Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht: ervaringen fietsen in regentijd ZA mozambique en tanzania - Forum Wereldfietser

gezocht: ervaringen fietsen in regentijd ZA mozambique en tanzania

Hallo

Ik ben job, net 28, kok met een filosofie bachelor en een voornemen door zuid afrika en mozambique naar Tanzania te fietsen. Een plan dat al sinds m'n scriptie stond maar toch steeds weer tot de toekomst werd veroordeeld.
Eigenlijk wilde ik graag in amsterdam beginnen, ik hou helemaal niet van vliegen, maar heb besloten dat ik het avontuur door noordelijk Afrika, sudan, toch maar niet aan ga. Al is het maar voor m'n moeders gemoedsrust.
Een tijd gewacht op het juiste moment, maar daar ben ik vorige week maar mee gestopt. Dus nu heb ik maar gewoon een enkeltje kaapstad geboekt, voor de 29ste van augustus.

klimaattechnisch is me duidelijk geworden dat dat nou niet echt het juiste moment is. De regen in Mozambique begint volgens mijn informatie al toe te nemen rond oktober, en werkt dan toe naar het hoogtepunt in januari. de gehele toch zou rond de 6 duizend kilometer zijn, dus het lijkt me zeer optimistisch voor januari in Tanzania te zijn. Tanzania lijkt qua regenmaanden vergelijkbaar met mozambique, maar ik lees ook dat je in het oosten het tot februari redelijk droog kan houden. Het ding is dat die tabellen en milimeters ook niet alles zeggen, dus zou ik graag wat ervaringen horen. Moet ik in Mozambique rond november december al rekenen op onfietsbare wegen, of is het met goede banden en spullen goed te doen? Aangezien ik geen baan huis haast heb dacht ik gewoon te gaan fietsen en te zorgen dat ik - als ik vastloop- dat op een plek doe waar ik het hoogtepunt van de regen prettig kan afwachten (wellicht woofend). Of zou het na de regentijd ook nog lang duren voordat de wegen weer begaanbaar worden?

dank voor uw aandacht,
Job Vogel
Eigenlijk wilde ik graag in amsterdam beginnen, ik hou helemaal niet van vliegen, maar heb besloten dat ik het avontuur door noordelijk Afrika, sudan, toch maar niet aan ga.
Zo makkelijk kom je er niet vanaf, via Belgie, Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië, Senegal, Guinee, Ivoorkust, Ghana, Togo, Benin, Nigeria, Kameroen, Congo, Angola, Namibie, Botswana kom je ook gewoon in Zuid-Afrika zonder landen met een negatief reisadvies te doorkruizen. Ik spreek helaas niet uit ervaring :wink:
Berger schreef:
... zonder landen met een negatief reisadvies te doorkruizen. Ik spreek helaas niet uit ervaring :wink:
Ik zou toch nog maar eens checken:
Grens Marokko - Mauritanië (voormalig Spaans Sahara) gaat al fout, grensgebied Nigeria - Kameroen: idem dito.
http://www.nederlandwereldwijd.nl, er is ook een zeer uitgebreide app.
(Ik spreek wel uit ervaring, hoewel niet op de fiets)

Groet, Tom.
tja. leuke offtopic discussie. Ik praat maar even verder tegen mezelf dan. Klimaattabellen van tanzania en mozambique schrikken een beetje af; zo regent het in maart in noord tanzania 15 dagen per maand.
Maar tanzaniaanse waar ik mee mail vertelt me dan weer dat de regen waar we het dan over hebben meestal krachtig en kort is, en er daaromheen prima te fietsen is. Als ik er achter ben gekomen zal ik mijn eigen vraag wel even beantwoorden.
Hi Job,
Ik heb in 2011-2012 dezelfde tocht (maar dan van Dar es Salaam naar Kaapstad) gefietst, dus ik kan je zeker tips geven! Wij fietsten rond kerst Zuid Afrika in en hebben in een jaar fietsen (we hadden ook nog een aantal projecten gedaan) maar een paar dagen regen gehad.. Je kan het weer toch niet veranderen..
Als je het leuk vind kan je mij wel mailen of bellen met specifieke vragen. Ik kan ook vertellen wat wij hebben gedaan! Groetjes, Laura
laurasmeets@gmail.com /0619392915