Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs de Nijl in Sudan - Forum Wereldfietser

Fietsen langs de Nijl in Sudan

Beste mensen,

Wij hebben het plan om langs de Nijl van Wadi Halfa naar Khartoum te fietsen. Zijn er forumleden die dit gedaan hebben? We vragen ons vooral af hoe fietsbaar het gedeelte van Merowe naar Abu Hamed is. Iemand daar ervaring mee? Ik heb bij de landeninformatie gekeken.

Groet, Tim
Hi Tim,

Mooi plan!
Als je die route neemt kom je langs de piramides van Meroë. Zeer de moeite waard. Ik heb daar twee dagen wild gekampeerd met uitzicht op de "onthoofde" piramides. Geen last van hordes toeristen, zoals in Egypte: de enige die ik zag in die 2 dagen was een kamelendrijver die een praatje kwam maken.

Neem wel de goede kant van de Nijl tussen Dongola en Wadi Halfa. De Bradt Guide zegt hierover:

Heading north, the journey is dramatically improved since the opening of the new road in 2009, though you need to cross the river first to Kerma before continuing north to Wadi Halfa (10 hours) (…)
There is a modern bridge from Kerma to Argo on the west bank of the Nile.

Ik nam de verkeerde kant en eindigde na 400 km bij een Soedanees-Egyptische grenspost die me een dag vasthielden (wel zeer gastvrij) en 400 km terugstuurden naar Dongola. This is Africa :D

Veel plezier met de voorbereidingen!

Gee
IMG_2917.jpg
IMG_2914.jpg
Ik heb daar ook gefietst, tijdens de Tour d'Afrique. Aan mijn praktische ervaringen heb je niks, want het is al meer dan 11 jaar geleden en zeker nog voor die 'new road' van Wadi Halfa naar Dongola - de weg was soms maar een spoor in de woestijn.

Enige wat ik wil zeggen: zorg dat je goed voorbereid bent op praktische zaken (eten, drinken, reservespullen maar ook de formaliteiten met douane enzo). Het is geen makkelijk land, maar wel fantastisch mooi, qua landschap en mensen!

Louise
Overigens is het Youth Hostel in Khartoum een prima plek om te overnachten en de stad te verkennen.
Uit mijn boek:

In Khartoum I stay at the youth hostel. Near the centre, shops, and a deli with delicious pizza on the corner. I have an AC room with three beds, two of which are immediately occuppied by Thimba. She’s had a rough couple of days, with the heat and the bad roads in the last part of Ethiopia. She limps with her right front leg and has a bruise on her shoulder. I am staying here for three days to give her time to recover.
The hostel comes highly recommended on the HUBB (Horizons Unlimited, the overlanders forum on internet), but it has seen better days. It has a nice, spacious garden,but there’s garbage everywhere. There's a big communal kitchen, but it hasn’t been cleaned in ages and no one uses it. The gentle, old guardian starts his work in the morning by sweeping the garbage from one place to another, and back the next day. But I am not complaining: an AC room and wifi in the middle of Khartoum for just 8 euro is a good deal.

IMG_2911.jpg
In the shade of a mango tree: Youth Hostel, Khartoum, Sudan (the tent belongs to an overlander cycling from the
UK to Cape Town)