Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke landen in Afrika voor fietsvakantie van ruim 3 weken? - Forum Wereldfietser

Welke landen in Afrika voor fietsvakantie van ruim 3 weken?

Hoi allen,

We zijn ons aan het orienteren op een vakantie van ca. 3 weken in Afrika in de zomer van 2017. Rwanda, Tanzania, Zambia, Malawi lijken ons wel aan te spreken, maar het is lastig om de juiste informatie op internet te vinden, welk land het meest geschikt is voor een korte fietsvakantie. We schrikken niet van onverharde wegen en vinden ontmoetingen met de lokale bevolking meestal het leukst.
Meestal leggen we zo'n 1000km in 3 weken af.

We horen graag wat jullie zouden aanraden na eigen fietservaringen in Afrika!

Alvast bedankt,

Groeten Sabine
En om de keuze nog wat lastiger te maken: heb je Oeganda al overwogen? Misschien heb je wat aan onze ervaringen: http://opfietsvakantie.nl/index.php/in- ... ganda-2011

Veel voorpret!

Groet, Sandra
Dag Sabine,

Malawi is goed geschikt voor een kortere tijd.
Mijn suggestie zou dan zijn vanuit Lilongwe een rondje door het noorden te fietsen en zeker het Vwasa park en Nyika plateau mee te pikken, vanwege de rijkdom aan natuur. Het Nyika plateau is vooral ook mooi omdat je hier mag fietsen en je langs groepen gazelles (diverse soorten) en zebra's fietst (bovendien veel luipaarden, maar die zie je hopelijk niet :? ). In het Vwasa park kun je onder begeleiding wandelen en heb je sowieso nijlpaarden en daarnaast een grote kans op buffels en olifanten.
Beide parken hebben een camping.
Rijd niet te lang langs Lake Malawi, hoe mooi ook (en goedkope campings bij dure resorts), ik werd helemaal simpel van het "give me money" gegil van kinderen.
Na dit rondje kun je nog naar Liwonde national park, waar je zeker olifanten, nijlpaarden, krokodillen, wrattenzwijnen en veel vogels zult zien. De watersafari is prijzig, maar een echte aanrader.
Hierna kun je dan bepalen of je nog tijd hebt om iets zuidelijker te gaan of terug naar Liwonde. Hoofdwegen (oa langs Lake Malawi) zijn geasfalteerd, daarnaast veel mogelijkheden om prachtig onverhard te rijden. Hoe meer onverhard, hoe minder gillende kinderen. Het contact met de Malawiers vond ik altijd prettig.

Aanrader (mits je het binnenland ingaat)

Erik
erikveenstra schreef: Hierna kun je dan bepalen of je nog tijd hebt om iets zuidelijker te gaan of terug naar Liwonde.
Uiteraard bedoel ik: terug naar Lilongwe :?

Alvast veel plezier met nadenken waar in Afrika je wilt fietsen.

Erik
Malawi is erg vriendelijk. Je kan het heel ruig maken als je wilt, maar je kan het ook redelijk luxe doen. Kijk maar eens hier: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... -filmpjes/

En volg ook de goede tips van Erik.

Als je in Oeganda/Uganda gaat fietsen, bezoek dan zeker de Sese eilanden in het Victoriameer en het Queen Elizabeth park in het zuiden.
Bedankt voor jullie reacties!

@Sandra, Oeganda klinkt ook erg interessant. Mooie reisverhalen, maar wel balen dat jullie zo lang op jullie fietsen hebben moeten wachten! Dat zal een flinke domper geweest zijn, maar gelukkig toch veel kunnen zien en goed kunnen ervaren wat de meerwaarde van fietsen is!

@Erikveenstra, klinkt inderdaad erg goed. Ik had al verhalen op vakantiefietser.nl gelezen, waardoor ik eerst dacht dat jij Erik Schuijt was :-)

@EricSchuijt, de filmpjes zijn me inderdaad bijgebleven van een eerdere keer kijken. Leuk!

Bedankt voor het meedenken, ik ga nog even verder met overwegen, vergelijken, etc.
Oeganda is zeker een mooie optie.
Wij vetrekken binnenkort naar Kameroen. Over een paar weken kan ik je daar wat meer over vertellen.
Drie weken Senegal/Gambia is ook een hele goede optie. Niet te lang vliegen en wel een totaal andere omgeving.
Ghana voor drie weken is ook top.
Kortom: fietsen in Afrika biedt heel wat opties.
Wij hebben dit jaar Malawi onveilig gemaakt.

De vriendelijkheid van de mensen staat bovenaan de lijst.
Hou er wel rekening mee dat het achterna roepen door de kinderen soms epidemische proporties aan zal nemen en dat je zult snakken naar een stukje weg zonder dorp.

Wij hebben Nyika overgeslagen, we zagen het klimmen niet zitten.
Maar we zijn mensen tegengekomen die hulp ingehuurd hadden om boven te komen.
Het was voor hun zeer de moeite waard geweest.

Als je wat verhaltjes / foto's wilt zien van onze reis: klik op de link in mijn onderschrift.

Als je nog vragen hebt: kom maar op!
Bedankt voor de reacties. Wij staan zondag 12 februari op de fietsvakantie beurs en zullen dan ook nog even mensen opzoeken die in Afrika zijn geweest.
Leuk om de enthousiaste reacties te lezen. Voorpret is ook al leuk!
Jurjan schreef:Hou er wel rekening mee dat het achterna roepen door de kinderen soms epidemische proporties aan zal nemen en dat je zult snakken naar een stukje weg zonder dorp.
Sinds Eric zich daar heeft uitgeleefd als negerzoenensinterklaas, verwachten die kinderen natuurlijk dat elke langsfietsende Mzungu komt tracteren.
Zo'n 25 jaar geleden fietste ik door Lesotho. Ik had mezelf aangeleerd fatsoenlijk te groeten in het Sesotho, wat door de meeste mensen gewaardeerd werd. Jonge kinderen kenden echter maar één manier van groeten, als ze mij in de gaten kregen: 'Give me some sweets! Give me some money!' Eric was ook in Lesotho geweest en wie hem kent, weet dat hij er niet tegen opziet om met 30 kilo bagage bergopwaarts te fietsen. Dus had hij vast en zeker een paar dozen vol negerzoenen over de Sanipas gesjouwd om uit te komen delen. Ik had op mijn tocht vaak alleen maar brood, pindakaas en bananen bij me. Die bananen had ik in Lesotho al aan een paar leuke vrouwen gegeven.
'Hadio' ('Heb ik niet') riep ik verontschuldigend terug naar de kids, maar daar namen ze geen genoegen mee. Ik moest flink doorsprinten om buiten bereik van de stenen te komen, die sommigen me nawierpen...