Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Namibie, Botswana of Zambia? - Forum Wereldfietser

Namibie, Botswana of Zambia?

Hallo allemaal!

Hier is Yvette weer eens op het forum..
Ik hoop dat jullie allemaal aan het genieten zijn van het Hollandse weer.. hi hi

ik ben momenteel aan het kijken om te gaan fietsen voor 4 of 5 weken... alleen weet ik nog niet waar.. ik woon in zuid-afrika nu, zo heb veel interessante landen om mij heen! Ik denk aan Namibie, Botswana of Zambia.. :D

Heeft er iemand tips voor mij?
wat is het mooiste, veiligste (als vrouw alleen) en meest bijzondere? Ik denk dus aan 4 of 5 weken, ongeveer 80 km per dag..
wie heeft tips?...

groeten Yvette.. en wie weet kom ik dan toch uiteindelijk terug dit jaar naar het kikkerlandje die mij zo lang niet geinteresseerd heeft!!! :wink:
Hoi Yvette,

Wij zijn afgelopen oktober in Namibië geweest en hebben er ontzettend van genoten. Volgens mij goed te doen als vrouw alleen, veilig vond ik het zeker.

Erg mooi, maar neem wel voldoende water mee. Er staan een aantal foto's op mijn website:

http://www.ellenvandrunen.com/africa/cycling-in-namibia
http://www.ellenvandrunen.com/africa/na ... landscapes
http://www.ellenvandrunen.com/africa/namibia-etosha-np

Veel plezier met voorbereiden en natuurlijk met de fietsreis zelf!
Groetjes,
Ellen
Ik ben twee keer in Namibie geweest, waarvan één keer (deels) op de fiets. Ik vind het een geweldig en fascinerend land: weids, leeg, uitgestrekt. Prachtig prachtig. Wij fietsten toen van Windhoek via het Khomasgebergte en de Namibwoestijn naar de kust.
Mocht je echter veel door dorpjes willen fietsen en mensen ontmoeten, dan kun je beter een dichterbevolkt land overwegen. In de Caprivi-strip wonen overigens wel vrij veel mensen, maar dat is één lange rechte asfaltweg, en daardoor niet heel interessant om te fietsen. Afgelopen zomer waren wij in Oeganda - en dat is echt totaal anders met de vele dorpjes waar je doorheen fietst.
Over Botswana en Zambia kan ik je helaas geen tips geven.

Groet, Sandra
www.opfietsvakantie.nl
Eind 2008 fietste ik van Port Elisabeth via Kaapstad naar Swakopmund. Na Swakopmund heb ik een auto gehuurd en reed ik richting de Victoria Falls (Zimbabwe) en Okavango Delta (Botswana) om vervolgens de auto in te leveren in Windhoek. De verslagen zijn te vinden via link: http://the-lonely-push-biker.blogspot.com/2008/12/. Verder heb ik veel informatie op de wiki page landeninformatie http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... mibi%C3%AB gezet.

Aanraders.
[*]In de Okavango Delta kun je niet fietsen, maar een bezoek is het wel waard. Boek een vlucht boven deze wereldberoemde rivierendelta.
[*]De gravelweg D707 is een van de mooie routes, die je in de Namib woestijn kunt fietsen. De toeristische route ligt ongeveer 50 kilometer ten zuiden van het plaatsje Helmeringhausen en leid je langs de uitgestrekte lichtgele, woestijnvlakte (Neisip Plain).
[*]De natuur- en dierenliefhebbers fietsen 's ochtends vroeg onder meer in het natuurreservaat Namib Rand Nature Reserve, dat door de Naukluft bergketen omgeven is. De Sossusvlei is niet ver vandaan. De laatste 5 km naar de Rode Zandduinen en Dead Tree Valley kun je niet fietsen, want het is 4WD track.
[*]Let vooral op de bevoorrading tussen Solitaire en Walvisbay. Ga in Solitaire op zoek de verkoper van drank- en voedsel in een klein supermarkt. Laat deze persoon weten dat je fietst in Namibie. Vervolgens zorgt hij dat er koud water meegegeven wordt aan rondreizende toeristen.
[*]Schitterende natuurverschijnselen en prehistorische rotstekeningen in Damaraland.

Let op:
[*] Na de Caprivistrip in Namibie tref je in Chobe Nationaal Park (Botswana) kuddes olifanten langs de weg en zwemmen nijlpaarden en krokodillen in de rivier.
[*] Langs de Oranjerivier in Namibie lopen er apen rond. Zet 's nachts geen spullen buiten! Mijn zware tas konden de apen niet wegslepen.
[*]Skeleton Coast NP kan je naar toe fietsen, mits je een overnachtingsplaats in Tora Bay gereserveerd hebt. Vanwege de grote afstand naar Tora Bay zal de fietser waarschijnlijk niet toegelaten worden in het park. Let op de bevoorrading. De heuvelachtige zandwegen op het traject maakt het fietsen zwaar. Dit geldt ook van Skeleton Coast naar dev provincie Damaraland.
Hoi Yvette,

Van deze landen is Zambia het meest Afrikaans en het minst beïnvloed door Zuid-Afrika. M.u.v. Victoria Falls wordt het maar weinig door toeristen bezocht. Toen ik 20 jaar geleden door het westen van Zambia fietste (zie hier mijn sfeerverslag met foto's), werd ik in veel dorpen verwelkomd als de allereerste autoloze mzungu. Van de 6 landen waar ik toen doorheen fietste, vond ik Lesotho en Zambia het meest bijzonder (in Namibië ben ik niet geweest). Zambia was wel een stuk armer dan Botswana (ook Zimbabwe oogde toen nog een stuk welvarender, maar dat zal nu niet meer het geval zijn). De wegen waren slecht, maar zullen nu door de Chinezen (die door Zambianen steeds meer gezien worden als de nieuwe kolonialen) wel worden verbeterd. De afgelopen 20 jaar is Zambia niet getroffen door oorlogssituaties en rampen (afgezien van het grote aantal AIDS-slachtoffers). Ik verwacht dat je de sfeer van toen er nog steeds aan zult treffen. Wel zullen de winkels er nu beter bevoorraad zijn (in 1992 was de import van levensmiddelen uit Zuid-Afrika nog maar net op gang gekomen). In sommige nationale parken zullen nog steeds tseetseevliegen zitten te wachten op de volgende fietser. De dag dat ik zelf werd lekgestoken, zal ik nooit vergeten. Lange ongeasfalteerde paden door natuurgebieden kunnen een ware hel zijn, die je kunt vermijden door een paar honderd kilometer om te fietsen. Als je Zuid-Afrika gewend bent, zul je je in Zambia ook wel kunnen redden. Wel moet je bestand zijn tegen nieuwsgierige blikken en vragen. Af en toe zul je ook assertief op moeten treden om van opdringerige types af te komen, maar 'Indiase toestanden' heb ik er niet meegemaakt.
Hallo allemaal!!!

Bedankt voor jullie tips!!! :lol:
Ik heb in Malawi alleen gefietst en ik denk dat zambia een beetje hetzelfde gevoel zal geven. ik vond de mensen echt super aardig en lief! Ik moet nog besluiten waar en wanneer en voor hoelang.. maar ik denk dat ik meer de kant van Zambia kies.. want ik hou meer van bergen dan lange wegen met niks... vlak.. bah.. dat doet me denken aan nederland.. hi :(

Bedankt nogmaals en ik lees graag nog andere meningen..

groeten vanuit het prachtige warme Zuid-afrika! :lol:
yvette
keesswart schreef:Hoi Yvette,

Van deze landen is Zambia het meest Afrikaans en het minst beïnvloed door Zuid-Afrika. M.u.v. Victoria Falls wordt het maar weinig door toeristen bezocht. Toen ik 20 jaar geleden door het westen van Zambia fietste (zie hier mijn sfeerverslag met foto's), werd ik in veel dorpen verwelkomd als de allereerste autoloze mzungu. Van de 6 landen waar ik toen doorheen fietste, vond ik Lesotho en Zambia het meest bijzonder (in Namibië ben ik niet geweest). Zambia was wel een stuk armer dan Botswana (ook Zimbabwe oogde toen nog een stuk welvarender, maar dat zal nu niet meer het geval zijn). De wegen waren slecht, maar zullen nu door de Chinezen (die door Zambianen steeds meer gezien worden als de nieuwe kolonialen) wel worden verbeterd. De afgelopen 20 jaar is Zambia niet getroffen door oorlogssituaties en rampen (afgezien van het grote aantal AIDS-slachtoffers). Ik verwacht dat je de sfeer van toen er nog steeds aan zult treffen. Wel zullen de winkels er nu beter bevoorraad zijn (in 1992 was de import van levensmiddelen uit Zuid-Afrika nog maar net op gang gekomen). In sommige nationale parken zullen nog steeds tseetseevliegen zitten te wachten op de volgende fietser. De dag dat ik zelf werd lekgestoken, zal ik nooit vergeten. Lange ongeasfalteerde paden door natuurgebieden kunnen een ware hel zijn, die je kunt vermijden door een paar honderd kilometer om te fietsen. Als je Zuid-Afrika gewend bent, zul je je in Zambia ook wel kunnen redden. Wel moet je bestand zijn tegen nieuwsgierige blikken en vragen. Af en toe zul je ook assertief op moeten treden om van opdringerige types af te komen, maar 'Indiase toestanden' heb ik er niet meegemaakt.