Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag van kaapstad naar... - Forum Wereldfietser

Reisverslag van kaapstad naar...

Goed. Aangezien ik een hoop heb gehad aan de reacties op mijn vragen, en het zelf leuk vind reisverslagen te lezen, zal ik trachten de komende tijd hier af en toe wat te laten horen. Ik weet nog niet hoe ik dat met tekst ga doen, deze iphone ligt me nog weinig vertrouwd in de hand en vertraagt het verhaal als een bergop met tegenwind. En hoewel in dergelijk ontberen ook een zekere rust en waarde te vinden is, vond ik het vanmiddag toch wel erg leuk om de cliff wegen van de kaap op geblazen te worden. En leuk is belangrijk.

Kaapstad
Sinds 1 september in kaapstad. Gefiets van het vliegveld naar een hostel over de snelweg. Tikkeltje onprettig, maar, zo werd me geadviseerd, beter dan door de townships, waar je in ieder heval niet stil moet staan. Na 15 km op de ring toch afgeslagen en silver water township ingegaan. Alwaar ik na een pasr neurotische rondjes afstapte bij een man die hardop een boek zat te lezen in een parkje. Hij wees me de weg met behulp van zijn telefoon, en na een half uurtje over een rustiger weg het westerse woodstock bereikt, alwaar ik onbedoeld een halve liter bier bestelde en de zon voor het eerst voelde branden. Hoewel het nog vrij fris was in kaapstadse lente kondigde de zon zijn krachten vast aan.

Een paar dagen in de achtertuin van hostel ashanti gekampeerd, en nu na een dag of vijf op zoek te zijn geweest naar een zonnepaneel toch maar gewoon een stukje gaan fietsen. Hier dan nu in t onwaarschijnlijk schone scarborough village. Kustwegen, 1 spijker in een band, een avond zingen met een miskende zuid afrikaanse zanger en duitse vrijwilligersmeisjes die een maandje in de townships werken, en zalig zoeven langs rotsachtige tolkien kusten, sterken mijn overtuiging dat ik moet blijven fietsen. Met of zonder zonnepaneel (dat net te laat aankwam en in amsterdam ligt).
Mooi, op pad en een mooie route zo te horen.
Hoe doe je het met de route of is het echt op de bollen-fooi?

Een zonnepaneel is fijn maar zonder kom je er wel. Heb je iets van een powerbank bij je?
Ja heb inmiddels een powerbank en zonnepaneel en n powerbank. Een beetje een trage start met een knie die toch even niet akkoord ging met zijn nieuwe carriere, een gebroken bagerek ergens vorige week, maar overal hulpvaardige mensen waar ik het nodig had. Het echte verslag typ ik denk ik beter na afloop. Nu net buiten port elizabeth, vannacht op een open heide geslapen tussen de koeien en vogels. Gisteren echt zo'n mooie dikke python gezien... Kan niet wachten tot de private property hekken verdwijnen. 'Private nature reserve' ... is dat geen contradictie?

Iemand ervaring met landinwaarts fietsen over bloemfonteyn en dan richting joburg ? Ben een beetje ah kijken of ik de toeristische kust niet achter me kan laten en dit is een goed punt om te bedlissen tussen landinwaarts richting johannesburg, en zimbabwe, of langs de kust blijven gaan richting durban. Iemand tips?
Het lijkt wel n stuk groener langs de kust en bergachtiger landinwaarts.
He Job
Ik ben langs de kust tot aan Grahamstad gegaan en toen omhoog via Alice, Queenstown , Lady Grey richting Lesotho. Lesotho is fantastisch en krijg je geen spijt van. Door Lesotho en dan bij Caledonspoort de grens weer over en een beetje rechts van Joburg blijven richting Ermelo, Nelspruit etc. Ik ben wel in (paar keer) Joburg geweest maar niet fietsend, beetje uit de buurt blijven daar. Hou rekening met de visa regels van SA !
succes en geniet ervan
Inmiddels in matatiel, ong 70 k van kokstad.

Bedankt nog voor de reactie. Ik ben tot queenstown landinwaarts gegaan maar had het idee dat het steeds droger en de nachten kouder werden, en wilde toch eigenlijk de transkei niet missen. Dus toen vanaf queenstown naar elliot over een ziek mooie weg door transkei, over lady frère en cala.
Lesotho gezien aan mn linkerkant de laatste dagen... dat ziet er ook goed uit.

Jammer dat je op weteldfietser niet zelf direct foto's en filmpjes kan posten...
Leuk je verslag te lezen, Job.
Vooral je aankomst in Kaapstad trok mijn aandacht.
In mei volgend jaar kom ik daar ook aan met de fiets.
Ik begin me nu in te lezen en met de voorpret.
Ik wil vanuit Kaapstad naar het noorden richting Namibië.
De oostkant en omgeving Johannesburg ken ik met de auto.
De vorige reacties gaan daar goed op in.
Lesotho niet geweest; moet een mooi land zijn met de nodige bergen.
Ik hoop dat je nog meer rapporteert want ik volg je met interesse.
Geniet!
Groeten, Bert Spekkers
Nu in maputo met goed nieuws voor mozambiquegangers: na de grensovergang ter hoogte van ponta do ouro is de weg bijna klaar. Ik heb nog tien km door regelrechte zandduinen moeten lopen maar daarna was t smooth sailing. Rustige supergladde asfaltweg. Kudde zebra's in alle vrede aan t grazen.. gekke kalkkloven en meertjes om te kamperen. En oh wat n fruit noten en vis hebben de sporadische winkeltjes in de aanbieding... wat wil je nog meer als fietsvoedsel. Vind het nu al leuker dan zuid afrika. Mensen zijn ingetogener en nisschien draaf ik wat dior maar ik voel ook minder spanning in de lucht nu er minder stad en township en meer algehele ruraliteit is. Armoede is pas echt armoede als het in direct contact en contrast met de rijkdom van een kleine (witte) elite bestaat, denk ik de laatste tijd.

Gister het stomme kloterige pietluttige metalen veertje van mijn schijfrem geprobeerd te vinden bij de fietsenmaker om de hoek van de backpackers hier (volgens de fietswiki moz. De enige in het land..
dat was natuurlijk een beetje overmoedig, maar na drie keer vriendelijk bedankt te hebben voor het arsenasl aan pompen -zie daar de schrijnende toestand van mijn portugees- kwam er iemand aangesjokt met een volledige schijfrem. Die kon hij er wel opzetten. Over twee dagen. Voorzichtig hem het ding ontfutseld en m zelf erop gaan zetten. Dat vond ie niet zo leuk dus toen deed hij het tochmeteen maar even. Eigenlijk deden ze vooral motoren maar deze jongen was duidelijk goed met fietsen. Gevraagd of hij ook mn wiel even kon richten, fiets achtergelaten, net weer opgehaald met rem en recht wiel. Zal het toch een keer zelf moeten gaan doen, maar deze knaap kan het in ieder geval. Fietsenmaker in maputo vlakbij mercado janet, zegt t voort.

Morgen weer onderweg, richting xai xai. hoop dat er dan weer zo'n gezegend wolkendek in de lucht Hangt.
Nou aan wolkendek geen gebrek in malawi. Zit hier in de regen onder n afdak van mn slaapplek in chipoka en het stroomt en stroomt... desalwelteplus is malawi heerlijk fietsen tot nu. Heel mooi en al voel ik me witwitwit steeds meer een attractie heb ik toch als ik even ga zitten veel meer echt natuurlijk contact met mensen. Heel fijn. Tot nu toe twee keer n middag in de regen gefietst maar dat is eigenlijk best een welkome afwisseling van de zon. Mn regenjas doet het, wel stom dat ortliebs aan de onderkant niet gewoon ook van dat leuke waterdichte spul zijn. Maar regen en zon, Levert bizar mooi licht op en een temperatuurtje zo bovenin de twintig. In blantyre kan je nieuwe tyres vinden voor wielmaat 28 inch x 1 3/8, dus daarvoor even iets van de route afgeweken. Leuke stad blantyre, vol uzunga's/muzungus en heuse espressotentjes en hippe kunstcafés om die blanken een beetje tevreden te houden. Wel ook n terugkerend thema in mijn hoofd, wat blijft er over van afrika als alle goedbedoelde 'ontwikkelaars' slagen in het versterken van de economie, het organiseren van de infrastructuur... naar westerse maatstaven. Wat als al deze landen rijk worden zoals europa rijk is? als niemand meer water op zn hoofd naar huis draagt en alle dieren netjes in parken worden geconserveerd.. moet er niet aan denken dat straks de hele wereld is zoals nederland. Volgens mij is het best wel moeilijk om te gaan helpen en ontwikkelen in afrika zonder het kolonialistisch toe-eigenen en assimileren aan onze manieren nog eens dunnetjes over te doen. Aan de andere kant viel ik me vaak zo anders temidden van het gegil en gejoel gelach en gedans.. dat zal wel niet verdwijnen.

Wel hopen dat mn wiel het uit gaat houden, want die heb ik in tete, laatste stad van mozambique voor ik malawi inging, totaal kromgebogen toen ik heel lullig zijwaarts op mn fiets ging liggen na een struikel (vertrekken zonder koffie, gevaarlijk). Eerst naar n dude gebracht die hem voor een paar euro nog verder verklootte, en toen n tovenaar die hem nagenoeg kaarsrecht heeft getrokken. Voor geinteresseerden, ik heb zn nummer.
Dus nu weer in beweging, en vanavond het meer voor het eerst gezien. Het eten is goed en goedkoop (...die mango's heb ik nou wel een keer gezien) de sigaretten slecht en nog goedkoper, ik slaap weer voor 3.50 in een echt bed, het is een feestje.