bij ons, maar hebben het niet nodig gehad.
Overal is flessenwater te koop.
Kraanwater wordt afgeraden.
De beste is de MSR Miniworks.
Kraan- en flessenwater was voor ons niet te verkrijgen 2 jaar geleden op de onverharde paden en in de woestijn (zie nieuwste tijdschrift voor een verslag van die tocht). Wel waren er waterputten en was er een rivier, en op de asfaltwegen waren er soms wél winkeltjes (op ca. 4 van de 10 fietsdagen). Aangezien er boven ons langs die rivier mogelijk nog (zieke?) dieren rond hebben gelopen, besloten we toch maar te filteren. Evenals het water uit de waterputten.
Zie deze foto voor een beeld van zo'n waterput. In m'n handen zie je de Miniworks in actie bij het filteren van zo'n 6-10L water (woestijn, 2 man, geen winkeltjes met water).
Hi Robertjan, Bedankt voor de tip.

Als dat volgens jou de beste waterfilter is valt de prijs heel goed mee. In AS adventure lieten ze mij filters zie waarvan de prijzen begonnen vanaf €200, en dat vond ik toch wel een beetje te duur.

Dus grote kans dat we deze zullen kopen dan.
De Katadyn's kunnen bij veelvuldig gebruik scheef gaan. Dat is bij de MSR's niet het geval. Misschien daarom ook dat de Navy SEAL's en onze eigen elite-eenheden bij defensie deze gebruiken.
Let op je kan echt niet altijd flessenwater krijgen in Marokko. Het kraanwater is vaak sterk gechloreerd en dus niet echt lekker.

We zijn net terug van onze 11e reis in Marokko. De reis duurde iets langer dan gepland vanwege de vulkaanuitbarsting. Zo hebben we vier dagen gedaan over onze terugreis waaronder 10 uur bussen van Fes naar Marakech. Het ligt een beetje aan de route die je rijdt of je een waterfilter nodig hebt. We hebben bijvoorbeeld deze keer een route gereden waar slechts om de vier/ vijf dagen een winkel was. Ook in december konden we niet altijd aan flessenwater komen. Wij drinken vrijwel elke trip water uit de putten. Ik ben eigenlijk voor het filteren van water omdat je zo ook minder plastic flessen verbruikt. Wijzelf gebruiken de steripen. Als je de literprijs gaat uitrekenen ben je met een steripen a 100 euro uiteindelijk ook goedkoper uit. Plus je bent flexibeler.
Hallo Sandra,

binnen enkele weken wil ik ook naar Marokko per fiets en ik zit met dezelfde vragen... De steripen lijkt mij het gemakkelijkst in gebruik, aangenomen dat deze ten minste evengoed werkt als een geaktiveerde-kool filter of chemisch filteren. Wel vind ik hem erg duur :cry: Ik had begrepen dat hij alleen in helder water werkt. Ik zag overigens ook een versie met voor-filter met bidon in de winkel.

Als je kraanwater wilt drinken en het is ge-chloreerd, wat al in Frankrijk het geval is, kan je de chloor ook neutraliseren heb ik gelezen op internet. (http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... DBH4NQa9EA)

Ik heb dit nog niet zelf getest maar het ziet er aannemelijk uit. Het enige wat je nodig hebt is ascorbinezuur (vitamine C). Dit kan je o.a. in Duitsland (Schlecker) kopen in een potje voor weinig geld. ("vit. C pulver") Je hebt waarschijnlijk maar een mespuntje nodig om een fles gechloreerd kraanwater te neurtraliseren. Ook zou het chloor vanzelf uit het water gaan in open container in 24 uur. (http://answers.yahoo.com/question/index ... 506AAh4aMR)

Zelf ga ik zoveel mogelijk flessenwater kopen, want het is altijd nog beter voor het milieu dan andere dranken en dan doe ik de aanname dat ik water van goede kwaliteit heb. Maar voor noodgevallen zal ik kraanwater + vit. C gebruiken en als dat er niet is bijv. de steripen of een ander filter.
Ik kocht pas geleden in een leger dump zaak voor 20 euro een commando camelback, waar 3 liter water in kan.

Ik neem deze mee naar het strand, tijdens wandeltochten en fietstochten als het heet is. Het water blijft altijd lekker koel.


Mario