Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko = uitlaatgassen - Forum Wereldfietser

Marokko = uitlaatgassen

Net terug uit Marokko, en hoewel ik het een prachtig land vind is er een associatie die ook heb met Marokko: Marokko betekent (veel) uitlaatgassen. Er zijn niet veel auto's maar, mijn hemel, wat een smerige dieselwalmen worden er rechtstreeks in de gezicht geblazen. Alles wat in Europa aan auto is afgekeurd rijdt daar vrolijk rond. Ik herinner me een geval waarin een geparkeerde vrachtwagen een blauwe rook uitstootte alsof er natte stro in brand stond en de hele hoofdstraat in een blauwe walm zette, terwijl de Marokkanen op het terras thee zaten te drinken. Het is toch wel een kleine ergernis van me...
Dat probleem kun je in nog veel meer derde wereld landen treffen.

En als je pech hebt, hebben ze zoals in India ook nog een claxoneer cultuur.
Overigens rijden volgens mij sommige diesels in India op afgewerkte frituurolie.

En dan heb je nog de afvalverbranding gewoon op straat. In het dichtbevolkte Kerala rijdt je om de zoveel kilometer door de giftige wolken veroorzaakt door zo'n vuurtje heen.
In heel veel (niet westerse) landen is dit een bekend probleem voor de vakantiefietser.
Marokko (2011) staat mij ook bij, maar dan m.n. de heen-en terug fietsweg naar Marrakech. Stel dat ik er nog een keer ga fietsen, dan is het vervoer een stuk de stad uit (ja met diezelfde stinkende (taxi)bus) een aanbeveling.
Inmiddels al weer wat jaren verder ben ik meer van het asfalt weg als vakantiefietser. Dat lucht ook goed op. :D
Peter Rodenburg schreef:Marokko betekent (veel) uitlaatgassen.
Nou ben ik nog nooit in Marokko geweest, maar wel op Cuba:
Afbeelding
Zoals de autoverhuurder zei: "Cuban gasoline no good!"

:D

Carl
Ons viel afgelopen vakantie in Midden-Frankrijk nog op dat de Franse dieselauto's flink stinken in vergelijking met die in Nederland. Dat kan behalve iets met de auto's ook iets met de samenstelling van de diesel, met name het zwavelgehalte, te maken hebben.
En in Polen bijvoorbeeld zagen we twee soorten auto's: die welke blauwe uitlaatgassen uitstoten en die met bruine. Het leven is kleurrijk.
Ik denk inderdaad dat zo'n beetje alle landen in Afrika, de meerderheid in Azië en Zuid-Amerika veel roet produceren met de diesels.
En het langs de weg verbranden van afval / branden van de velden doet ook al niet veel goeds.

(Noord-Amerika ben ik nog nooit geweest, dus durf ik dat niet te zeggen)

Bijgaand een plaatje van Malawi afgelopen zomer.
Ik denk dat ik soortgelijke plaatjes kan vinden van andere locaties waar we geweest zijn.
Afbeelding

Als dat een probleem is (buiten het idee dat we als wereld beter zouden moeten kunnen doen, maar da's politiek), kun je beter niet meer naar dat soort locaties gaan.
Voordeel is dat je deze uitstoot ziet en je dus weet wanneer je je adem moet inhouden.
In Nederland is dat wel anders. Kijk eens naar Nederland op een luchtkwaliteitskaart van Europa. Dan fiets en adem ik liever in Marokko :wink: Trouwens de smerigste roetdampen hebben wij meegemaakt in Cuba.

Afbeelding
Dat krijgt je in landen waar weinig nieuwe materialen te krijgen of "onbetaalbaar" zijn. Rijden zolang het gaat. Versleten motoren met te lage compressie en versleten diesel-injectoren. Vaak is het smeerolieverbruik in die motoren zo hoog dat de olie nooit meer wordt ververst, maar wordt verstookt. Elke dag een halve of hele liter olie erbij.

Die wereldkaart is prachtig voor gemiddelden per land, maar in diverse grote steden is de lucht veel vuiler dan in onze steden. Lima en Havana zijn veel smeriger.

Piet.
Wit schreef: Kijk eens naar Nederland op een luchtkwaliteitskaart van Europa. Dan fiets en adem ik liever in Marokko :wink:
Behalve in Casablanca, deze behoort tot de meest vervuilde steden ter wereld. Desalniettemin zal Marokko inderdaad beter scoren, mooi land ook. Je hebt er o.a. Ifrane (klein Zwitserland), een gebied dat ontzettend hoog scoort op lijst van meest schone gebieden.
Peter Rodenburg schreef:Net terug uit Marokko, en hoewel ik het een prachtig land vind is er een associatie die ook heb met Marokko: Marokko betekent (veel) uitlaatgassen. Er zijn niet veel auto's maar, mijn hemel, wat een smerige dieselwalmen worden er rechtstreeks in de gezicht geblazen. Alles wat in Europa aan auto is afgekeurd rijdt daar vrolijk rond. Ik herinner me een geval waarin een geparkeerde vrachtwagen een blauwe rook uitstootte alsof er natte stro in brand stond en de hele hoofdstraat in een blauwe walm zette, terwijl de Marokkanen op het terras thee zaten te drinken. Het is toch wel een kleine ergernis van me...
De wetten en het bewustzijn van mensen en overheden zijn aan het veranderen, ook in Marokko. Een auto ouder dan 5 jaar mag het land niet meer in. Stinkende uitlaatgassen kom je nog alleen tegen in oudere vrachtwagens en sommige stadsbussen. Dat gaat op den duur verdwijnen. Milieu en uitstoot van schadelijke gassen staat overigens op de agenda komende dagen op een internationale conferentie in Marrakech: http://www.cop22.ma/
Friso* schreef:
Wit schreef: Kijk eens naar Nederland op een luchtkwaliteitskaart van Europa. Dan fiets en adem ik liever in Marokko :wink:
Behalve in Casablanca, deze behoort tot de meest vervuilde steden ter wereld. Desalniettemin zal Marokko inderdaad beter scoren, mooi land ook. Je hebt er o.a. Ifrane (klein Zwitserland), een gebied dat ontzettend hoog scoort op lijst van meest schone gebieden.
Waar haal je die journalistieke info over Casablanca vandaan Friso? Van jezelf?
Marokko heeft trouwens onlangs wel een reusachtig groot zonneenergie park aangelegd bij Quazarzate en ook zijn er experimenten met het winnen van zoetwater uit de lucht bij Sidi Ifni. China is van plan om autovrije steden aan te leggen..... Hoe staat het eigenlijk met de duurzame projecten in Nederland?

Groetjes van mij, een halve Marokkaan 8)
Leon schreef:Ons viel afgelopen vakantie in Midden-Frankrijk nog op dat de Franse dieselauto's flink stinken in vergelijking met die in Nederland. Dat kan behalve iets met de auto's ook iets met de samenstelling van de diesel, met name het zwavelgehalte, te maken hebben.
Te weinig onderhoud -filters vervangen- en geen roetmeting in de APK. Brandstof is geen verschil. Ook de zwavelhoudende diesel rookte destijds niet.
sjefke schreef:
Leon schreef:Ons viel afgelopen vakantie in Midden-Frankrijk nog op dat de Franse dieselauto's flink stinken in vergelijking met die in Nederland. Dat kan behalve iets met de auto's ook iets met de samenstelling van de diesel, met name het zwavelgehalte, te maken hebben.
Te weinig onderhoud -filters vervangen- en geen roetmeting in de APK. Brandstof is geen verschil. Ook de zwavelhoudende diesel rookte destijds niet.
Ik bedoelde (en schreef) stinken, niet roken.
Wit schreef:Hoe staat het eigenlijk met de duurzame projecten in Nederland?)
Voorbeeld, google is your friend.
https://www.duurzaamdoor.nl/projecten
Friso,

Dit overzicht geeft ook meteen aan waarom je Google niet zomaar moet geloven, In Nederland is het op dit moment al duurzaam als ik de post te voet naar de brievenbus breng, misschien is er wel een project te vinden die dat stimuleert :roll: .
Bert van Sprang schreef:Friso,

Dit overzicht geeft ook meteen aan waarom je Google niet zomaar moet geloven, In Nederland is het op dit moment al duurzaam als ik de post te voet naar de brievenbus breng, misschien is er wel een project te vinden die dat stimuleert :roll: .
Neemt niet weg dat dat uiteraard wel een duurzaam initiatief is ;). En bovendien nog gezond ook. Voldoende mensen die het tenslotte gerust met de auto doen, en meest waarschijnlijk in de afgelopen decennia in toenemende mate.

Maar op grotere schaal, denk bijvoorbeeld aan de aanleg van de nieuwe windmolenparken in de Noordzee.

Of denk aan de aanleg van ecowijken in de afgelopen jaren, zoals Eva Lanxmeer in Culembourg, de Buitenkans in Almere en als één van de oudste het Groene Dak in Utrecht.

Maar je ziet zoals ook in de door Friso aangehaalde site in Nederland nu eenmaal gewoon veel initiatieven op kleinere schaal. Ook zie je in Nederland steeds meer op kleinere schaal investeren in groene projecten als optie, via bijvoorbeeld greencrowd.

Het wordt op een gegeven moment namelijk vrij lastig om voor een klein land als Nederland initiatieven op te zetten van het kaliber van China. We hebben simpelweg niet de inwonersaantallen binnen ons land om een stad op te richten, autoloos, waarbij gehoopt wordt op 50.000 mensen zich te laten vestigen. Een autoloze wijk is naar verhouding logischer. En juist dat soort initiatieven zie je ook in Nederland ontstaan, denk bijvoorbeeld aan het plan voor de Tweede Daalsedijk in Utrecht, waarin de inrichting dusdanig is dat er een autoluwe zone gecreëerd wordt en het gebruik van auto's ontmoedigd wordt door bijvoorbeeld geen aanleg van parkeerplaatsen.

Ook is het voor Nederland uiteraard lastig om op te boxen tegen zo'n zonne energiepark van Marokko. Tsja, wanneer tegen 2023 al circa 70% van alle huishoudens in Nederland met de huidige plannen van groene stroom wordt voorzien dan is het in dat perspectief dan ook niet Nederland, maar juist Marokko die nog een lange weg te gaan heeft ;). Hoe fraai dat park ook is dat ze aangelegd hebben, het voorziet tegen 2018 slechts circa 3% van hun bevolking van energie.

Maar uiteindelijk telt bij dit soort dingen, alle beetjes helpen. En het is dan ook jammer dat vanwege geopolitieke belangen er niet simpelweg optimaal gebruik gemaakt wordt van het landschap dat Afrika te bieden heeft. Dit park dat nu in Marokko aangelegd is, beslaat slechts een fractie van het continent dat de potentie heeft om vrijwel onze gehele planeet van duurzame energie te voorzien.
Bert van Sprang schreef:Friso,

Dit overzicht geeft ook meteen aan waarom je Google niet zomaar moet geloven,
Uiteraard. Het was ook slechts een voorbeeld(je). :D
In Nederland is het op dit moment al duurzaam als ik de post te voet naar de brievenbus breng, misschien is er wel een project te vinden die dat stimuleert :roll: .
Haha zou het, mocht ik het tegenkomen dan laat ik je het weten!
stef.l schreef:Het wordt op een gegeven moment namelijk vrij lastig om voor een klein land als Nederland initiatieven op te zetten van het kaliber van China. We hebben simpelweg niet de inwonersaantallen binnen ons land om een stad op te richten, autoloos, waarbij gehoopt wordt op 50.000 mensen zich te laten vestigen. Een autoloze wijk is naar verhouding logischer. En juist dat soort initiatieven zie je ook in Nederland ontstaan, denk bijvoorbeeld aan het plan voor de Tweede Daalsedijk in Utrecht, waarin de inrichting dusdanig is dat er een autoluwe zone gecreëerd wordt en het gebruik van auto's ontmoedigd wordt door bijvoorbeeld geen aanleg van parkeerplaatsen.
Het aanleggen/ ontwikkelen van autoloze wijken begint meer en meer te komen inderdaad. Parkeren kan dan buiten de rand van woningen. Ook lijkt er steeds meer animo te ontstaan voor zgn. ecodorpen. http://www.omslag.nl/wonen/ecodorpen.html
Maar uiteindelijk telt bij dit soort dingen, alle beetjes helpen. En het is dan ook jammer dat vanwege geopolitieke belangen er niet simpelweg optimaal gebruik gemaakt wordt van het landschap dat Afrika te bieden heeft. Dit park dat nu in Marokko aangelegd is, beslaat slechts een fractie van het continent dat de potentie heeft om vrijwel onze gehele planeet van duurzame energie te voorzien.
Klopt helemaal.
stef.l schreef:Tsja, wanneer tegen 2023 al circa 70% van alle huishoudens in Nederland met de huidige plannen van groene stroom wordt voorzien dan
... Dan voelen we ons al een hele piet maar maken we ons wel een dikke wijs. Die 70% is namelijk alleen 70% van de electriciteit die de huishoudens gebruiken. Bedrijven in Nederland gebruiken ruim het dubbele aan electriciteit en dat zit niet in dit cijfer. Ook niet in het cijfer zitten het gasgebruik en het oliegebruik. Verdiep je daar eens in en je schrikt je rot.

Ik erger me al jaren aan de bewering dat alle beetje helpen. Alsof mensen op het noordzeestrand een emmertje water uit de zee halen omdat de zeespiegel dan minder stijgt. Ja het helpt, je kunt het zelfs uitrekenen, maar als je de wereld echt wilt redden zul je groot moeten denken. We hebben niet de luxe om te klagen over uitzicht vanaf het strand. Er valt niet te kiezen welke vorm van duurzame energie het beste is want we zullen ze allemaal nodig hebben en veel ook. Grootste probleem is het opslaan van electriciteit. Vliegen kan pas duurzaam als er op electriciteit gevlogen kan worden. Compenseren op de grond in de vorm van bosaanplant is - m.i. - onzinnig omdat ook zonder vliegtuigen alle gelegenheiden om de bodem te benutten zulen moeten worden benut.