Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties en tips voor fietstocht 9-dagen Marokko - Forum Wereldfietser

Suggesties en tips voor fietstocht 9-dagen Marokko

Hallo iedereen

Wij hebben last minute beslist om tijdens de kerstvakantie een fietstrekking te gaan doen in Marokko. We zouden zaterdag 19 december vertrekken en 29 december terug komen. Dit wil dus zeggen dat we 9 volledige fietsdagen hebben. We dachten te vliegen op Marrakesch of Casablanca. Iets anders kan ook, want moeten ticket nog boeken :-). We weten dat onze fietstijd vrij kort is, maar het is beter dan niks. We nemen tent en alles mee, dus qua verblijf zijn we vrij. De meeste tochten die ik terug vind zijn allemaal langer veel langer dan 9 dagen, dus zitten we een beetje vast welke richting we uit kunnen gaan. Wie van jullie heeft er tips of suggesties voor ons.

Alvast bedankt

Ellen en Kevin
Als je een redelijke kans op lekker weer wilt zou ik zeggen: Vliegen op Agadir en daar een rondje uitvogelen.
Ja, ten zuiden van Agadir en dan met name de regio rond Tafraout is mooi.

Kaart aanrader"National Geographic Marocco 1-100.000, behoorlijk volledig toeristische info inclusief de mooie "groene" wegen.

Kijk natuurlijk ook nog even op de landen wiki


Ben
We hebben in 2011 het volgende rondje gedaan:
Bou Jerif - 60 - Tighmert (bij Guelmim) - 104 - Amtoudi - 92 - Tafraoute - 102 - Tiznit - 45 - Mirleft - 32 - Sidi Ifni - 45 - Bou Jerif.
De getallen geven de afstanden aan.
Als je in deze plaatsen overnacht kun je je tent thuislaten.
Agadir is de dichtstbijzijnde luchthaven, maar nog wel zo'n 100 km van Tiznit (taxi?).
De aangegeven route is over het algemeen rustig, maar er zitten wel een paar stukken onverharde piste in. Er moet ook wel behoorlijk geklommen worden.
Zie ons blog: http://bicitours.blogspot.nl/2011_02_01_archive.html
Volgens mij is de windrichting overwegend van west naar oost. Je zou kunnen overwegen ergens te landen en ergens anders vandaan terug te vliegen. Ik ken alleen Zuid- en Midden-Marokko een beetje. Agadir is daar geen plek om te blijven, vind ik zelf (moderne stad). Vanaf Agadir kun je richting Marakech, of onderlangs de Hoge Atlas richting Tazenakht etc. Tussen Marakech en Tazenakht kun je evt de Hoge Atlas over maar die bergpas kan soms tijdelijk dicht zijn wegens sneeuw. Ait Ben Haddou was in die doorsteek ook een aardige plaats om te zien.

Hoe dan ook wil je denk ik niet 9 dagen volle bak fietsen?
Ik ben van plan om van 16 t/m 26 december in Marokko te gaan fietsen. Wat ik op internet lees, is het weer in midden Marokko vrij goed. Wil het rondje Marrakesh-Demnate-Ouazouizeght-Tinghir-Ouarzate-Marrakesh gaan doen. Is ongeveer 850 km. Lijkt me ook een geschikte route voor jullie, aangezien jullie ook 11 dagen van plan zijn weg te gaan.
@Kevinl - Pak een kaart - vorm een mooi rondje of route van A naar B over rustige wegen. Altijd goed, zowel vanuit Casablanca als Marrakech en Agadir. Althans dat is wat wij al 16 keer gedaan hebben. Elke keer weer over nieuwe wegen en bijna altijd fijn - zie mijn videos. Veel plezier!

@Han - Het weer kan ook zwaar tegenvallen in de winter in Marokko dus neem regen en warme kleding en slaapspullen mee.
Bedankt voor de vele reacties!

We hebben gekozen voor de tourtocht van agadir - Biougra -Tafraoute -Tiffermit - Tiznit- Agadir. We hebben gezien dat hier ook nog een heleboel uitwijkmogelijkheden zijn.

Ons vliegtuig land op Casablanca (goedkoopste). We gaan de bus nemen naar Agadir. Maar de afstand tussen het vliegtuig en het busstation is ook nog een stuk (40km?) Een taxi nemen naar busstation? Wat met de fiets in de dozen? Raden jullie ons aan om de fiets in de doos te laten zitten tot we in Agadir zijn en daar de doos ergens achter te laten. Of doen we dit het beste in Casablanca, en de fiets los in de bus?
Heeft er nog iemand tips ivm de busvervoer?

Dank je wel!
@KevinL - Vroeger kon je nog wel eens met de trein naar het centrum omdat de treinbestuurder een oogje dichtkneep. Al heel lang niet meer - taxie dus. Ik zou de doos in Casablanca in het hotel achterlaten. Fiets kan zo in de bus - nooit moeilijk. Wel zul je bijvoorbeeld je stuur moeten draaien en voorwiel eruit moeten halen. Neem een stevig buisje mee om die tussen je voorvork te zetten. Wij helpen altijd even mee bij het laden en ontladen zodat we zeker weten dat dit goed gebeurt. CTN is een fijne busmaatschappij het station zit in het centrum vlakbij de markt. Je moet voor je fiets en bagage wel bijbetalen.

Hoe ga je van Tiznit naar Agadir? De grote weg raad ik je af. Ga langs de kust of binnendoor. Bij de kust zijn er wel wat zanderige stukken - wij zijn vorig jaar zo richting Sidi Ifni gereden vanaf Aagadir via Ait Meloul. Mooi maar af en toe lopen dus. Vooral de duinen met de eucalyptus bomen net buiten Ait Meloul zijn erg bijzonder. Stap in Agadir uit bij station Ait Meloul dan ben je de stad al door en kun je s'ochtends zo weg fietsen. In de buurt zat hotels. Maar s'avonds een beetje louche daar dus kijk uit. Je kan ook even naar Biougra fietsen en daar in het hotel gaan zitten. Overigens is vanuit Casablanca naar Agadir fietsen ook heel mooi. Je kan daar de kust maar ook een stukje bergen nemen tussen Agadir en Essouiara. De vallei de paradis met de waterval is een erg mooie regio. Vorig jaar was de gehele weg weggespoeld maar met de fiets kon je nog overal langs. Er zit halverwege Agadir en de waterval ook een mooie camping.

Fijne reis Kevin!

Blanche
Denken jullie dat we onze fietsdozen met daarin nog de fietsen zo op de bus kunnen / mogen plaatsen om zo geen tijd te verliezen?
Of zouden jullie de fietsen op de vlieghaven uitpakken, en de dozen opgevouwen --> in de taxi of bus naar grote busterminal --> achterlaten in hotel