Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tanzania - Forum Wereldfietser

Tanzania

We twijfelen tussen Sri Lanka of Tanzania.

In Tanzania denken we aan Dar Es Salaam - Tanga - Arusha - flanken Kilimanjaro - eventueel gamedriving in een nationaal park - Natron Lake - Lake Manyara - terug met bus naar Dar Es Salaam en dan - indien we nog tijd hebben - paar dagen Zanzibar.

Is dit haalbaar in 5 weken?

Een paar jaar terug fietsten we in Malawi en het zuiden van Tanzania. We konden zelden rustig stoppen. Er kwam direct heel veel volk rond ons staan, heel wat mensen vroegen geld, eten ... We kunnen dit voor stuk begrijpen maar vonden dit op de duur toch lastig.
Welke ervaringen hebben jullie in het noorden van Tanzania, wat nog een stuk toeristischer is dan het zuiden?

Vriendelijke groeten,
Sabien
Een paar jaar terug fietsten we in Malawi en het zuiden van Tanzania. We konden zelden rustig stoppen. Er kwam direct heel veel volk rond ons staan, heel wat mensen vroegen geld, eten ... We kunnen dit voor stuk begrijpen maar vonden dit op de duur toch lastig.
Welke ervaringen hebben jullie in het noorden van Tanzania, wat nog een stuk toeristischer is dan het zuiden?
Hello Sabien,

Last year I put together A Brief Guide to Bicycle Touring in Africa http://www.worldbiking.info/wordpress/2 ... ng-africa/ with the help of some other experienced Africa cyclists. You might want to scroll down the guide - and read the short article titled, “Watch out!”

And yes, I’ve heard that the amount of begging around Arusha is more prevalent than on the road skirting Lake Malawi.
Hartelijk bedankt voor je reactie, heel mooie en inspirerende website,

Sabien
Thanks, I’ll tell Amaya that you like her site. :D

Her Worldbiking site has probably the most information of anyone on cycling through Africa.

I’m sure there are Wereldfietsers who have pedalled through Sri Lanka who can tell you more, plus here is the site of an English couple who were very enthusiastic about their trip there. https://awaywandering.blogspot.com/2018 ... lanka.html
In viewtopic.php?f=15&t=34231 vind je nog heel wat tips over Tanzania, o.a.:
  • over de regio rond Tanga, met een zeer goed guesthouse Villa Matalai in Kwale
  • over Zanzibar en transport vanuit Dar: voor een aanrader om wat te relaxen, zie hotel in mijn andere post.
Ik was zelf zonder fiets op vakantie in Tanzania (wel OV), uit je bericht is me niet duidelijk of je er zelf ook wilt fietsen.
Hieronder nog een tip over Mikumi nationaal park.

Mikumi National Park
Ik was in Mikumi omdat het dichtbij Dar is en makkelijk bereikbaar: op ongeveer 4 uur met bus van Dar naar Morogoro (b.v. met Masood bus) en daar overstappen op lokale bus naar Mikumi. Ze noemen het ook wel 'de kleine Serengeti' omdat je er ver kan zien over de vlakte. Op een halve dag safari heb ik er veel wild gezien (olifant, giraf, zebra, impala, antiloop, buffel, karibu, ..).
De beste plaats om te logeren is zonder twijfel www.campbastian.com op 500 m van Mikumi dorp (op ongeveer 45 min van entree park) . Ik ben er 4 dagen gebleven in een mooie standard cottage (75 USD p.p. full pension, met zeer goed eten), ook om wat te relaxen aan het zwembad en af en toe met een geleende fiets (redelijke kwaliteit) eens naar het dorp te rijden. Op de fiets in en rond het dorp had ik hoegenaamd geen probleem gehand dat mensen rond je komen staan om geld vragen, maar misschien is dit omdat ze er toeristen gewoon zijn wegens het park.

Vlakbij is ook het Udzungwo Mountains national park. Dit heb ik niet bezocht, maar een trip ernaartoe kan vanuit Camp Bastian georganiseerd worden (zoals naar Mikumi NP). Ik vermoed dat je er ook vrij makkelijk met fiets naartoe kan rijden, over vrij rustige weg (want geen belangrijke doorgangsweg naar Noorden).
Ten zuiden van Mikumi National park licht Selous Game reserve, maar ik heb verder geen informatie over hoe het te bezoeken.
Het stadje Morogoro (op 1 uur van Mikumi met bus in richting Dar) lijkt me ook een interessant klein Afrikaans stadje om een nacht te overnachten.

De weg van Mikumi naar Morogoro gaat een stuk door het Mikumi nationaal park, ik ben niet zeker of je er met de fiets door mag rijden. Van Morogoro naar Dar is een belangrijke transportweg met veel vrachtwagens, dus echt geen aanrader om hier met fiets over te rijden (beter fiets op bus).
Voor mij was het verblijf in Mikumi een voltreffer en zeker een aanrader: geringe afstand van Dar, veel dieren in park, niet echt druk in park (want niet bij de meest bekende parken), logies+eten was geweldig, in de buurt is het rustig (ook om te fietsen als je niet op hoofdweg blijft).
Hallo Sabien, met het posten van een summier verslagje op "tanzaniaanse kust..." lees ik je interesse in Noord-Tanzania.
Mijn ervaring was echt niet overvallen te worden door opdringerigheid, wel door de vriendelijkheid. Een aanrader maar heb wel enkel de Noord-kust (Tanga-Dar) en de 2 eilanden Pemba en Zanzibar gefietst. Febr.- mrt. als heetste periode wellicht minder een aanrader maar met het voordeel dat het dan ook minder toeristisch is. Prachtige mensen in even prachtige omgeving en geen problemen met bevoorrading en overnachting.
Fijn te horen. Project on hold gezet.
Groeten,
Sabien