Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ghana of Kameroen - Forum Wereldfietser

Ghana of Kameroen

Hoi,
Ik fiets vooral in Azië, maar zou nu ook eens (voor de eerste keer) in Afrika willen fietsen. Ik heb ongeveer 3 weken en dacht aan Ghana of Kameroen. Heeft iemand hier info en tips over?
Alvast bedankt!
Beide landen zijn een goede bestemming. We hebben in beide landen een hele goede tijd gehad. Omdat je maar 3 weken hebt moet je ook de vraag stellen in welk land een mooie 3 weken fietsgebied ligt. Dan zou mijn lichte voorkeur naar Kameroen gaan. Vooral ook omdat je vanaf Douala een hele mooie ronde kunt fietsen door het noord westen. Jungle, bergen, savanne. Ook is het in de bergen iets koeler. Op ons blogje kan je een recent reisverslag zien. Kameroen heeft iets meer variatie in het landschap in vergelijking met Ghana. Nadeel van Kameroen is de relatieve lange reistijd er naar toe. Maar goed, mocht Ghana beter uitkomen dan is het zeker geen slechte keuze.
Marco
Voor je plannen maakt in Kameroen misschien toch even het reisadvies van BuZa raadplegen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d/kameroen
Goed punt.
Toen wij er 2 weken geleden waren was het rond Bamenda onrustig. Als fietsende Hollander hadden wij er niet zoveel last van maar goed, dat is natuurlijk geen garantie. Als ik nu weer de afweging zou maken dan zouden we er wel naar toe gaan. Maar een ander stel in Limbe ging toch terug naar Nederland.
Dankjewel voor de info...ziet er best wel zwaar uit!! Ik bekijk het nog even, misschien wordt het wel West-Cuba.

groetjes
Drie weken is kort. Cuba is totaal anders dan Azie. Je zult de lekkere etensstalletjes op iedere straathoek missen.
Waarom niet de combinatie Gambia en Senegal. In zes uur vlieg je er na toe met Tui of Cor-en-Don. Binnen een mum van tijd fiets je weg uit de smalle toeristenstrip en je zit in het echte Afrika: toubab, toubab!. Gambia heeft een Engels koloniaal verleden en Senegal Frans. Interessante afwisseling.
Dankjewel Bert, is inderdaad te overwegen.
Zijn daar wél lekkere eetstalletjes :) ? Dat is inderdaad een van de dingen die ik wel belangrijk vind... ik wil best een ganse dag zwoegen en afzien, maar 's avonds geniet ik graag van een lekkere maaltijd.
Ik had Gambia geschrapt vanwege de situatie daar met die moeilijke machtswissel, maar ik zal het terug opnemen. Tips voor routes?

groetjes
Mocht je nog twijfelen......filmpje van Kameroen.
Mooie land!

https://vimeo.com/202462522
Ik ken iemand die uit Ghana afkomstig is. Het is wel een zeer arm land, dus oppassen.
Martin, wat me elke keer weer verbaasd is dat hoe rijker de mensen zijn hoe minder vrijgevend/gastvrij/vriendelijk ze zijn. Ik denk dat het in Ghana net zo is, je zult je natuurlijk wel moeten aanpassen aan de situatie ter plekke, al is dat soms lastig als fietser zijnde.
_Peter_ schreef:Martin, wat me elke keer weer verbaasd is dat hoe rijker de mensen zijn hoe minder vrijgevend/gastvrij/vriendelijk ze zijn. Ik denk dat het in Ghana net zo is, je zult je natuurlijk wel moeten aanpassen aan de situatie ter plekke, al is dat soms lastig als fietser zijnde.
Helemaal mee eens, dat zeg ik ook uit eigen ervaring. Hier een stukje uit mijn fietsreisverslag in het toenmalige Tsjechoslowakije in 1981:
Ik passeerde een flauwe bocht met links van mij een grote boomgaard. De berm heeft daar een hoog talud naar boven toe. Daar zag ik vrouwen op lange ladders in de bomen appels aan het plukken. Echt het type van plattelandsvrouwen met saai gekleurde kleren, zó uit het boek „Te Hooi en te gras” van Rien Poortvliet. De meesten droegen een boerenhoofddoek. Enkele boerinnen zagen mij voorbij fietsen. Omdat ik daar getroffen werd door dit mooie ouderwetse tafereel, wuifde ik zomaar naar ze toe. Ongeveer vier kilometer verderop, kort voor een steile helling naar beneden, kwam een auto aanrijden uit dezelfde richting als vanwaar ik reed. Het was een oude Škoda en die minderde naast mij vaart tot dezelfde snelheid als de mijne. Een portierraam werd opengedraaid en tot mijn verbazing herkende ik een van de boerinnen uit de boomgaard en zij gaf mij zomaar een zak met drie mooie rode appels. Toen gaf de vrouw wat gas en de Škoda verdween spoedig uit het zicht. Zou ze het NL-bordje achterop mijn fiets begrepen hebben, een westers land? Dankbaar zwaaide ik met mijn hand. In nog geen tien minuten had ik de papieren zak leeg gegeten, terwijl ik gewoon doortrapte. Heerlijk. Zoiets vriendelijks is mij tot op heden sterk bijgebleven. En in de kranten leest men alleen maar over nare Oost-Europese politieke kwesties en over het volk zelf kwam men vaak nooit te weten! Wat mij zonet is overkomen, gaf mij daardoor een zeer goed gevoel.