Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nigeria - visa e.a. - Forum Wereldfietser

Nigeria - visa e.a.

Begin september vertrekken we voor een anderhalf jaar durende tocht door Afrika. We zijn van plan ook een stuk door Noord-Nigeria te fietsen. Is er iemand die iets weet over het verkrijgen van een visum voor Nigeria?
Het is ons bekend dat het officieel niet mogelijk is, visa worden nl. alleen verstrekt aan inwoners van het land waar de ambassade waar het visum wordt aangevraagd gevestigd is, dwz dat wij alleen hier in Nederland een Nigeriaans visum kunnen krijgen. Dat visum is dan maar drie maanden geldig, of als je een duurder multiple entry visum koopt zes maanden. Maar zelfs zes maanden is voor ons te kort, we denken er zo'n acht maanden over te doen voor we daar aankomen.
Af en toe lezen we dat het mensen gelukt is om toch onderweg aan een visum te komen, maar tot nu toe hebben we niet meer informatie kunnen krijgen. Weet iemand of we een kans hebben bij een ambassade in bijv. Mali, Ghana, Togo, Benin of Niger?

Als er iemand andere informatie heeft over Nigeria (de algemene lonely-planet-verhalen e.d. zijn ons bekend) is dat ook zeer welkom!

Hoi Robert (en Wies),

Alle actuele informatie over visa kun je krijgen via V&V Visumdienst.
http://www.visumdienst.nl

bel Toon op: 0765612139 en je weet meteen waar je aan toe bent. Mijn ervaring met 'moeilijke' landen is dat je, wanneer je je visumaanvrage door hen laat verzorgen, per saldo veel goedkoper uit bent dan wanneer je het zelf doet (ga bijvoorbeeld maar eens twee maal op een neer naar Brussel).

Succes (en doe Toon de groeten)

Dick

Hallo,

Dankjewel voor je hulp, maar ook daar op de site staat: Visum gebruiken binnen drie maanden na datum afgifte.
We weten inmiddels dus dat ook 6 maanden mogelijk is via de ambassade, maar zelfs dat is niet genoeg. En onze paspoorten opsturen vanuit Afrika lijkt me net een beetje té spannend...

Het probleem is dat het officieel gewoon niet mogelijk is, maar toch willen we graag door Nigeria en Kameroen fietsen. Er zijn mensen die het eerder gedaan hebben, maar hoe?
Heeft iemand ervaring met het regelen onderweg?

Hoi Robert en Wies,

Wij hadden in 1999 precies hetzelfde probleem. Ik heb tientalle telefoontjes gepleegd naar allerlei instanties om erachter te komen of het mogelijk was het visum voor Nigeria hier in NL te regelen.
Op de Nigeriaanse ambassade waren ze verscrikkelijk aardig maar ook daar kwam ik geen stap verder.

Totdat we in West-Afrika aankwamen. Toen bleek dat we in het buurland Benin een visum konden krijgen. En ook in Togo scheen het te kunnen. Door een ongeluk in Ghana waren we genoodzaakt dit gedeelte van de tocht niet uit te voeren. Helaas......
Het visum wat we konden krijgen was een 1-maands-visum en géén 3 maanden. Maar ik denk dat dat voor jullie genoeg moet zijn.
Nogmaals: we hebben het zelf niet uitgevoerd, dus vraag verder.

Succes,
Marco

Dankjewel Marco, we gaan proberen een uitnodiging te regelen en het er dan maar op wagen, hopelijk lukt het in Ghana, Togo, Benin of Niger! In 1 maand door Nigeria heen moet lukken.

Dag Robert en Wies,

Sorry voor mijn laattijdig reageren, maar ik fiets momenteel in Zuid-amerika.
Wat Nigeria betreft, dat is inderdaad een dik probleem. Je geraakt in een afrikaans land niet aan een visum voor Nigeria tenzij je daar iemand "van groot gewicht" kent. Het enige wat je kan doen is gokken op een haalbaar tijdsschema en je visum halen in Den Haag.
Nog een ander punt, in Noord-Nigeria is het behoorlijk onrustig en gevaarlijk. Ik ben persoonlijk helemaal niet bang en heb al heel wat (ook afrikaanse) avonturen beleefd, maar voor Nigeria zouik wel dubbel voorzichtig zijn. als het niet te ver om is, zou ik door Niger fietsen (goedkoop en best gezellig).
Veel succes, Jos
Dankjewel voor je reactie, en veel plezier verder in Zuid-Amerika!

We hebben wel met veel geluk een aanbevelingsbrief van een daar gewichtig persoon kunnen regelen, dus ook een redelijke hoop om er binnen te komen.

Dat het gevaarlijk is zit ons ook niet lekker. Ons plan is van hier naar Kaapstad te fietsen, eerst door het westen, dan langs de oostkust. Het liefst alles fietsend, maar Tsjaad-Soedan (dwars door de Darfur) is momenteel niet zo'n geschikte optie... Beide Congo's ook niet. We willen een zo klein mogelijk stuk vliegen, en Kameroen-Oeganda leek ons nog acceptabel. Gevolg is dat we of door Nigeria moeten, of om het Tsjaadmeer heen, via Niger. Over het gebied rond het Tsjaadmeer heb ik slechtere berichten gekregen dan over dat stukje Nigeria dat wij willen doorkruisen (van de meest oostelijke grensovergang van Niger tot de noordelijkste grensovergang van Kameroen), of heeft iemand andere ervaringen?

Alle reacties zijn welkom, ook nog als we onderweg zijn! We denken in maart/april 2005 in die buurt aan te komen.

Groet,
Wiesje

_____

Binnenkort is er van alles te lezen op onze site, die we ook onderweg bij zullen gaan houden: www.cyclingsouth.nl Ook staat daar informatie over het goede doel waar we geld voor in zamelen: onderwijs voor aidswezen in Masaka, Oeganda

Dag Robert en Wies,
In Afrika bestaan er geen "geschikte" opties. Eén week vooraf weet je niet waar je voorstaat. Wat vandaag veilig lijkt is morgen onveilig en omgekeerd. Je moet vooral goed uitkijken welke grensposten je oversteekt en bij het binnenrijden van grote steden overschot van tijd nemen.
en vooral niet teveel geld op zak dragen : je kan overal pinnen met een maestro- of visacreditcard inde grote steden.
In het slechtste geval kan je een land overvliegen met een vliegtuig (de prijzenzijn niet overdreven in Afrika). Veel succes, Jos