Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Marokko 2011 - Forum Wereldfietser

Route Marokko 2011

Over niet al te lange tijd gaan mijn vriendin en ik een kleine 2 weken fietsen in Marokko. Niet erg lang de tijd dus, maar voldoende om een dag of 10 te fietsen en dan nog Marrakesh goed te bekijken. We nemen een tent mee en kookspullen.
We komen aan bij Agadir, dachten dan te overnachten in (de buurt van) Inezgane. We vertrekken vanaf vliegveld Marrakesh.

Ik heb hieronder 2 mogelijke bikemap routes gevoegd, de routes lijken mij redelijk voor de hand te liggen. Pistes zijn niet te plannen op bikemap geloof ik?
2 van de 3 volgende plaatsen willen we onderweg aan doen (Taffraoute, Taliouline, Taroudant). Wat is jullie voorkeur?
Nog tips mbt wildkamperen? Is er voldoende water te verkrijgen in de Anti en Hoge Atlas?
Graag jullie commentaar en tips! Alles is welkom.

Hartelijke groet,

Folkert

http://www.bikemap.net/route/797537

http://www.bikemap.net/route/797813
Dag Folkert,

Wij hebben de volgende route gefietst, maar dan andersom van marrakesh naar agadir: http://www.bikemap.net/route/795262#lat ... m=8&type=2

Het lijkt erg veel op jouw eerste route, alleen zijn wij langs tafraoute geweest, dus richting het zuiden vanaf agadir gezien. Ik denk dat dat aangenamer fietsen is dan door het dal: vanaf inezgane richting het oosten, omdat ik vermoed dat de wegen daar drukker zijn en het tamelijk saai fietsen is op zo'n vlak stuk (maar ik heb dan ook een voorkeur voor bergen :-)
Wij hebben in totaal tien dagen gefietst en weinig fietskilometers gemaakt. Alles was verhard. Als gids gebruikten we de Rough Guide Marokko, erg veel handige informatie over slaapplaatsen, achtergrond etc.

Veel plezier!
Dank je wel, Janneke. We hebben oa jouw route als voorbeeld genomen. Echter wij hebben veel leuke dingen gehoord over Taroudant, dus was het eerste plan daar langs te gaan. Het ligt echter in het dal, das minder fijn (heet).
Taffraoute (omgeving) en Taliouline zijn ook mooi denk ik?

Wat betreft bergen en aantal km, ik zie dat jij 570km hebt gefietst. Wij hebben nog wat lager ingezet, omdat wij nog niet erg geoefend zijn, zeker niet in bergen. Maar als die 570 makkelijk te doen was, kunnen wij vast ook wel wat hoger gaan zitten, evenals in hoogtemeters.

Wij hebben ook de Rough Guide NL, erg fijn. Water voldoende gevonden?
Ja, Tarouddant willen we ook nog eens heen :-D Water was er voldoende, in flessen enzo, alle riviertjes waren opgedroogd toen wij er waren, dus dat zal nu niet veel beter zijn. Flessen kan je overal kopen, 1,5 liter voor 5 dirham (50 cent ofzo). Overigens hebben wij regelmatig water uit de kraan gedronken, geen problemen mee gehad.

En Tafraoute was best leuk, lekker in de zon terrasje hangen, wel erg veel toeristen, was even wennen na die periode in de bergen :-). Taliouine zijn we niet langsgeweest, we hebben eerder de afslag naar het zuiden genomen. Wij vonden zelf Ighrem en Aoulouz erg leuk! (maar niet toeristisch, dus er is verder niet zoveel te doen, behalve kijken naar het dagelijks leven en dat meemaken.


Veel plezier!
Waarom wil je per se naar Taliouine of Taroudannt? Dan moet je namelijk een zelfde stuk weg dubbel fietsen (als ik je bikemap goed bekijk).

Wij waren in januari in Marokko. Taroudannt ken ik (nog) niet, Taliouine zag er best leuk uit (maar was ziek, dus zag het vanuit de bus) maar zou voor mij geen omweg waard zijn. Aan Aoulouz daarentegen bewaar ik mooie herinneringen :wink:

Volgens mij valt er in de anti-atlas voldoende moois te zien (ook leuke plaatsen) - ik zou daar een dagje extra inplannen!

Voor foto's van het eerste stuk kun je trouwens onze website bekijken :)
Veel plezier!
Taroudant is een van de mooiste plaatsen van Marokko, als ik verschillende bronnen moet geloven. Maar als ervaren wereldfietsers dat weerspreken, neem ik dat zeker aan! Het is dus geen must. En het ligt in het dal, dat is geen voordeel (kan daar wel even inkomen!)
De omgeving van Taffraoute schijnt zeer mooi te zijn inderdaad. Dat vind je ook op marokko-per-rad.de
Ik fiets momenteel in Marokko, en ben ook in Taroudannt geweest. Het is een aardige stad. De weg er naartoe vanaf Agadir is saai en druk. Er loopt een alternatieve route ten zuiden van de hoofdweg, maar het landschap blijft (vind ik) even saai. Mocht je in de buurt van Taroudannt willen kamperen, dan is er een prachtige mogelijkheid op een boerderij, zo'n 20 km. voor de stad (ben de naam even kwijt, maar kan ik je wel mailen).
Ik ben vanuit Taroudannt richting Tioute en Ighrem gefietst, de bergen in. Pachtig landschap en voldoende accommodaties voor spotprijzen. Ighrem in de stortregen is nogal triest (het heeft hier de laatste dagen flink geregend, met veel wind en kou!).
Ben net in Tata aangekomen, en fiets morgen verder naar Akka.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Gee
Dank Gee. Heb je een pb gestuurd over de boerderij, leuk.
Goed te horen dat de weg vanuit Taroudant naar Igherm mooi is, daar twijfelde ik namelijk over.
Heeft iemand nog goede tips over water? Valt de verkrijgbaarheid mee (mn in de atlas)? We hebben in ieder geval een 3.5L waterzak + bidons, + een flesje chloor voor nood.
Kampeerplaatsen vinden gaat gemakkelijk?
de_neus schreef:Heeft iemand nog goede tips over water? Valt de verkrijgbaarheid mee (mn in de atlas)? We hebben in ieder geval een 3.5L waterzak + bidons, + een flesje chloor voor nood.
ff googelen met wereldfietser/Marokko/water levert dit op >
:arrow: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=12608
en meer....
:arrow: http://www.google.nl/search?client=safa ... HtOe-SycII
de_neus schreef:Kampeerplaatsen vinden gaat gemakkelijk?
:arrow: http://www.google.nl/search?client=safa ... OYOtvtyIEG
Dank je. Heb de opgegeven sites en zoekfuncties al vaker gelezen. Maar ik dacht dat het geen kwaad kon de vraag nog eens te stellen! Wellicht dat er sinds de vorige topics nieuwe ervaringen zijn van lezers.
Hoe recent wil je de ervaringen rondom water en kamperen?

Maar kijk ook eens in Marokkoperrad.de
Wel even aanmelden. Onze Marokko info deel ik altijd daar.
Veel plezier!
Nog een vraagje mbt branders, wij zijn van plan een kleine spiritusbrander mee te nemen aangezien Campingaz niet (goed) verkrijgbaar is. Hoe zit het met de verkrijgbaarheid spiritus, ik neem aan dat je dat op het kleinste marktje nog kan vinden? Of is het beter een omnibrander (benzine) te kopen, bijvoorbeeld een van Coleman?

dank, Folkert
Ik zou een benzinebrander meenemen.