Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route fietsvakantie Marokko - Forum Wereldfietser

route fietsvakantie Marokko

Hallo iedereen,

ik ben van plan over 2 a 3 weken te vertrekken per fiets vanuit Nederland naar (Zuid) Marokko. Ik heb 4 maanden tijd hiervoor :D

Nu ben ik nog nooit eerder in Marokko geweest en vroeg ik mij af of jullie wellicht nog ideeen hebben over de route. Ik heb de route niet heel exact gepland (dit doe ik nooit) maar in grote lijnen is dit het plan:

aankomst Ceuta met boot;
Tetouan;
Chefchaounen;
Ouzzane;
Fes;
Azrou;
Demnate - Ouarzazate / Dades vallei;
via bergpas Tizi-n-Tichka naar Marrakech;
Tizi-n-Test;
Tafraoute;
daarna richting Tiznit / kust en dan via de kust of parallel aan de kust weer omhoog naar Tanger. (mocht ik nog steeds tijd / zin hebben)

Ik zou graag wat van het Rif-gebergte zien, de midden - en hoge atlas en anti-atlas.

Dit is slechts een erg ruwe routebeschrijving, maar ik vroeg mij af of dit een aannemelijke route lijkt? En zijn er nog stukjes die ik beter kan vermijden m.b.t. bijv. drukke wegen? (ik probeer altijd verkeersluwe wegen te nemen)

groeten,

Jeroen.
Hoi Jeroen,

Blanche is onze Marokko-kenner, zij kan je vast verder helpen met de juiste informatie!

Je kunt haar misschien een PB-tje sturen.

Succes!
Dit jaar ben ik voor het eerst in Marokko geweest, in maart.
De route lijkt me niet verkeerd maar de periode wel. Je komt door woestijnachtige gebieden en dat in juli en augustus. Mij niet gezien.
Toudra-vallei ("parallel" aan Dades-vallei) is ook mooi, evenals de oversteek tussen die twee valleien, tussen Msemrir en Tamtetoucht.

Afbeelding
Jan Eleveld schreef:Dit jaar ben ik voor het eerst in Marokko geweest, in maart.
De route lijkt me niet verkeerd maar de periode wel. Je komt door woestijnachtige gebieden en dat in juli en augustus. Mij niet gezien.
Hoi Jan,

mijn vertrek is in Nederland over ongeveer 3 weken, mijn aankomst in Marokko zal niet voor half september / begin oktober zijn!
Hoewel ik wel graag lekker weer wil hebben, kan ik niet goed tegen enorme hitte en veel zon, vandaar dat ik het zo probeer te plannen dat ik de heetste perioden vermijd :) Dus ik probeer niet voor september in Spanje te zijn, en niet voor oktober in Marokko.

groeten,

Jeroen
fietsjunks schreef:Hoi Jeroen,

Blanche is onze Marokko-kenner, zij kan je vast verder helpen met de juiste informatie!

Je kunt haar misschien een PB-tje sturen.

Succes!
Hoi,

bedankt voor de tip!
jeroen_ schreef: aankomst Ceuta met boot;
Tetouan;
Chefchaounen;
Ouzzane;
Fes;
Azrou;
Demnate - Ouarzazate / Dades vallei;
via bergpas Tizi-n-Tichka naar Marrakech;
Tizi-n-Test;
Tafraoute;
daarna richting Tiznit / kust en dan via de kust of parallel aan de kust weer omhoog naar Tanger. (mocht ik nog steeds tijd / zin hebben)

Ik zou graag wat van het Rif-gebergte zien, de midden - en hoge atlas en anti-atlas.
De route is goed, echter;
- Het gebied boven Fes ken ik niet dus daar weet ik (nog) niets over.
- Ik zou vanaf Tiznit de weg nemen die het meest aan de kust ligt richting Noorden. Deze is het mooist en absoluut niet druk, in tegenstelling tot de parallelweg. Vanuit Tiznit naar Agadir over de hoofdweg absoluut niet doen. Deze weg is te druk en echt wel link. Je kan over vrijwel geheel over kleine binnenwegen naar boven. Laatste stuk ten zuiden van Agadir erg druk.
- Sla Sidi Ifni niet over!
- De Anti Atlas rond Fes is ook erg mooi maar veel van de zogenaamde verharde wegen zijn afgelopen winter weggespoeld. Hou rekening met aanzienlijk meer reistijd. In deze regio zijn de winkels erg schaars. Soms voor 4 a 5 dagen eten meenemen. Water uit bronnen (met waterfilter) is redelijk verkrijgbaar (afhankelijk van het seizoen).
- Er rennen/ fietsen mensen gillend weg uit de RIF. Ben benieuwd naar jouw ervaringen
- Kustroute tussen Agadir en Casablanca erg mooi!

Ik geloof dat je PB nu ook wel al beantwoord is niet? :wink:
Hoi Blanche,

bedankt voor je uitgebreide reactie! Op de kaart zie ik genoeg kleine weggetjes tussen Tiznit en Agadir, dus ik denk dat ik daarmee goed de hoofdweg kan vermijden.

Ik zie pas een parallelweg ten noorden van Essaouira, tussen Agadir en Essaouira zie ik nog geen parallelweg, maar wel weer veel kleine weggetjes naast de N1 hoofdweg, en hoewel ik nog nooit in Marokko ben geweest lijken mij dit vergelijkbare weggetjes die ik altijd probeer te nemen, zo klein en verkeersarm mogelijk, wel ten koste van extra kilometers en energie en navigatietijd, maar dat is echt mijn manier van fietsen :D

Ik heb een Michelin-kaart gekocht van Marokko en daar zie ik een gele kleinere lijn die parallel loopt aan de N1, deze volgt grotendeels de kust en ik denk dat je deze weg bedoelt? Gelukkig zie ik ook vrij veel kleinere weggetjes meer landinwaarts, dus mochten er nog drukke stukjes zijn, dan heb ik de optie om hier naar uit te wijken.

Waarom moet ik Sidi Ifni niet overslaan? (architecuur of Hassan II plein?)

4 a 5 dagen eten inslaan is voor mij ook nieuw... Dat wordt dus goed plannen. Ik ben nu aan het kijken wat voor waterfilter ik wil kopen want zelfredzaamheid is zo te lezen wel nodig...

Ok - mocht ik het allemaal met succes doen (uiteindelijk is dit mijn 1e echte tocht in Zuidelijke richting) dan zal ik verslag doen van mijn bevindingen daar :wink:
jeroen_ schreef:Ik zie pas een parallelweg ten noorden van Essaouira, tussen Agadir en Essaouira zie ik nog geen parallelweg,
Die is er ook niet meer na Essaouira. Maar deze weg is prima om te fietsen; lekker rustig en erg mooi.
Let wel op de ZATAP-bussen :evil: net ten noorden van Agadir. Leuke afsteker na Essaouira (ook absoluut bezoeken! en bijv. slapen in hotel Tafraout) is Imsouane(althans de weg er naartoe en vanaf). Je kan hier komen en vandaan via kleine weggetjes. Er zijn twee kleine hotelletjes en een camping. Sinds een paar jaar hebben ze stroom dus er zal wat uitgebreid zijn. Hieronder een indruk van de route Casablanca - Agadir en de omgeving van Sidi Ifni. Op Vimeo staan nog twee video's. En met wat geduld zijn er op mijn Vimeo-pagina ook video's van de Midden Atlas, de route vanaf Demnate met de Djebel Saro en het off-road gebied ten Zuiden van Tafraoute. Maar daar gaan nog heel wat uurtjes monteren aan vooraf, iets voor de winteravonden.


Bron


jeroen_ schreef:Ik heb een Michelin-kaart gekocht van Marokko en daar zie ik een gele kleinere lijn die parallel loopt aan de N1, deze volgt grotendeels de kust en ik denk dat je deze weg bedoelt?
Denk het wel. Maar ik heb nu ff geen kaart hier. Tis in ieder geval de weg het dichste bij de kust.
jeroen_ schreef:Waarom moet ik Sidi Ifni niet overslaan? (architecuur of Hassan II plein?)
Omdat het mijn een van mijn lievelingsdorpen is :wink: , omdat er meerdere mooie fietsroutes vanaf Tafraoute daarheen lopen, het een oude spaanse enclave is, veel art nouveau gebouwen, veel sfeer en omdat je de groeten moet doen aan vrienden van ons; Abdoelah en Ibrahim. En omdat je moet vragen aan Abdoelah of het pakketje van ons is aangekomen. Ze werken beide in de bar van het witte hotel op het strand, naast de camping. Het zou leuk zijn als je dat deed. 8)
Hoi Blanche,

ik had al wat van je video's bekeken, het ziet er allemaal erg mooi uit! Mocht ik Sidi Ifni bereiken, dan zal ik ook even langs Abdoelah en Ibrahim gaan voor navraag over je pakketje :)
Ok thanxs!
En goede reis! 8)