Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (rond)Reis Zuidelijk Afrika December 2015-Mei 2016 - Forum Wereldfietser

(rond)Reis Zuidelijk Afrika December 2015-Mei 2016

Hallo (toekomstige) collega-wereldfietsers, dit is mijn eerste bericht op het forum :oops:

Als student heb ik volgend schooljaar vrij onverwacht de beschikking over een tussenjaar en aangezien ik al langer aan een dergelijke reis zat te denken lijkt me dit een uitstekend moment om te doen.
Omdat dit dan wel de eerste keer zou zijn dat ik zoiets groots doe probeer ik zo veel mogelijk informatie in te winnen, vandaar dit verzoek om tips e.d. :roll:

Het 'plan' (is ondertussen al meerdere malen gewijzigd door het vergaren van extra informatie) is:
In december de reis beginnen met een vlucht naar Zuid-Afrika en daar even de tijd nemen om te acclimatiseren. Hoe lang zou dat duren denken jullie?
Vanuit Johannesburg of Kaapstad, door Zuid-Afrika en eventueel Lesotho naar het noorden trekken en via Namibie, Botswana of Zimbabwe richting Zambia. Ondertussen proberen een aantal bezienswaardigheden en nationale parken te bezoeken, zoals Kalahari, Okavango en/of Victoria Falls. Daartussen natuurlijk genieten van het 'normale' landschap. Via Zambia dan doortrekken naar Mozambique en door Mozambique naar het zuiden, via Kruger en Swaziland terug naar Johannesburg.

Ik heb de route nog lang niet vast staan, dus als je aangeeft dat een bepaalde streek of route niet gemist mag worden sta ik open om die toe te voegen.
Zelf had ik de route 'Spine of the Dragon' gevonden en die lijkt me super gaaf, maar omdat het een mountainbikeroute is weet ik niet of het wel mogelijk is om deze met een bepakte fiets ook te berijden is.

Gezien de tijd en het landschap zat ik zelf te denken aan een totaal aantal kilometers van 7 a 8.000 km. Is dat realistisch? Op het moment van reizen ben ik 20 en mijn fysieke gesteldheid is vrij goed. (niet zozeer qua fietstraining, maar in het algemeen)

Als voorbereiding lijkt me het een goed plan om van de zomer de route 'Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Barcelona' te rijden om mijzelf en mijn uitrusting op de proef te stellen. Daarnaast kan ik twee keer per week +/- 50km gaan fietsen als ik mijn fiets heb.

Geef vooral je mening! :)
Joris
Hallo Joris,

Leuk wat je gaat doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je lekker naar Kaapstad vliegt. Leuke stad om te beginnen en te acclimatiseren. En van daaruit kun je kijken hoever je komt. Ik reis altijd met bepakte fiets en sommige stukken kunnen zwaar zijn maar dat moet je ter plekke beoordelen. En als je 6 maanden hebt is 7000 km goed te doen. Zelf reken ik altijd ruwweg 1600 tot 1800 km per maand, dan blijft het leuk maar dat is persoonlijk. Je kunt eens op mijn blog kijken: www.klaasonderweg.nl voor de nodige inspiratie. In ieder geval, goeie reis en geniet er van.

Klaas
kijk eens op de website van Shane
Fietsen in Zuidafrika is redelijk veilig, zolang je maar je nuchtere verstand gebruikt. Zelf fiets ik alleen rond Kaapstad en vooral in het wijndistrict. Omgeving van Franschhoek en Stellenbosch en zo. Prachtige omgeving, wel veel bergen.
Houdt er wel rekening mee dat je als fietser nergens voorrang krijgt, ook al ga je rechtdoor kan een afslaande auto je zo ondersteboven rijden. Ga je ergens eten, doe je fiets niet alleen op slot, maar leg hem aan de ketting rond een lantaarnpaal etc. anders ben je hem zo kwijt.
Ga zeker niet s'avond fietsen. Ga niet fietsen in de zomer, dus tussen november en eind maart, want dan is het hier loeiheet.
Veel plezier op de fiets, het is een prachtige land met vriendelijke mensen. Als Hollander voel men zich hier meteen thuis want bijna iedereen spreekt Afrikaans en dat is makkelijk te volgen.
NB- Ga nooit s'avonds geld pinnen, dat is riskant.