Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zuid Afrika, Johannesburg? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zuid Afrika, Johannesburg?

Beste medefietsers,

Heeft iemand ervaring met fietsen in Zuid Afrika? Ik wil in het najaar een rondje Johannesburg, Drakensbergen, Kwazulu Natal, Swaziland, Krugerpark, Johannesburg doen. Ik heb ruime ervaring met fietsvakanties, maar wel vooral in welvarende westerse landen. Ik ben al van plan om niet door Johannesburg en de townships te fietsen, maar dat met taxi of openbaar vervoer te doen. Verder heb ik een voorkeur voor wegen met weinig verkeer, (wild)kamperen en goedkope hostels. Hoor graag ervaringen en tips van andere fietsers en ik hoor graag ook een tegengeluid. Want blijkbaar denken veel mensen dat ik mijn eigen doodvonnis al heb getekend door in Zuid Afrika te gaan fietsen :)

Hartelijke groet,

Pijke
Als je Polarsteps hebt kan je Bas Idsinga volgen.
Fietst nu nog in Angola maar gaat richting Namibië en daarna zuid Afrika
Hij geeft goede info en tegen de tijd dat hij in zuid Afrika is, wordt het voor jou misschien interessant.

Groet Anja
Dag Pijke,

Een heel klein beetje off topic Zuid Afrika, maar als rustige wegen en wildkamperen een deel van je routeplan zijn, kan Malawi ook een goede optie zijn. Zolang je grotendeels van de hoofdroute Noord Zuid wegblijft is dit een mooie manier om een Afrikaans land te ontdekken. Ik heb in 6 weken een rondje door het hele land gemaakt en had hier een mooie mix van rustige wegen, kleine dorpen, ludiek vieze hostels, wildkamperen en wildparken. Zowel de droogte als overstromingen hebben flink toegeslagen. Ik weet dus niet hoe de huidige fietssituatie is.

Erik
Oef Eric - dat vind ik nogal een uitspraak
Ik heb in 6 weken een rondje door het hele land gemaakt
. Ik heb er 2 jaar gewerkt, de nodige uitstappen gemaakt maar heb zeker niet het hele land gezien.
Malawi - mooi land, lieve en hartelijke mensen zeker weten :D . Doch zou me dan wel oriënteren als je een rondje wilt maken op het noorden, midden of zuiden van het land.
Ha Inge,

Alles gezien in Malawi heb ik zeker niet, dat pretendeer ik ook niet :wink: , maar dat rondje is wel gelukt, behalve het meest zuidelijke puntje. Het mooie van Malawi vond ik dat je in relatief korte tijd zoveel verschillende landschappen hebt en, zoals jij ook al aanhaalt, een heel prettig contact met de bevolking kan hebben. Ik heb bewust gekozen voor zowel Zuid, midden als Noord waarbij een kort verblijf op campings in de diverse natuurparken een goede kans bood om groot wild te spotten ( en weer eens lekker te eten als er een luxe lodge dichtbij was, nsima is niet echt mijn favoriete eten :D )
Ik maak redelijk lange dagafstanden van ruim 100 km, wellicht speelt dat ook een rol.

Back on topic, een rondje Zuid Afrika zal iets langer duren.

Erik
off topic

Ha Eric,

Dan ben je niet geweest waar ik zat - Nsanje. Je maakt inderdaad best veel kliometers. Ik reisde toen met de auto, bus of matola.

Nsima is niet slecht mits goed gemaakt en met voldoende saus.

Ben wel benieuwd naar hoe veilig zuid Afrika nu is - hoor verschillende en tegenstrijdige berichten
Hoi Pijke,

Ik heb ruim een jaar geleden van Kaapstad naar Zambia en terug naar Kaapstad gefietst. Township vermijden lijkt me inderdaad een goed idee. Verder een leuk fietsland met vaak ook prima kampeerplaatsen. Let op dat je vaak ook kunt kamperen bij hostels. Ik denk dat het ook leuk is om Lesotho in je route op te nemen. Dan heb je ook weer een stukje in een niet voormalig apartheidsland, want dat is toch anders. Mijn reisverhalen staan bij wereldreizen op www.wilbertgatochfietsen.nl

Groet Wilbert
Prachtig land. Fantastische natuur, erg aardige mensen.

Maar leer van deze fietser; hoe je reageert kan het verschil tussen leven en dood maken in (Zuid-) Afrika:



Ik heb wel begrepen dat mbv die opname, de berovers zijn opgepakt, en de man zijn fiets terug heeft.
Flix schreef:
ma 03 feb, 2020 11:03
Prachtig land. Fantastische natuur, erg aardige mensen.

Maar leer van deze fietser; hoe je reageert kan het verschil tussen leven en dood maken in (Zuid-) Afrika:

https://www.youtube.com/watch?v=6yekQsdck8U

Ik heb wel begrepen dat mbv die opname, de berovers zijn opgepakt, en de man zijn fiets terug heeft.
Tja, ik heb toch een iets andere invulling bij "erg aardige mensen".

Ik had in Frankrijk wel eens een woordenwisseling met iemand die me naar het leven stond ... maar dat was dan in het verkeer ... en het loopt dan (tot nog toe) toch een stuk ontspannener af (zelfs al kan ik me op het "moment suprème" eventjes stevig opwinden .... met als voordeel dat mijn Franse woordenschat dan tijdelijk een stuk rijker is).

Overigens heb ik hier thuis vaker zulke woordenwisselingen, ook al vrees ik dat mijn woorden hier minder effect sorteren.
Hoi Pijke,

Mooie plannen.
Als je ervaringen over ZA vraagt dan is dat altijd iets meer dubbel dan bij andere landen. Wij hebben meer dan een jaar in Afrika gefietst, vorig jaar zaten we nog in Lesotho, en ZA is echt wel anders dan de andere landen van Afrika. De spanningen tussen bevolkingsgroepen is hier echt wel aanwezig al moet ik zeggen dat iedereen zijn best doet om een nieuwe orde te zoeken. Is het gevaarlijker dan NL? Ja, dat klopt maar met een beetje gezond verstand kun je er maanden rond fietsen zonder problemen. Wij hebben wel door townships gefietst maar dat was vaak tegen beter weten in. Daar zijn we overigens prima ontvangen maar dat is natuurlijk geen garantie.

Het grote verschil voor ons tussen het fietsen door ZA en het fietsen door bv Zambia, Kenia, Ghana, etc is dat het met de oorspronkelijke bevolking veel minder makkelijk contact is te leggen. Als je in elk willekeurig dorpje in Uganda komt heb je voordat je het weet ene leuk gesprek. Dat is in ZA moeilijker. Moet je iets meer je best doen.
Lesotho is een hele mooie afwisseling. Je zult ongetwijfeld op het web daar al wat van gezien hebben. Zo niet, kijk dan hier even https://www.lismarq.com/lesotho. Schitterende bergen, hele gave onverharde tracks. Kan je redelijk op los gaan.

Hoe gek het ook klinkt maar wij waren ook enthousiast over de Karoo. Lange rechte lege wegen, weinig te zien, boerderijen die vaak ver van de hoofdweg af liggen. Klinkt als niet aanlokkelijk maar als je wat meer tijd hebt is dat ook het echte ZA. Zou ik niet doen als je voor 4 weken weg gaat maar ga je wat langer dan is het goed om een stukje mee te nemen.

Kamperen in Lesotho deden we overal en nergens.
In ZA kampeerden we iets vaker bij boeren, wijnhuizen, etc. Dat gaat prima. Gewoon vragen of ze een plekje voor je hebben. Waarschijnlijk zit je dan ook zo aan de potjekos :D . Leuke ontmoetingen gehad.