Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko in december - Forum Wereldfietser

Marokko in december

Hallo,

Na deze zomer mijn 1e fietsvakantie gemaakt te hebben (Rijn-route), ben ik nu van plan om naar Marokko te gaan. Op diverse fora lees ik dat Marokko een mooi en goed fietsland is! De planning is om van 9 december '15 t/m 2 januari '16 te gaan.

Ik ben van plan om een groot gedeelte in het Atlas gebergte te gaan fietsen, met een uitstap naar Merzouga. De exacte route heb ik nog niet. Ik ben benieuwd naar ervaringen van het fietsen in het Atlas gebergte in december.

Wie heeft hier ervaring mee? Is dit goed te doen (qua weer) in deze maand?

Alvast dank voor de reacties.

groet,

Han
Ik ben drie keer in Marokko geweest in december/januari. Het weer was redelijk tot goed. Temperatuur is circa 20 graden en meestal strak blauwe lucht. Van de drie keer had ik een keer wel een aantal dagen regen. En ook zoveel regen dat er bruggen waren weggespoeld. Er is dus altijd een kans op slecht weer maar over het algemeen heb ik er een goede tijd gehad. Neem wel winterkleren mee als je het Atlas gebergte ingaat (handschoenen etc) en een winterslaapzak.
Han,

Ik ben 2x in december/begin januari in Marokko geweest en heb goed weer gehad en nauwelijks regen.
In de dalen was het rond de 20 graden, maar hogerop in de Hoge Atlas of Djebel Saghro kan het frisjes zijn (muts en handschoenen mee). Bij kamperen op hoogte hadden we soms ijs op de tent.
Je kan natuurlijk pech hebben: informeer van te voren of de passen die je van plan bent over te gaan open zijn (er is kans op sneeuw).

Mvg,
Fred
Hallo Han,

Onze ervaring met fietsen in Marokko rondom december is wat minder positief.
Wij hebben het in de hoge Atlas echt koud gehad. Er was zelfs een moment dat we van de een op andere dag in een sneeuwstorm terecht kwamen toen we nog ver boven de 2000m fietste. Ik weet nog dat we beide erg blij waren (levend) weer beneden te komen. Verder waren veel passen gesloten door sneeuwval, waardoor je toch mooie plekken op een andere manier moet overbruggen. Dit was jammer, we hadden immers het doel veel van het gebergte te zien.

Een bijkomend nadeel vonden we dat het om 18:00 uur al donker was, waardoor de fietsdagen kort waren. Daarmee koelde het ook sterk af, waardoor buiten, voor de tent zitten, minder prettig werd. Ook hotelkamers hebben niet altijd een verwarming, dit zorgde soms voor zeer klamme en kille kamers.

Nu klinkt het allemaal wat negatief, maar we hebben er schitterend gefietst. Overdag was het een aangename 20 á 25°. We willen zeker een keer terug, maar wel in het voorjaar of de herfst. Dat hebben we ruimschoods ondervonden.

Verder hebben we gastvriendelijke mensen ontmoet en er heerlijk gegeten. Een rede om terug te gaan.

Deze ervaring dateerd uit december en januari 2013. Bij meer interesse zie ons blog. Bij het zien van de foto's wil ik al weer weg..
Paul Boumans
De winter is niet de ideale tijd voor Marokko. Je kan geluk maar ook pech hebben. Wij zijn tijdens onze 14 Marokko-reizen in de winter zelfs een paar keer door sneeuw-, stortbuien en gevaarlijke overstromingen van onze route gevlucht naar de bewoonde wereld en een hotel. Omdat het simpelweg te link werd. Wanneer het regent in woestijnlanden, zijn de effecten vaak dramatisch en dus gevaarlijk. In de winter kunnen de nachten bovendien erg koud zijn, de dagen altijd erg kort en de nachten heel lang. Dus als je de kans hebt, ga niet in de periode november - februari maar in de herfst of het vroege voorjaar. Je ticket zal hierdoor ook goedkoper zijn. Jan Cramer ook een Marokko veelganger en moderator van Marokkoperrad.de zal dit beamen.
Ik begin nu toch te twijfelen over Marokko in de periode december, nu ik deze berichten zo lees. De kou vind ik geen probleem, maar sneeuwstormen, forse regenbuien etc. brengt mij toch aan het twijfelen. Nog eens goed over nadenken dus!

Hebben jullie wellicht andere tips voor de maand december?

gr. Han
+1 met Blanche. Door koude sneeuwstorm (windkracht 6 met sneeuw) van de fiets afgeblazen in de hoge atlas. Was heel erg koud ondanks twee handschoenen, 2 broeken etc.
Een alternatief :

De westelijke Hoge Atlas is in december aangenamer dan het oosten en het midden.
Probeer eens een andere mooie route Marrakech - Agadir - Essaouira - Marrakech.
Han schreef:Een alternatief : De westelijke Hoge Atlas is in december aangenamer dan het oosten en het midden.
Bedoel je de met westelijke Hoge Atlas, de Ant Atlas Han?
Ook daar kan het sneeuwen, vriezen en heel hard regenen in de winter.
Blanche schreef: Bedoel je de met westelijke Hoge Atlas, de Ant Atlas Han?
Ook daar kan het sneeuwen, vriezen en heel hard regenen in de winter.
Klopt, maar dat is niet wat ik bedoel.

Westelijke Hoge Atlas is grofweg de driehoek Marrakech - Agadir - Essaouira.

De Atlas gebergte bestaat uit drie verschillende bergketens : Middel Atlas in het noorden, Hoge Atlas in het midden en Anti Atlas in het zuiden. De langste en hoogste keten van de Atlas is de Hoge Atlas.
Dank voor je uitleg over de topografie van Marokko.
Altijd handig een opfrissertje :wink:
Han van der Sanden schreef:Ik begin nu toch te twijfelen over Marokko in de periode december, nu ik deze berichten zo lees. De kou vind ik geen probleem, maar sneeuwstormen, forse regenbuien etc. brengt mij toch aan het twijfelen. Nog eens goed over nadenken dus!

Hebben jullie wellicht andere tips voor de maand december?

gr. Han
Het probleem is naar mijn idee niet zo zeer dat het koud en nat is in Marokko in de winter, maar het probleem is vooral de bergen. Daar is het koud en blijven regenwolken lag hangen. Bovendien neemt de temperatuur elke 100 meter die je de hoogte ingaat met 0,7 graad C af. De kansen op redelijk (goed) weer zijn veel groter in lager gelegen gebieden. Je kunt dan denken aan het gebied ten noorden van de Hoge Atlas (ten noorden van Marrakech) of een tocht langs de kust naar het diepe zuiden. De Hoge Atlas en het gebied ten zuiden daarvan zijn wel het mooist.
Verder kun je misschien denken aan Tunesië.
Peter Rodenburg schreef:Verder kun je misschien denken aan Tunesië.
Doe maar niet - in Tunesië geldt nl. een negatief reisadvies ...
Dat kan natuurlijk. Ikzelf fiets de hele wereld over en ben niet zo gauw bang ...
Maar realiseer je wel dat je reisverzekering voor landen met een negatief reisadvies niet meer geldt.
En dan volgt de de vraag of je dat wilt - ik niet.

En dan nu weer OnTopic :wink: