Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoge Atlas - Forum Wereldfietser

Hoge Atlas

Begin maart ga ik fietsen in Marokko en wil graag weten of iemand de hoge Atlas is overgefietst tussen Marakesh en Ouarzazate over de N9? Is het een drukke weg? Is de beklimming te doen of erg stijl?
Niet doen - te druk. Er zijn rustigere (off road) alternatieven, te vinden op elke goede digitale kaart als OSM, maps.me of google.

edit: Wij hebben de pas nooit gereden op de fiets op 1 km na bij het oversteken van het ene kleine wegje naar het andere. Maar al diverse malen met de bus gedaan. Al zo'n 13 jaar geleden vonden wij hem al te druk om te fietsen. Het verkeer en bezit van auto's is enorm toegenomen de laatste jaren. En op de veelal smalle wegen is dat geen pretje. Je moet nu echt gaan plannen om autoluw te rijden in Marokko.
+1 ; te druk, van Ouarzazate naar Marrakesh, de andere kant via Ait ben Haddou dan weer wel prima te fietsen, dan kom je bijna op pashoogte op de hoofdweg.

BertV
OK dank jullie, dat wordt dus de bus.
Ik heb dit traject gefietst in februari 2009 en vond het helemaal niet druk. Op foto's die ik toen genomen heb zie ik zelf weinig auto's. Mogelijk was het op een zondag, dat weet ik niet meer. De klim zelf was in mijn herinnering niet zo lastig en er was halfweg een gite om te overnachten.
In de onlangs uitgezonden aflevering van De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld (die overigens vaak niet gevaarlijk zijn, en vooral veel slap geouwehoer tussen (wanna-be) BNners opleveren) gaat de eerste etappe van Marakesh naar Ouarzazate. Misschien kun je auto's tellen :)

http://www.npo.nl/npo3/de-gevaarlijkste ... wereld-2-3
Ik heb hem afgelopen oktober gereden (van Ouarzazate naar Marrakesh). Ik denk dat kwa drukte wel te doen is maar de weg is helaas verbreed. Het is nu een driebaansweg (1 baan omlaag en 2 banen naar boven) waardoor je al snel een beetje het gevoel hebt op een autosnelweg te zitten. De verbreding was van Taddert tot de top, maar ik vermoed dat het gedeelte naar Ouarzazate ook wel eens verbreed zou kunnen worden. Erg jammer.

De Tizi n test is overigens een waardig vervanger. Veel rustiger en meer gedurfd....
http://www.dangerousroads.org/africa/mo ... rocco.html

Een andere optie is de R307 van Demnate naar Ouarzazate. Die is deels onverhard.
Het stuk van Marrakech naar Demnate is wel een beetje saai (zeg maar: vlak en kaal).
Peter Rodenburg schreef: Een andere optie is de R307 van Demnate naar Ouarzazate. Die is deels onverhard.
- Het stuk van Marrakech naar Demnate is wel een beetje saai (zeg maar: vlak en kaal).
Saai, vlak en kaal? Dat ligt er maar net aan hoe je rijdt :wink:
Iedereen hartelijk dank, ik denk dat ik heen de bus neem , de weg vanachter een raam aanschouw, en dan beslis of ik op de terugweg ga fietsen. Ik vind het toch wel leuk om die Atlas over te fietsen....