Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsreis rond Voltameer in Ghana - Forum Wereldfietser

fietsreis rond Voltameer in Ghana

Beste reizigers,
mijn man en ik (45-50ers) hebben een fietsreis rond het Voltameer in Ghana gepland van half dec'16 tot half jan’17. Aangezien het onze allereerste keer is dat we naar Afrika op reis gaan, hebben we een aantal praktische vragen.
Wij verstaan dat jullie misschien niet op alle vragen kunnen antwoorden maar als we al wat op weg geholpen worden is dat voor ons al fantastisch.

Kunnen we voldoende drinkwater kopen ?
Is er in de dorpen altijd een winkeltje om eten of drinken te kopen ?
Kunnen we in het Voltameer veilig zwemmen aangezien we vermoeden niet altijd een douche te vinden
Fiets-GPS meenemen, is er satelietverbinding ?
Is er internet ?
Waar overnachten, vooraf reserveren ?
Tent meenemen ?
Kan MasterCard gebruikt worden? Voldoende bankautomaten? Beter cash geld meenemen ?
Moeten we best een reisbureau contacteren (iemand ervaring georganiseerde reis per fiets in Ghana ?) of kunnen we op eigen houtje de weg rond het Voltameer vinden ?
Hoe kunnen we onze route uitstippelen ?
In 4 weken raken we niet volledig rond het Voltameer. Kunnen we ergens een boot nemen om een shortcut te nemen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !
Ik ben niet bekend met Ghana, wel elders in Afrika. Heb je de landeninfo over Ghana gelezen? De verwachting achter jullie vragen lijkt me een tiental jaren te vroeg.
Gouden regel: in Afrika zwemmen? in een zwembad! Los van de krokodillen: bilharzia enz.
Geen ervaring met Ghana wel met Malawi.

Nee er is niet in ieder dorp een winkel/ markt om eten te kopen. dat doe je vaak langs de kant van de weg. De ietwat grotere plaatsen hebben wel vaak iets van een winkel/ marktje.

Veilig zewemmen = navragen bij de GGD (denk aan Gardia) + rondzwemmende nijlpaarden (en als je die ziet is het altijd uit de buurt blijven).

Overnachten - ik vermoed dat er veel veel kleine guesthouses zijn. Verwacht daarvan geen luxe dus neem lakenzak + muskietennet mee. En wassen zal veelal via een bucketbath gaan.

Geld - ik zou travellers cheques meenemen en wat cash dollars. Ik zou niet uitgaan van bankautomaten. Ze zullen er misschien wel zijn (grote plaatsen) maar zeker niet overal. Datzelfde geld ook voor wisselkantoren/ banken vaak alleen in de grote plaatsen. Echter dat moet via het internet uit te zoeken zijn.
Het lijkt me wel ontzettend warm in die tijd van het jaar.
Danny & Ilse schreef: Fiets-GPS meenemen, is er satelietverbinding ?
Is er internet ?
Hoe kunnen we onze route uitstippelen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !
Ik begin me af te vragen hoe jullie je hebben gered op de vorige reizen?
Als je niet weet hoe een GPS werkt, zou ik dat eerst eens uitzoeken.
Hetzelfde voor de vraag of er internet is?
Pak een kaart?

Ik zou me meer zorgen maken om de dingen die echt belangrijk zijn, bijvoorbeeld een visum en inentingen die je wel of niet nodig hebt.
Het hele jaar is het daar warm (en vochtig)
Beste Danny en Ilse,

Zelf geen ervaring met Ghana, wel met West-Afrika (Burkina, Togo, Benin, Mali).
Eens reisde ik tot aan de grens van Ghana in Togo ("stad" Kpalime) en ik meen me te herinneren het meer gezien te hebben. Het is één van de grootste meren van Afrika, en mijn inziens zal het onmogelijk zijn dit rond te reizen op één maand.
Voor zover mijn ervaring (4 tal reisjes per auto, enkele van hier naar daar)... in andere delen van West-Afrika: Het meest genoot ik van een week ter plaatse in een klein dorp op een twintig km van een stadje.

In Kpando is er niets te zien en is er geen infrastructuur om naar het lac te gaan. Beter zou Atimpolu en Aksombo zijn.

drinkwater: als je onder drinkwater ook putwater verstaat, ja. In vele (de meeste) lokale 'winkeltjes' is er geen drinkwater te koop.
Altijd een winkeltje: nee. Maar zoals altijd is er een oplossing in Afrika en die komt soms uit de lucht gevallen...
Douches aan het Volta meer? Waw, wat een vraag... ik veronderstel op 99 % van de plaatsen niet.
Satelietverbinding: Met de auto heb ik althans een 15 tal jaren geleden geen problemen gehad, Zelfs niet in Mali, Mauritanie..
Internet: In steden zal je wel iets vinden. Welliswaar trage verbinding.
Overnachten: niets reserveren. à la belle étoile, en soms word je dan ook geholpen door dorpelingen. Tent zou ik meenemen.
goede adressen zie:
http://voyageforum.com/v.f?post=6191656 ... ring=volta

Bankautomaten: zou ik niet op rekenen, behoudens in grotere steden. Zeker ook cash meenemen en wisselen in CfA's.
Op eigen houtje heb je veel meer plezier en is zeker doenbaar.
Shortcuts: http://www.vra.com/subsidiaries/volta_l ... nsport.php
maar zie ook: http://pulse.com.gh/news/volta-lake-fer ... 09009.html
opletten en telkens naar officiële prijs vragen.

Een reis naar Afrika kan je moeilijk in detail voorbereiden..., da's toch mijn ervaring.

Geniet ervan ('k ben jaloers) !
Met een beetje geluk zal het een onvergetelijke jaarwisseling zijn.



Piet
Waarom omzetten in CfA? Is toch geen CfA land?
Inderdaad.... dank voor de rechtzetting. Geen cfa in Ghana.
"West Togo" , nu Ghana was Brits en "Oost - Togo" na wo1 Frans. Dus geen Cfa. :oops:
In Malawi was Mastercard een probleem. Met Visa konden we overal terecht. Daar was ook in elk wat groter dorp een ATM.
Dat is dan aardig veranderd sinds ik er was.