Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko 3 weken in jan-feb: tips voor vlucht en route? - Forum Wereldfietser

Marokko 3 weken in jan-feb: tips voor vlucht en route?

Hallo,

ik wil vanaf midden januari 3 weken fietsen in (de zuidelijke helft van) Marokko. Wil vlucht graag zsm boeken omdat er nog net een paar goedkope tickets zijn (Royal Air Maroc, dat me telefonsich vertelde dat ik binnen de 30kg bagage mijn fiets kan meenemen, dus zonder bijbetalen).

Nu twijfel ik of zal aankomen in Marrakech en terug zal vliegen uit Agadir, of dat andere opties beter zijn? Bijv. heen en terug vanaf hetzelfde vliegveld (zodat ik fietsdoos in die stad kan laten bewaren)? Maar door de langere afstand die er dan te fietsen is (het laatste stuk van Agadir naar Marrakech) moet ik dan ook een strakker fietsschema aanhouden. Of kan een fiets ook mee in bus of trein? Wat zijn jullie gedachten daarover?

Om jullie een beter beeld te geven: qua route denk ik aan ruwweg zui-zuideest te gaan vanuit Marrakesh (hopen dat het daar niet al te koud is), dan op een gegeven moment richting kust, graag Sidi Ifni bezoeken, en dan weer verder naar het noorden langs de kust. Ben aan het uipluizen hoe die afstand past bij 22-23 dagen daar.

Ik houd niet heel erg van grote steden, vandaar dat ik Casablanca niet als start- of eindpunt heb, op dit moment. Verder fiets ik alleen, als vrouw, en wil best kamperen, maar niet als het steenkoud is.

Ben benieuwd naar jullie ideeen over wat een handige keuze is voor de luchthaven(s).

Janneke
Hoi Janneke, welkom op het forum !
Wij gaan in februari twee weken, klik hier voor de beoogde route.
De Hoge Atlas vanuit Marrakech hebben wij ook overwogen, maar is een risico in de winter vanwege sneeuw omdat je daar altijd hoge passen over gaat.
De Anti Atlas is lager en ligt zuidelijker en daarom kozen we voor dat gebied vanuit Agadir. In februari staan trouwens de amandelbomen in bloei. Onze route is een mix van asfalt/piste en hotels/kamperen.
Wij vliegen met Ryanair en Jetairfly, retour € 220,00 incl. bagage en fietsen.
Ha Jim,

goed om te weten van die sneeuw en de passen. Dat is zeker iets om rekening mee te houden, eh, te vermijden:) Dan ligt een retour Agadir meer voor de hand.
Goede prijs voor die tickets ook. Vliegen jullie dan vanaf Brussel?

Janneke
Casablanca is geen leuke stad maar ontzettend plezierg uit te rijden langs de boulevaard in richting zuiden. De fiets gaat erg makkelijk mee in de bus en in de taxie. Wat betreft de route de route van Jim daar zitten een aantal adviezen van ons in en wij zijn er al erg vaak geweest. Maar het is eigenlijk overal erg mooi in Marokko dus gewoon gaan fietsen, zolang je de weg tussen Tiznit en Agadir en Marrakech en Casablanca maar mijdt. Kijk ook eens bij de landeninfo voor tips.

Veel plezier!
@ Jim: dat zijn wel hele goedkope tarieven.
Heb je erg vroeg geboekt? en vanaf waar vlieg je? (Sander en ik hebben intussen tickets van Transavia naar Marrakesh en Agadir van en naar Amsterdam, maar dat was nog wel 300 euro ruim per persoon.)

Gr van nog een Janneke (en ook met een V) die naar Marokko gaat a.s. januari :-)
Ik heb net geboekt voor maart (17 dagen, woensdag heen zaterdag terug, retour Weeze - Agadir) bij Ryanair voor net 200 euro, inclusief bagage en fiets. Het helpt wel als je flexibel bent, zowel in de weken dat je gaat, als in de dagen van de week :D

Het wordt nog druk daar! : :wink: :wink:

Iedereen erg veel plezier met de voorbereidingen!

Gee

@Jim: tocht zier er mooi uit! Leuk om met de kaarten erbij te bestuderen.
Waarom gaat iedereen maar naar Marokko? :roll:
Echt daar is geen bal aan! Ik zou het niet doen hoor!
Blanche schreef:Waarom gaat iedereen maar naar Marokko? :roll:
Echt daar is geen bal aan! Ik zou het niet doen hoor!
Tsja, Blanche, met jouw enthousiaste verhalen en al die mooie foto's en filmpjes... :D

Gee
Ik heb inderdaad inspiratie bij Blanche opgedaan. Het wordt errug druk in Marokko, file fietsen :-).
KLien update voor wie nieuwsgierg was: heb een retourtje Marrakech geboekt, bij Royal Air Maroc. Zo'n 267 euro en daar zit de fiets dan bij (want ik kan binnen de 30kg limiet blijven). Binnenkort een kaart regelen en dan ga ik me op routes verheugen. Die ik ter plekke vast een beetje omgooi :) Heb net een logeeraanbod in Rabat gekrefen, dus die plaats komt vast op het programma.