Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cash geld vanaf marocco > zuid afrika > egypte - Forum Wereldfietser

Cash geld vanaf marocco > zuid afrika > egypte

Hoi,

Ivm geldopnames tussen marocco en zuid afrika zijn we belangstellend hoe andere fietsers dit hebben opgelost. Gezien de route . Marocco - Zuid afrika, Zuid Afrika - Egypte zal het vinden van een ATM niet altijd even makkelijk zijn. Bovendien zullen dit veelal locale valuta's zijn.... toch?

- Neemt iedereen een stapel bankbiljetten mee?
- Zijn dit euro's en/of dollars?
- Kunnen we in Zuid Afrika geld verkrijgen in Euro's?

Alle tips zijn erg welcome !
Ik neem ca. €1000 cash mee 70/30 euro/dollar, verstopt in diverse plekken in mijn tassen, fiets, moneybelt(één opvallend één niet), (euros zijn net zo makkelijk te wissellen als dollars tegenwordig).

Geld pinnen kan in de meeste hoofdsteden (meestal visa niet mastercard!!) Bij de banken kan je dan weer euro's/dollars krijgen (anders even naar een internationaal vliegveld), let op je betaald dan 2x geld wissellen, 1x euro naar locaal, 1x terug naar euro.

Mocht er echt nood aan de man is er nog een duur oplossing en dat is western union

Of dit allemaal handig is weet ik niet maar zo ga ik het aanpakken :lol:
Als er geen ATM's zijn zou ik TC meenemen (traveller cheques) en een klein deel contant in kleine biljetten. Ik zou trouwens sowieso ook TC meenemen, stel dat je pasje(s) niet meer werken. En dan elke keer ruim wisselen, zodat je niet voor onverwachtte problemen komt.

Bijv toen ik de grens (dagen door de woestijn dus terug ging niet)overging van Algerije naar Niger, was er in Niger wel een bank maar die zat al jaren dicht, omdat ze geen geld hadden. Zelfs zwart wisselen ging hier niet, volgende bank in Zuid Niger...! Gelukkig had ik een lift van 10 dagen die alles voorschoot. Zuid Niger waar je dacht ik 25 gulden (!!) per TC of wisselbeurt kwijt was, met zwart wisselaars op de stoep, die iedereen natuurlijk nam, zonder die 25 gulden.

TC kan je ook wisselen waar geen banken zijn.

Overigens nadat ik in West Afrika door 2 mannen beroofd ben(o.a. deel van mijn TC's, maar ook paspoort, camera's enz) kreeg ik Thomas Cook TC's niet vergoed omdat "mijn" handtekening erop stond, die ze gewoon hadden nagemaakt van de handtekening die er al op staat. En nogmaals je kan ze overal inleveren, winkeltjes enz, dus voor de dief geen probleem. Daarna nooit meer Thomas Cook genomen maar American Express, daarna wel beroofd maar niet mijn TC (ik heb ook altijd alles verdeeld over verschillende plekken op mijn lichaam) dus geen ervaring mee.
Kijk even op http://visa.via.infonow.net/locator/glo ... chPage.jsp en/of op http://www.mastercard.com/mel/personal/ ... index.html
Dan weet je gelijk waar je geld uit de muur kunt halen.
Een paar American Express TC's mee en wat euros onderin de tas voor het geval dat.

Groeten,
Ali
Forget about the traveller cheques, verouderd en bijna geen bank wil ze meer, laat bijna maar weg trouwens ...

Euros is veel beter dan dollars, in Mali kon ik echt nergens mijn 100 dollar biljet wisselen, ja tegen 40 % van de koers ...

Visa card, visa card, visa card !!! ( mastercard is in heel veel landen niet te gebruiken, ondanks mastercard logo's op de banken en pin automaten )
lars de wit schreef:Forget about the traveller cheques, verouderd en bijna geen bank wil ze meer, laat bijna maar weg trouwens ...
Het voordeel van TC's is dat ze verzekerd zijn tegen verlies en diefstal, dus het kan nooit kwaad om TC's als reserve bij je te hebben. Eén telefoontje en je hebt weer geld! En meestal kun je TC's in de meest onherbergzame gebieden juist wél inwisselen. (daar waar geen AM's zijn en waar je ze dus nodig hebt) :D
quote] En meestal kun je TC's in de meest onherbergzame gebieden juist wél inwisselen. (daar waar geen AM's zijn en waar je ze dus nodig hebt) :D[/quote]

Ik heb echt mijn best gedaan om een 100 dollar traveller cheque in te wisselen, 5 ( ! ) verschillende banken afgegaan, niemand die ze wilde inwisselen ondank traveller cheque reclame op de ruit, wel wilden ze traveler cheques verkopen maar inwisselen ho maar.
Heb ik dan zo'n pech gehad een paar maanden geleden of is de info van sonali verouderd ?

Nogmaals, ik zou 100 keer liever cash geld meenemen dan traveller cheques of vertrouwen op bv Western Union of Money Gram welke een vereglijkbare instelling is.
Grappig wat de invloed van de Engelse taal is:

marocco = Marokko
Zuid Afrika = Zuid-Afrika
ATM = pinautomaat
cash = baar
locale = lokale
welcome = welkom
Forget about the traveller cheques = Vergeet de travellers cheques (laatste is merknaam geworden)
moneybelt = (zijn overigens twee woorden) Is hier nou geen mooi Nederlands woord voor te verzinnen? Geldgordel?

Ik heb het dus niet over de talrijke spel-, taal-, tik-, grammatica- en stijlfouten in bijdrages op dit forum.
Heb ik dan zo'n pech gehad een paar maanden geleden of is de info van sonali verouderd ?
Ik weet niet waar je geweest bent, maar mijn ervaringen met TC's waar dan ook ter wereld zijn goed te noemen, nooit een probleem gehad om één in te wisselen. En mijn ervaring is dat hoe verder je verwijderd bent van de "beschaving", des te gemakkelijker ze in te wisselen zijn.
En om nou na vijf mislukte pogingen te zeggen dat TC's verouderd zijn en geen bank ze meer wil... :shock:
Groeten
Ali
Welke had je, American Express of Thomas Cook? Misschien zit daar qua acceptatie ook nog verschil tussen?
windinderugfietser schreef:
Ik heb het dus niet over de talrijke spel-, taal-, tik-, grammatica- en stijlfouten in bijdrages op dit forum.
Gelukkig maar, want dan ben je zeker off-topic. :wink:
Frank schreef:Gelukkig maar, want dan ben je zeker off-topic. :wink:
Zo off-topic als maar zijn kan ;)
Maar als iedereen gewoon even zijn best doet, is het voor iedereen zo veel prettiger leesbaar. Het is net als met twee woorden spreken.