Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko voorjaar 2011 - Forum Wereldfietser

Marokko voorjaar 2011

Hallo,

Jarenlang aktief als fervente fietser, maar meer naar competitie toe. Vanaf 2011 denk ik om het ietsje rustiger te doen en meer te genieten, trouwens de leeftijd begint een beetje zijn tol te eisen.
Momenteel ben ik bezig mijn moutainbike aan het omvormen tot een waardige trekkingsfiets: vaste vork, lichte spatborden, tubus voor- en achterdrager, een setje handgespaakte stevige wieltjes enz.
Ik dacht aan een trekkingstocht van één maand te doen naar Marokko, voorjaar 2011,ongeveer 100km/dag, in principe alleen.
Reisroute: Marrakech-Taddert-Telouèt-Aït-Benhaddou-Ouarzazate-Skoura-Boumaine Dadès-Tinerhir-Erfoud-Tazzarine-Vallei van de Drâa-Forum Zguid-Tata- dan afhankelijk van de resterende tijd Tafraroute-Agadir, via de kust of binnenland.
Ik vond reeds veel info op deze prachtige site en forum.

Is de aanschaf van een GPS noodzakelijk of is deze trip met een kaart haalbaar?
Om het gewicht van mijn fiets en bagage zo licht mogelijk te houden, twijfel ik om een lichtgewicht tentje,matje en slaapzak mee te nemen?
Natuurlijk met een tentje ben je altijd zeker van een slaapplaats.

Info en tips zijn altijd welkom.
Mvg.
woestijn5 schreef:
Is de aanschaf van een GPS noodzakelijk of is deze trip met een kaart haalbaar?
Om het gewicht van mijn fiets en bagage zo licht mogelijk te houden, twijfel ik om een lichtgewicht tentje,matje en slaapzak mee te nemen?
Natuurlijk met een tentje ben je altijd zeker van een slaapplaats.

Info en tips zijn altijd welkom.
Mvg.
Dag Woestijn5 (bijzondere voornaam :wink:)

- Met kaart alleen prima te bereizen, zelf vind ik de GPS prettiger maar niet strikt noodzakelijk voor je route.
- Met jouw route en dagafstanden kan je elke dag in een hotel slapen. Tent is dus niet echt nodig maar wildkamperen in Marokko is wel leuk.
- Voor inspiratie zie de drie video's op mijn website. Wij waren al 11 keer in Marokko.
- Bezoek ook eens de website van Jan Cramer; Marokko per rad.de
Tent is niet nodig, maar wel handig om wild te kamperen, zoals Blanche al zegt.
Grotendeels de door jouw beschreven ook gefietst, gewoon op de kaart. Ook mooie stukken onverhard!

Voor inspiratie: zie fotoalbums hier en hier op het forum. Routes staan daar ook vermeld.

Zo te lezen, heb je al flink het forum doorgezocht en de nodige info gevonden. Laat maar weten als je specifieke vragen hebt.
Vergeet de prachtige bergen niet tussen de Dades- en de Toudra-vallei. Stukken kunnen wel door de rivierbedding gaan, maar dat maakt het alleen maar avontuurlijker.
I.p.v. Tazzarine (asfalt) kun je ook kiezen om langs Alnif-Tissemoumine te fietsen. Misschien kom je dan nog langs onze grote berber-vriend:
Afbeelding
Geen Frans, en Arabisch evenmin. Wel lekker eten bij zijn "huis" (berber-tent). Kilk voor foto's van die omgeving.

Ik zou wel met de tent en slaapspullen gaan. Zonder tent en slaapspullen kun je met een minimum aan bagage toe, en zou ik geen voortassen willen gebruiken. Maar wildkamperen is ook erg mooi, en het vergroot je mogelijkheden te gaan waar je wilt.
Ik heb in 2009 een practige fietstocht gemaakt door zuid marokko, waaronder grote delen van de route die jij gepland hebt.
Wij hadden geen GPS en hebben die ook niet gemist, met een goede kaart is het prima te doen.
Wij hebben steeds gekampeerd, maar er zijn zoals al gezegd genoeg andere overnachtingsmogelijkheden.
Voor een flinke lading foto's klik hier
Hallo,

Volgens dat ik reeds las op diverse forums is een GPS niet echt noodzakelijk. Indien ik toch beslis om er één aan te schaffen, welk type is dan het meest geschikt voor fietsreizen:garmin oregon of gpsmap 60 CSx of 705.
Ik ben reeds in het bezit van de Michelin Kaart 742 ; 1/1 000 000. Zijn er nog betere en meer gedetailleerde kaarten verkrijgbaar.
Is de route van Tizi-n-Tichka via Telouèt en Aït-Benhaddou berijdbaar.

Bedankt voor de tips.
woestijn5 schreef:. Indien ik toch beslis om er één aan te schaffen, welk type is dan het meest geschikt voor fietsreizen:garmin oregon of gpsmap 60 CSx of 705.
Ik ben reeds in het bezit van de Michelin Kaart 742 ; 1/1 000 000. Zijn er nog betere en meer gedetailleerde kaarten verkrijgbaar.
Voor het type GPS, zoek eens op het onderwerp GPS in dit forum. Er zijn gedetailleerdere GPS kaarten beschikbaar. Eeen darvan die van Olaf vind je oa bij Jan Cramer (Marokko per Rad. de)

woestijn5 schreef:. Is de route van Tizi-n-Tichka via Telouèt en Aït-Benhaddou berijdbaar.Bedankt voor de tips.
Als je een stuk off road wil fietsen wel.
Hoi Woestijn5,

Met een GPS kan je weggetjes vinden die niet op de (Michelin) kaart staan.
Dan kan je beter je verende vork laten zitten, Marokko ligt vol met pistes.
Nog een Marokko fillumpie:
Bron


John.