Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko: twijfel over uitgestippelde route... - Forum Wereldfietser

Marokko: twijfel over uitgestippelde route...

Dag allemaal,

Op dit moment hebben we met behulp van tips van andere marokko-fietsers, de rough guide van marokko en de Reise know how map van Marokko een route uitgestippelt. Heel uitzonderlijk: normaal gaan we op de bonnefooi, maar het leek ons toch verstandiger dit wat serieuzer aan te pakken. Dat betekent in ons geval dat we de route hebben uitgestippelt, maar geen dagafstanden en overnachtingen hebben vastgelegd (er moet toch een beetje spanning overblijven :-)

Heel globaal ziet de route er als volgt uit:
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... 3ecdcc&z=8
We vliegen de 31 naar Marrakesh, we gaan maandagochtend de 3e van januari fietsen en moeten aankomen op vliegveld van agadir voor vrijdag in de ochtend, vrijdagavond de 14e vliegen we terug, dus dat is zo'n 11,5 dagen effectief fietsen.
Omdat we relaxed aan willen doen hebben we volgens mij vrij weinig km per dag (maar moet nog even een goede manier vinden om de afstand goed te berekenen, google maps kent niet alle wegen...tips?).

Ik heb nog drie punten waar ik nog wat suggesties over zou kunnen gebruiken:

- Is het haalbaar de route te doen met een uitbreiding naar de vallee des Dades? dus v.a Ouarzazate richting Boumalne-de-Dades en vanaf daar richting zuiden, Nekob en terug naar de N9 ri westen? Dit laatste stukje schijnt erg mooi te zijn, maar weet niet of die extra lus te doen is binnen de tijd... En of het echt de moeite is, de rest van de route zit ook al bomvol mooie stukken en bezienswaardigheden...

- V.a. de R111 tussen Alougoum en Foum-Zguid willen we een secundaire weg nemen richting westen onder Agmour langs en dan afbuigend naar zuidelijker Taggant, uitkomend op de N12 en verder richting Tata. Qua eten kunnen we daar wel goed op voorbereiden, we hebben ook veel noodvoedsel bij ons. Maar hoe zit het met water? Zijn er voldoende riviertjes om water uit te filteren? En wat zou de laatste pitstop zijn voordat we deze wat meer afgelegen weg nemen?
Een alternatief zou zijn om vanaf Agdz naar Tazenakht te fietsen en vanaf daar pistes richting het zuiden te nemen, langs Issil en dan nog verder waardoor je op dezelfde weg uitkomt als hierboven beschreven. Dan weten wij zeker dat we goed in kunnen slaan in Tazenakht. Ook staat de weg tussen Agdz en Tazenakht op onze kaart als 'groene' dus mooie natuur weg aanteduidt.

- Het laatste stukje van de route, onder Agadir. Volgens de Rough Guide is de weg van Tafraoute naar Tiznit erg mooi, maar is er ook een mooie route vanaf Tiznit naar het vliegveld (ten oosten van Agadir?)? Is deze 'omweg' echt de moeite waard, of is het alternatief Tafraoute, Ait-Baha, vliegveld, net zo goed te overwegen? Is de kustlijn fietsbaar?: op mijn kaart staan geen wegen langs de kust, alleen de N1 met wat uitlopertjes naar de kust. Wel is daar een nationaal park, wat misschien wel de moeite is, maar niet beschreven staat in onze reisgids... Tips?


Alvast erg bedankt!
Gr janneke met reiskriebels!
Hi Janneke,

Niet om ons eigen forum af te vallen, :oops: , maar heb je je vragen al gepost op:

http://www.marokko-per-rad.de/

Daar zitten enkele Marokko-fiets-experts (waaronder Blanche, maar die fietst daar nu zelf :D )

Veel plezier met de laatste voorbereidingen!

Gee
Hoi Janneke,

Kijk ook eens op
http://www.bikemap.net

Daar vind je o.a. een route ten westen van de N1, langs de kust, naar Biougra, en vandaar een 10 km naar boven, naar het vliegveld. De N10 moet je mijden!

Groet,

Gee
De N10 moet je mijden!
Waarom? Het is geen erg drukke weg en als je van Ouarzazate naar Boumalne wilt is er deels geen alternatief. Vanaf Skoura wordt het bovendien een redelijk interessante route.

@Janneke. Jullie route is vrij pretentieus voor 11 dagen. Ik heb het niet allemaal precies nagerekend, maar de dagafstanden worden toch al gauw 80-100 km, lijkt me. Ik ben zelf ook aan het plannen in deze regio, maar ik streef naar 60-70 km. Vergeet ook niet dat je twee flinke passen over moet. De route Boumalne - Nekob is behalve mooi ook gedeeltelijk onverhard en dat geldt ook voor het stuk via Telouet. Het zijn niet de gemakkelijkste pistes.
De route over de Kerdouspas ken ik nog niet, maar de route langs Ait Baha is absoluut een aanrader.

Zelf heb ik de route Tiznit - Sidi Ifni - Guelmim - Taghjicht - Almoudi - Taghjicht - Icht - Akka - Tata - Souk Tlata - Igherm - Tagmoute - Afella - Tafraoute - Kerdous - Tiznit in gedachten. Moet gemakkelijk te doen zijn in ca. 14 dagen. Met een paar rustdagen onderweg moet dit een relaxte tocht worden.
hallo Janneke,

In eerste instsntie was ik ongeveer hetzelfde van plan als jij. heb alleen mijn rondje ingekort omdat ik denk dat dit te zwaar is. Lange afstanden hoge passen (met misschien sneeuw?)
en 90-100km per dag in berggebied en soms onverhard is pittig.

veel plezier
als je van Ouarzazate naar Boumalne wilt is er deels geen alternatief. Vanaf Skoura wordt het bovendien een redelijk interessante route.
Janneke's vraag betreft de N1 tussen Tiznit en het vliegveld bij Agadir. Niet tussen Ouarzazate en Boumaine Dades.
Die kust N1 mijd ik o.a. op basis van de volgende ervaringen op het forum:

Fietsvogels (25 augustus)
Belangrijkste advies is om de grotere wegen zo veel mogelijk te mijden. We hebben 1 dag langs de drukke N1 kustweg gefietst en dat is niet aangenaam. Verkeer is op dit soort wegen gevaarlijk door de mix van snel en langzaam verkeer. We waren in deze paar dagen twee keer getuige van een ernstig ongeluk tussen (brom)fiets en auto's, waarvan een op deze N1. Op de kleinere wegen is er geen enkel probleem.

Blanche (26 augustus)
Had ik jullie die weg niet afgeraden? Dez moet je dus echt niet rijden. Sinds kort kan je helemaal binnendoor.. eerst langs de kust richting Massa vanuit Ifni en dan de N1 oversteken en richting Biougra. Zowieso is het Zuiden van Agadir niet echt leuk om uit te rijden. Maar dit is te doen. Als alternatief kan je een taxie (40 euro Ifni- Agadir)vannuit Ifni nemen of de bus vannuit Tiznit. Als je al deze route zou nemen. De hoofdweg tussen Marrakech en Casablanca zou ik niet fietsen. De overige wegen zijn heerlijk rustig. (nog wel!)

Bovendien, waarom zou je voor een relatief drukke verbindingsweg kiezen, als dat niet hoeft?

Groet,

Gee
@Gee
Je schreef toch echt N10...
De opmerkingen over de N1 zijn inderdaad al meerdere keren gemaakt op dit forum.
Jan Eleveld schreef:@Gee
Je schreef toch echt N10...
De opmerkingen over de N1 zijn inderdaad al meerdere keren gemaakt op dit forum.
Jan, je hebt helemaal gelijk! Sorry voor de verwarring :wink: :!:

Gee
Ha allemaal,

Ja, e.e.a. heb ik even nagerekend vanmiddag en met een inkorting (niet na Ait Ben Haddon naar Agdz, maar direct naar het zuiden, naar Tazenakht) wordt het zo'n 785km. Voor 11,5 dag moet dit te doen zijn, maar ik denk dat we een beslissing moeten maken zodra we in Tazenakht zijn of we echt verder richting zuiden gaan, of dat we richting Taliouine gaan en v.a. daar nog richting Tafraoute en dan naar het vliegveld.
Dat zou een stuk onverhard schelen, misschien dat we ook nog navraag kunnen doen van de kwaliteit van de piste v.a. Tazenakht naar het zuiden. (iemand dit gefietst?)

Misschien sneeuwt het ook wel zo hard dat we niet terug kunnen vliegen naar Nederland, plakken we er dan nog een stukje kust aan :-)