Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tanzania - Malawi - Forum Wereldfietser

Tanzania - Malawi

Beste fietsers,

Wij plannen om in juli - augustus voor het eerst in Afrika fietsen.
Na het lezen van een aantal verslagen en het bekijken van een aantal filmpjes, lijken Malawi en Tanzania een goede keuze als eerste kennismaking met Afrika.

Ons hoofddoel is Malawi te doorkruisen van zuid naar noord en daarna Tanzania te verkennen en te eindigen in Arusha.

Als startpunt zouden we Harare in Zimbabwe of Lusaka in Zambia nemen om vandaaruit naar Blantyre (in het zuiden van Malawi te fietsen).

- Heeft iemand er nog recent gefietst?
- Heeft iemand nog concrete tips voor deze reis?
- Zijn er 'kledingvoorschriften'. Kun je als vrouw in korte fietsbroek rijden?
- Is het nog steeds mogelijk om in Nyika in Malawi te fietsen (soms lees je dat ze leeuwen zouden uitzetten, is dit al gebeurd?)
- Heeft iemand ervaring met het traject Harare in Zimbabwe naar Blantyre in Malawi of van Lusaka in Zambia naar Malawi? Waar starten we het best? Is er een verschil in veiligheid?

Vele groeten,
Sabien
http://www.dromenvanreizen.be
Kijk eens op de website van Logan:
http://www.pedalingnowhere.com/routes/c ... rk-malawi/
http://www.pedalingnowhere.com/plog/bik ... ng-is-big/
Helaas heeft hij veel gedeeltes van hun fietsreis van Kaapstad via Lusaka, Malawi en verder tot in Marocco van de site gehaald, kennelijk plaatsgebrek, fantastische fotoos. En recent materiaal.
Dag Sabien,
Ik fietste in juli/augustus 2013 een "rondje Malawi". Dus zowel Noord als Zuid. Waar mogelijk onverharde wegen.
Over kleding: de mensen in Malawi waren erg vriendelijk. Commentaar zal je niet snel krijgen denk ik. Je kunt je wel afvragen of het beleefd is al te sportief gekleed te zijn. Malawi is erg arm, maar zelfs in de meest arme streken zie je dat de meeste mensen proberen er (ondanks scheuren in de kleren) netjes bij te lopen.
In 2013 kon je gewoon fietsen op het Niyka plateau.
Tips: hangt af van wat je globale route gaat worden.
Overweeg even of je per se naar Blantyre wilt. In de meeste kleinere stadjes kan je prima eten vinden en op de meeste plekken in Malawi heb je goede telefoonverbinding om SMS te versturen. In het zuiden zijn de asfaltwegen drukker dan in het Noorden en vooral in het zuiden en rond Lilongwe rijden ze pittig en houden ze weinig rekening met fietsers.
Ik vond het deel langs Lake Malawi enigszins saai en daar was ook de grootste concentratie schreeuwende kinderen. Toppers waren voor mij het gewoon rondrijden op zandwegen en het altijd prettige contact met de inwoners. Leer een paar woorden in de eigen taal en je kan niet meer kapot. Malawi is redelijk dichtbevolkt, als natuurliefhebber heb ik daarom vooral genoten van de mooie natuurparken waar het ook lekker rustig was. In het Noorden zijn de binnenwegen ook rustig en heb je weinig schreeuwende kinderen.
Aanraders in het Noorden: Vwaza Park (oa olifanten, nijlpaarden en buffels op 20 meter) met een prachtig plekje aan het meer. Mogelijk wordt de accommodatie nu beheerd door een Nederlandse stichting voor weesopvang.
De mooie route naar Niyka (vertrek vroeg vanuit Vwaza, dan is het in een pittige dag te doen tot de camping in Niyka). Niyka lijkt eerst wat kaal (Schotse Hooglanden), maar is prachtig om doorheen te fietsen met veel antilopesoorten, zebra's en sporen van luipaarden.
Vipya forest was mooi ivm vogels en een leuke camping bij Lukawa. Verder niet heel bijzonder. Neem de mooie binnenweg vanaf de camping naar het Noorden.
Mvuu Camp is inderdaad de topper zoals hij wordt beschreven. Camping is goed betaalbaar. Eten is duur. Veel bijzondere vogels (oa Pel's Fishing Owl) en veel olifanten, nijlpaarden en krokodillen. Mooie excursie vanaf het water.
In het zuiden was ik erg gecharmeerd van het Lengwe reservaat. Mooie open vlaktes met vooral buffels en vogels en een kleine camping bij de Lodge. Heerlijk eten en een lekker biertje met uitzicht op buffels en antilopes. Vreemd genoeg viel Majete me tegen, ondanks aanwezigheid van de Big Five (alhoewel de kans op een leeuw en neushoorn miniem is omdat er maar een paar van rondlopen). Camping is ingesloten in een soort kuil in het bos en het is meer een safaripark, waar je in een excursie wel veel wild kunt zien.
Ik heb vooral genoten van het pittige fietsen aan de rand van Malawi.
Belangrijkste tip: neem een GPS mee met open street map van Malawi. Bijna ieder paadje staat erop en anders was ik gegarandeerd verdwaald, want op het platteland houdt men erg van 5 sprongen met gelijkwaardige wegen. Overigens helpen ze je goed als je de weg moet vragen.
Op het platteland kunnen guesthouses in kleine plaatsjes erg smerig zijn en ook de plaatselijke dame van plezier heeft hier vaak een goed lopende business (op zich wel grappige geluidsoverlast, terwijl madame bezig was, stond de volgende bezoeker al te bonken op de deur en het tarief te bespreken, voor zover ik het heb begrepen :) ) .

Tot zover even, geniet van de voorpret.
Mail me als ik nog gerichte suggesties kan geven.

Erik Veenstra
Dag Erik,

Alvast bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Als we verder met de voorbereiding staan, contacteer ik je nog wel eens.

Heb je in al die parken kunnen fietsen? Vwaza Park, Mvuu Camp, ...? Of moet je dat ter plaatse met een 4*4 bezoeken?

Groeten,
Sabien
Dag Sabien, in Vwaza park mag je fietsen tot aan de Lodge. Je kunt daar een mooie wandeltocht maken met een bewapende gids. Verder mag je daar niet rondlopen in verband met het grote wild. Ik ging stiekem een stukje lopen en kon rustig van dichtbij (veilig achter een een boom) olifanten bekijken.
In Mvuu park mag je helaas ook niet fietsen, maar rond de lodge valt genoeg te genieten van vogels, nijlpaarden en krokodillen en je kunt hier zowel een waterexcursie doen als een jeepexcursie.
Op youtube staan mooie filmpjes van Eric en Carla over Malawi

Groet

Erik Veenstra
Voila: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... -filmpjes/

Vooral het laatste gedeelte van deel 3 is grappig.
Ik heb het al eens geschreven bij een eerdere foto van een dergelijke situatie: ik vind het laatste deel van deel drie niet grappig (en dan druk ik me heel voorzichtig uit).
@Arnob - daar kan ik me levendig iets bij voorstellen. Doch de Malwianen kennen het woord niet en zijn dol op zoetigheid. Dit is voor hun een echte traktatie. Ik heb zelf 2 jaar gewoond in Nsjanje - meest zuidelijke stadje in Malawi.

@Eric -misschien een idee voordat je de filmpjes publiceert ze eerst te checken op uitspraakfouten/fout woordgebruik. Ze doen mij pijn aan de oren maar misschien ben ik te kritisch. "If so,please forgive me!"
Moet het met Carla eens zijn je hebt wel heel aardig wat teveel betaald voor de boot :wink: Gemiddelde salaris van een Malawiaan is ca 1000kw per maand
arnob schreef:Ik heb het al eens geschreven bij een eerdere foto van een dergelijke situatie: ik vind het laatste deel van deel drie niet grappig (en dan druk ik me heel voorzichtig uit).

Nu je die opmerking maakte, wilde ik dat dramatische deel ook zien. Anders had ik het filmpje niet gestart. Niet te geloven....ik heb met je te doen...
Tja, Carla vond die brug achteraf ook helemaal niet grappig. Ik vond van wel.
Inge. Dank! Ik neem jouw raad van harte aan. Wij zullen er beter op letten.