Additionally, paste this code immediately after the opening tag: suggesties voor Marokko in december? - Forum Wereldfietser

suggesties voor Marokko in december?

Hallo allemaal,

In december heb ik 3 weken vakantie en mijn vriend en ik zijn van plan om dan in Marokko te gaan fietsen (2 à 3 weken)!
Heeft er iemand suggesties voor een route? Marokko kennen we totaal niet, zijn we nog nooit geweest. Tot nu toe enkel fietservaring in Frankrijk en Spanje (Camino del Cid). We houden van natuur, authenticiteit, oude culturen, rust... En het mag best fysiek uitdagend zijn.
Heb intussen in de reisgidsen zitten lezen over de Kasbaroute en de Todrakloof enzo, en dat trekt me wel aan maar is misschien wel erg toeristisch? Misschien is het ook niet zeker of we daar wel kunnen geraken aangezien je dan de Hoge Atlas over moet tussen Marakesh en Ouarzarzate...?
Maar ik sta open voor alle suggesties!!!
Laat maar komen!
Groetjes!
Marokko, zeker doen!
Als je even zoekt op het forum, kom je al heel veel info tegen, over routes, overnachtingen, kaartgebruik etc.

In dit en dit draadje op het forum staan wat van mijn foto's met de routes die ik gefietst heb (soms even scrollen naar een berichtje verder).

Ook Blanche heeft meerderemale in Marokko gefietst in de periode dec-jan.

Nog wat recente linkjes van het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 15&t=11387
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 15&t=10255
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =15&t=9540
enz.... :wink:

Dus tips voor een route? Wil je onverhard of asfalt? Veel klimmen, of naar de kust?
Aanrader zijn de stukken tussen Demnate en Skoura, tussen Tinerhir en Nekob (onverhard), en ook Telouet-Ait Benhaddou-Ouarzazate (onverhard). Tuurlijk zul je dan ergens eerst de Hoge Atlas over moeten. Ook mooi natuurlijk en goed te doen. Het kan voorkomen dat in de winter de passen dicht gesneeuwd zijn, maar heb dat die twee keer niet meegemaakt.

De grote doorgaande wegen zoals bv van Skoura naar Boumalne zijn niet het prettigst om te fietsen. Er zijn kleinere wegen, soms onverhard die veel beter te nemen zijn, zoals bv van Skoura naar Toundoute, via BouThrarar naar Boumalne.

Anneke
Hallo Floere (mooie voornaam :wink: )

En nog meer informatie vind je door Wereldfietser + Marokko te googelen !


Kijk ook eens op de site van Jan Cramer Marokko per Rad.de Je moet je hiervoor wel aanmelden. Veel info die ik je kan geven, heb ik via die site gedeeld. Mijn eigen website met info heb ik opgeheven omdat ik de wekelijks vernieuwde opmaak van mijnheer Windows beu was. Ik heb wel nnog een site met video's. Als je na het lezen van alle info nog vragen hebt, kan kan me via een PB maar ook via de site van Jan benaderen. Waarschijnlijk heb ik wel en antwoord na 11 x Marokko. :wink:

P.s. vaak is het in december mooi weer in Marokko maar het kan er ook heel hard regenen. Zo hard dat het gevaarlijk wordt. Met name de afgelopen twee jaar zijn er veel overstromingen geweest en zijn bepaalde wegen weggevaagd. Het afgelopen jaar zijn we daarom naar de bewoonde wereld gevlucht en hebben drie dagen beter weer afgewacht in een hotel. Toen we de rampbeelden op tv zagen wisten we dat dit een wijs besluit was. Daarnaast kan het ook erg koud zijn (sávonds en in de bergen) . Hou hier rekening mee! Winter- en regenkleding mee!

p.s. op mijn vimeo-homepage vind je drie video's ter inspiratie!

Groetjes,

Blanche,
die twijfelt tussen Oman of alweer een nieuwe route in Marokko.... :P
Wij waren vorig jaar voor het eerst in Marokko. Geweldig land. Helaas korter dan gepland en van de 9 dagen die overbleven regende het drie dagen lang onophoudelijk. Ook wij hebben ons toen schuil gehouden in een hotel. Daarna nog een paar prachtige fietsdagen gehad.
Dit jaar gaan we weer terug. Belangrijkste advies is om de grotere wegen zo veel mogelijk te mijden. We hebben 1 dag langs de drukke N1 kustweg gefietst en dat is niet aangenaam. Verkeer is op dit soort wegen gevaarlijk door de mix van snel en langzaam verkeer. We waren in deze paar dagen twee keer getuige van een ernstig ongeluk tussen (brom)fiets en auto's, waarvan een op deze N1. Op de kleinere wegen is er geen enkel probleem.
Onze route vorig jaar http://www.bikemap.net/route/658938
filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=n3x2nVFPOIY
Hee fietsvogels,

Jullie echte naam vergeten :oops:
Wat leuk dat jullie weer gaan! Dan hebben we jullie toch goed voorgelicht destijds. Wij gaan ook weer :wink: En nu wel eindelijk naar plage Blanche! 8)
Wat een leuk filmpje! We hebben jaren terug in hetzelfde hotel in die kashba geslapen op die bult. (ook de naam even vergeten) Hebben jullie geen zin om jullie filmpje in de Wereldfietser-groep op Vimeo te plaatsten? http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser

Belangrijkste advies is om de grotere wegen zo veel mogelijk te mijden. We hebben 1 dag langs de drukke N1 kustweg gefietst en dat is niet aangenaam.
Had ik jullie die weg niet afgeraden? Dez moet je dus echt niet rijden. Sinds kort kan je helemaal binnendoor.. eerst langs de kust richting Massa vanuit Ifni en dan de N1 oversteken en richting Biougra. Zowieso is het Zuiden van Agadir niet echt leuk om uit te rijden. Maar dit is te doen. Als alternatief kan je een taxie (40 euro Ifni- Agadir)vannuit Ifni nemen of de bus vannuit Tiznit. Als je al deze route zou nemen. De hoofdweg tussen Marrakech en Casablanca zou ik niet fietsen. De overige wegen zijn heerlijk rustig. (nog wel!)

Veel plezier allemaal in Marokko!

Blanche
Hé Blanche,
Ja super voorlichting! N1 is volgens mij niet ter sprake geweest. Wij zouden eigenlijk een andere route fietsen, omdat we 13 dagen hadden, maar hebben het vliegtuig gemist omdat rond Brussel alles muurvast stond ivm sneeuw en ijs en toen hadden we er nog maar 9. Dus toen kwamen we uiteindelijk aan de kust terecht. Ik had nog het idee om via onverharde paden van Sous Massa terug naar Agadir te gaan, maar vond dat na een regenbui 's nachts toch een beetje riskant (afgezien van de vraag of dat wel kan). We hebben ook nog getwijfeld om met een bus te gaan. Maar ja het werd de slechtste keus. Wel extra hard gefietst daardoor :D

Weet jij overigens of er hotels in Ait Meloul te vinden zijn?
En hoe mooi is de weg naar Taroudant?

Plage Blanche is best een eindje fietsen, maar daar moet jij een keer geweest zijn dat begrijp ik. Mooie route uitgestippeld? Als het maar niet regent dit jaar :wink:
Ik ben het filmpje op Vimeo aant uploaden, wist niet dat er een Wereldfietser-groep voor was.
Wie weet fietsen we elkaar nog tegen het lijf.

groeten
Fietsvogel Han (ook van fietsvogel Moniek)
Ja, in Ait Melloul zitten in ieder geval twee hotels op de weg richting Taroudant. we hebben toen bij de één geslapen en bij de ander, verderop in diezelfde straat, die een heel leuk restaurantje had, superlekker gegeten.

Anneke
Ok da's fijn, scheelt een lange taxirit naar Agadir bij aankomst en fietsen door die stad.
December is een rustige maand om te reizen, veel beter dan de zomer.

Tip voor vervoer met de trein:
De trein is erg veilig in Marokko. Maar door de hoge bergen rijden ze richting het zuiden niet verder dan Marrakech. Een tunnel in de westelijke hoge Atlas tussen Marrakech en Agadir is na jaren graven onlangs open gegaan, helaas alleen voor (vracht)auto's.

De spoorwegen zetten speciale bussen in voor de rit naar Agadir, Taroudant, Ouarzazate... Die zijn lekker ruim voor de fiets, air conditioned, schoon, betere service dan de gewone bussen tussen de steden... Je kunt een plaats in een van die steden reserveren bij het loket van de maatschappij.

Dus als je vanuit het noorden met de trein naar het zuiden gaat, koop gewoon een ticket naar elke stad in het zuiden, ook als het geen treinstation heeft. De bussen van de spoorwegen maatschappij nemen je mee vanaf de plek waar de trein niet verder kan.

Goede reis!
Ok da's fijn, scheelt een lange taxirit naar Agadir bij aankomst en fietsen door die stad.
Als ik me niet vergis, is het laatste stuk naar (of vanaf) het vliegveld van Agadir een heus fietspad. Een fietspad los van de weg, in Marokko! Raar, maar waar.
Ja daar zijn ze in Agadir best goed in. Veel van die fietspaden stonden vorig jaar wel onder water (soms wel een halve meter) :lol: maar als je 'savonds in het donker aankomt vind ik fietsen niet de handigste optie.
Als ik me niet vergis, is het laatste stuk naar (of vanaf) het vliegveld van Agadir een heus fietspad. Een fietspad los van de weg, in Marokko! Raar, maar waar.
Die bestaat idd, ik heb dat fietspad meegemaakt, 15 km lang appart van het wegverkeer. Wel drukke knoop- en kruispunten waar je op moet letten.

Een andere alternatief voor taxi:
Ga naar de markt van Ait Melloul of Inezgane, een andere kleine stad tussen Ait Melloul en Agadir, en zoek de verzamelplaats van 4x4 voertuigen, meestal Peugeot of Honda met laadbak. Die hebben ook een taxi vergunning en worden meestal voor goederenvervoer gebruikt. Je krijgt dan alle ruimte voor jezelf en je fiets en hoeft dus je zitplaats niet te delen met andere passagiers en hun goederen zoals in de collectieve blauwe of rode taxi's. De prijs is nagenoeg dezelfde.
fietsvogels schreef: Ik had nog het idee om via onverharde paden van Sous Massa terug naar Agadir te gaan, maar vond dat na een regenbui 's nachts toch een beetje riskant (afgezien van de vraag of dat wel kan).
Hoi Han en Moniek!

Die weg is tegenwoordig geasfalteerd! Welke route rijden jullie dit keer?
fietsvogels schreef: Weet jij overigens of er hotels in Ait Meloul te vinden zijn?
En hoe mooi is de weg naar Taroudant?
Jawel, Hotel Joubir. Ga hiervoor linksaf bij het vliegveld. Steek de eerste weg over naar Ait Meloul. Rijd door (twee of drie kruisingen verder) totdat je bij een kruispunt met vijf wegen komt. Sla daar schuin rechtsaf (bij pompstation) in de straat die het meest van je vandaan ligt.

Ook in Biougra is net een nieuw hotel nl. hotel Targante. In Agadir zelf is hotel El Bahai erg goed. Maar dat ligt in het nieuwe centrum van Agadir bij een gezellig pleintje en busstation.

Ik zou niet de hoofdweg naar Taroudant nemen die is te druk. Er ligt een kleinere weg naar Taroudant als je gelijk rechtsaf slaat bij het vliegveld. Maar die route ken ik niet. Wat je zou kunnen doen is bovengenoemde kleiner weg volgen en dan via Tidsi en Adouar gaan. Wij hebben dit vorig jaar gefietst toen we via Amechtoutal de anti atlas inreden en dat zag er ok en rustig uit. Er is trouwens een camping 20 km voor Taroudant in El Guerdane 'le jardin de la koudya'.
fietsvogels schreef:Plage Blanche is best een eindje fietsen, maar daar moet jij een keer geweest zijn dat begrijp ik. Mooie route uitgestippeld? Als het maar niet regent dit jaar :wink: Ik ben het filmpje op Vimeo aant uploaden, wist niet dat er een Wereldfietser-groep voor was. Wie weet fietsen we elkaar nog tegen het lijf.
groeten Fietsvogel Han (ook van fietsvogel Moniek)
Tja ik ben er al vaak in de buurt geweest en toen was er net geen tijd genoeg. Vorig jaar zelfs op 10 km afstand. Dit jaar gaat het er van komen. Het is nog een hele grove opzet en we zijn nog lekker bezig maar is een grove schets van onze route nu Ik zie jullie op Vimeo en misschien in Marokko! Vorig jaar kwamen we wel wereldfietsers tegen die jullie ontmoet hadden dus!
Is Floere eigenlijk nog bezig met Marokko?
Asfalt dringt langzaam door tot in de kleine dorpjes. Dat is niet altijd fijn voor fietsers waar geen rekening mee wordt gehouden. Ik heb in die omgeving liever onverharde wegen. Ze zijn redelijk te doen: zanderig en vaak droog ook in regentijd. De mooiste wegen daar kun je in het voorjaar doen als het groen is en de fauna uit de noordelijke Europese streken neerstrijkt onder weg naar West Afrika. Vlakbij het dorpje Massa ligt een natuurpark tussen de rivier en de zee. Met een kleine verrekijker heb je een prachtig uitzicht. Het vissersdorpje Tifnit en de grotten van de vissers aan de rotsachtige kust vlakbij zijn ook de moeite waard om wild te kamperen!

Veel plezier !
@Han: nog een Han! Wordt verwarrend. Op de kleiner wegen hebben wij eigenlijk nooit last gehad van autoverkeer. En de grote wegen mijdt ik liever. Onverhard heb ik nog niet meegemaakt, hoewel we vorig jaar wel speciaal daar voor nieuwe fietsen hebben gekocht. :oops:

@ Blanche: route dit jaar is een beetje wat we vorig jaar hadden bedacht. Moet nog verder uitgewerkt want ook voor ons is dit een eerste opzetje. En misschien wordt het wel heel wat anders. http://www.bikemap.net/route/659039
Tip: Marokko-kaart van bikemap is tegenwoordig ook routeerbaar en je kan dus de 'magneet' knop gebruiken.
fietsvogels schreef:een eerste opzetje. En misschien wordt het wel heel wat anders. http://www.bikemap.net/route/659039
Tip: Marokko-kaart van bikemap is tegenwoordig ook routeerbaar en je kan dus de 'magneet' knop gebruiken.
Lijkt me een prachtige route, dus ben benieuwd naar jullie verdere voorbereidingen. Ik overweeg om eind april/begin mei te gaan voor een paar weken. Hoe lang gaan jullie?

Gee
@fietsvogels: dat moet een toeval zijn, volgens de ledenlijst van dit forum zijn er maar 2 mensen met de gebruikersnaam Han. Ikzelf sinds 12 juli dit jaar en Han963, geregistreerd in 2009.

Succes met de voorbereidingen.
Nog steeds enthousiast Floere? Na al die antwoorden ben je wel erg stil geworden :wink:
Hallo Floere,

Ben je inmiddels al geweest? Hoe was je reis?
En was de informatie die wij je hier gaven bruikbaar?
Heb je nog tips voor de mensen die ook naar deze regio gaan?
Het zou leuk zijn als je je ervaringen ook met ons zou delen.

Alvast hartelijk dank!

Blanche