Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campings in Zuid Afrika - Forum Wereldfietser

Campings in Zuid Afrika

Ik wil gaan fietsen in Zuid Afrika maar zijn daar redelijke campings? Is er een goede site om campings te vinden?
Hanna schreef:
do 06 sep, 2018 19:15
Ik wil gaan fietsen in Zuid Afrika maar zijn daar redelijke campings? Is er een goede site om campings te vinden?
Google maps?
Wij hebben in 2008 in Zuid-Afrika gefietst (zie dit verslag). We probeerden er zoveel mogelijk te fietsen en te kamperen, maar dat bleek lang niet altijd mogelijk of verstandig te zijn. Campings waren er niet dik gezaaid en niet elke camping bleek safe te zijn.
De camping van Simonstown was aan een renovatie toe. De deuren en de verlichting in het washok functioneerden niet meer.
In Wellington werd ons in de tourist information verteld dat de plaatselijke camping niet veilig was (niet door een bange blanke boer met heimwee naar campings die 'slegs vir blankes' waren, maar door een vriendelijke jonge chocoladekleurige baliemedewerker die de regenboognatie aan toeristen moest verkopen).
In Gordons Bay bleek de camping een met metershoog prikkeldraad omheinde vesting te zijn. Een zwaar bewapende man liet ons er niet binnen omdat we niet gereserveerd hadden.
In Kleinmond was de sfeer relaxter, al stond er wel op een groot bord te lezen dat wapens en fietsen niet welkom waren. Van dat laatste hebben we ons toen maar niets aangetrokken.

Afbeelding

De beste campings troffen we aan in natuurparken (zoals De Hoop, Ebb and Flow, Nature's Valley en Storms River Mouth).

Verder zijn er wel veel mooie B&B's te vinden, maar die waren niet heel goedkoop. Het is nu tien jaar later en Zuid-Afrika is vast nog steeds een mooi land om te zien, maar tijdens de 9 jaar dat Jacob Zuma regeerde, heeft het zich niet ontwikkeld in een richting die velen gehoopt hadden, integendeel. Ik verwacht dan ook niet dat er nu meer mooie en veilige campings zijn dan toen wij hier fietsten.
Hoi Kees,

Ik ben op dit moment onderweg van Kaapstad naar Vic Falls en nu aan de Zambezi in het noorden van Namibië. Kamperen is echt schitterend hier. Veel campings zijn bij lodges, resorts of guestfarms en vaak klein opgezet met een stuk of 10 kampeerplaatsen. Alle campings die ik gezien heb waren in uitstekende staat met vaak de luxe van een restaurant van de lodge erbij. Ook kun je soms kamperen bij backbackers.

Er staat vaak een groot hek om het terrein voor de veiligheid. Of dat nodig is weet ik niet, ik heb me in ieder geval nooit onveilig gevoeld hier op het lege platte land.

Op de site camp.co.za kun je veel campings vinden.

Veel fiets en kampeerplezier.

Groet Wilbert www.wilbertgatochfietsen.nl
Ik vermoed dat je http://campsa.co.za bedoelt.
Hoi Hanna,
Campings zijn niet zo wijd verbreid als in NL maar dat wil niet zeggen dat je er niet prima kunt kamperen. Wij hebben niet de ervaringen van Kees gehad, meet de ervaringen in mijn met Wilbert. Regelmatig vroegen we aan een boer of we daar mochten kamperen. Mocht nooit. Voordat we het wisten zaten we aan tafel en kregen een prima kamer. Leuke, gezellige avonden gehad.
Veel plezier.
Pakweg 25 jaar geleden sliep ik in Zuid-Afrika ook weleens bij mensen die ik onderweg had ontmoet en mij bij hen thuis hadden uitgenodigd. Soms was dat leuk, maar vaak ook ongemakkelijk, zeker als ik gastvrij onthaald werd bij boeren die me confronteerden met racistische of andere conservatieve opvattingen die ik zelf verwerpelijk vond. Het werd me dan wel duidelijk dat ze me vooral hadden uitgenodigd omdat ik uit Nederland kwam en een lichte huidskleur had, en dat ze de hoop koesterden dat ze mij, mede door hun gastvrijheid, van hun standpunten konden overtuigen. Vergelijk het maar met een overnachting bij uiterst vriendelijke Amerikanen, die je er de hele tijd van proberen te overtuigen dat Donald Trump de beste president is die ze ooit gehad hebben.
Ik ging dan liever wildkamperen als er geen camping was. B&B's of hotels pasten toen niet in mijn budget.

Ook in 2008 kreeg ik een uitnodiging van een Zuid-Afrikaans stel dat fietsend (wat al heel bijzonder is) naar de supermarkt was gereden, waar ik op onze fietsen paste terwijl Corrie daarbinnen inkopen voor een vegetarische maaltijd deed. Ze vertelden o.a. dat ze fans van André Rieu waren. Ik zag de bui al hangen: een hele avond gezellig moeten doen, veel meer vlees eten en wijn drinken dan ons lief is en ook nog naar muziek van André Rieu moeten luisteren, terwijl we best moe waren van een hele dag fietsen. Ik heb toen vriendelijk bedankt voor het aanbod.
Ik denk dat ik ook wat introverter ben dan Marco en daardoor meer behoefte heb aan privacy. Corrie vindt het sowieso prima om wat meer geld uit te geven en regelmatig in een B&B of hotel te slapen en waardeert ook de vrijheid en privacy die je daarmee koopt. B&B's wisten we altijd wel te vinden als er geen camping was.
Kees, Wilbert en Marco bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ben benieuwd, vertrek woensdag. Wilbert misschien zie ik je onderweg. Ik heb je site gelezen. Nog veel fiets en kampeerplezier,
Beste Hanna, ik ga in maart fietsen rond Kaapstad; vooral oostelijk van Stellenbosch. Wat zijn jouw ervaringen met kamperen? Vriendelijke groet, Martin