Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat geef je een Afrikaans gezin/dorp als bedankje? - Forum Wereldfietser

Wat geef je een Afrikaans gezin/dorp als bedankje?

Dag Allemaal,

Aangezien we in Malawi denken veel gebruik te zullen maken van gezinnen/gemeenschappen om te overnachten vroegen we ons af wat een geschikt bedankje zou kunnen zijn?
Een vriendin suggereerde stukken zeep, omdat zij had gehoord van collega's die daar vaak voor onderzoek zijn dat zeep schaars en redelijk prijzig is daar.?

Iemand nog meer suggesties?
Ballpennen , zaklampjes op zonnecellen en uiteraard zullen ze een beetje geld ook erg fijn vinden
Dirk
Kilotje bloem,zuiker of rijst achter laten en uiteraard iets van een visite kaartje of photo als souvenir.

En ook wat eten mee nemen om te delen :wink:

Geld achterlaten is erg lastig en kan ook een belediging zijn want dan ga je van gast vrijheid over naar handel.....Maar uiteraard zijn er genoeg mensen die het geld gewoon hard nodig hebben en zal er blij zijn.

Veel plezier :lol:
wij kochten op de plaatselijke markt iets te eten( een kip, groeten enz) en gaven dit dan als bedankje.
zo steun je de lokale economie en word het eventuele gegeven geld niet omgezet in drank.

bert
Thanks voor de reacties! Maar niemand heeft dus bemerkt dat zeep een echt speciaal/schaars/duur item is wat erg op prijs wordt gesteld?
We nemen dit keer ook een printertje mee (polaroid PoGo) zodat we af en toe een gezin/dorp/schooltje een foto kunnen geven :-D

Zin an!
dik5 schreef:Ballpennen , zaklampjes op zonnecellen en uiteraard zullen ze een beetje geld ook erg fijn vinden
Dirk
Ik geef liever geld aan de ouders dan vaak nutteloze spullen die onnodig veel ruimte innemen in de rugzak en weer worden doorverkocht, maar pas op met kinderen !

Ik geef nooit pennen oid aan kids, heb verhalen gehoord dat die worden doorverkocht of omgeruild voor snoepgoed in de dorpswinkel. Als de kids gaatjes in de tanden krijgen dan worden mama en papa geconfronteerd met de tandartsrekening die ze uiteraard niet kunnen betalen..

Hoewel, met de kids naar de dorpswinkel om een voetbal te kopen is misschien wel een idee. We hebben voetballen uitgedeeld op scholen in dorpen in Somalie en ze waren er echt dol op. Helaas confisqueerde het brutaalste kind op een school de voetbal meteen en liep ermee weg. Een dozijn anderen keken toe :S
Alsjeblieft geen pennen gaan uitdelen... dan krijg je een hele generatie die one-pen! one-pen! one-pen! roept, zolas in India en Pakistan. Wie daar ooit mee begonnen is... :(
sonali schreef:Alsjeblieft geen pennen gaan uitdelen... dan krijg je een hele generatie die one-pen! one-pen! one-pen! roept, zolas in India en Pakistan. Wie daar ooit mee begonnen is... :(
Wij doen het voor hun plezier :D en niet voor jouw plezier :shock: :? :wink:
dik5 schreef:
sonali schreef:Alsjeblieft geen pennen gaan uitdelen... dan krijg je een hele generatie die one-pen! one-pen! one-pen! roept, zolas in India en Pakistan. Wie daar ooit mee begonnen is... :(
Wij doen het voor hun plezier :D en niet voor jouw plezier :shock: :? :wink:
Dat is waar Dik, maar je merkt erg goed waar er wordt 'gejaagd' op fietsers omdat er iets te halen valt of waar er lekker wordt meegerend door de jeugd zonder dat ze iets terug willen maar alleen maar voor de gein met je meerennen.
In marokko in de bergen rende iedereen altijd mee totdat ze bekaf waren, richting Agadir rende iedereen mee en schreeuwde keihard "Dirham, Dirham!" en als je dat niet gaf werden ze boos...
Ik prefereer het eerste, maar wil mensen waarvan we gebruik maken van hun gastvrijheid wel graag een bedankje geven.

Misschien dat daar het verschil zit: kinderen die iets van je vragen onderweg wel of niet iets geven vs. mensen die je uitnodigen en waar je gebruik van maakt wel of niet iets geven. Denk dat de meeste 'problemen', als je het zo mag noemen, veroorzaakt worden door de eerste optie...
sonali schreef:Alsjeblieft geen pennen gaan uitdelen... dan krijg je een hele generatie die one-pen! one-pen! one-pen! roept, zolas in India en Pakistan. Wie daar ooit mee begonnen is... :(
En in Syrie..

STYLO STYLO.

Ik ben toch geen Belg? :)

Ze hebben uiteindelijk een sneeuwbalgevecht gekregen.
Ik zou zeker niet zomaar iets geven (wekt bedelen in de hand), maar als dank voor bijvoorbeeld gastvrijheid kan het natuurlijk wel. Gewoon iets dat je ter plekke koopt, en waarvan je op dat moment inschat dat het welkom is. Meel, suiker, thee, zoiets.
sonali schreef:Alsjeblieft geen pennen gaan uitdelen... dan krijg je een hele generatie die one-pen! one-pen! one-pen! roept, zolas in India en Pakistan. Wie daar ooit mee begonnen is... :(
Ben ik helemaal met je eens!