Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cairo - Kaapstad - Forum Wereldfietser

Cairo - Kaapstad

Ik heb het plan opgevat om van Cairo naar Kaapstad te fietsen. Ik ben op dit moment aan het inventariseren of dit plan uberhaupt wel realiseerbaar is.

De tour d`afrique legt deze route ook af, dus heb eigenlijk het idee dat het wel moet kunnen. Het enige verschil is dat ik alleen rijd en in dit in de tour d`afrique niet zo is. Daarbij komt dat ik ook een hoop bagage mee moet nemen en dat bij hen allemaal geregeld is. Ook zetten zij een tentenkamp op, en dat zal met mijn enige tentje een beetje moeilijk worden.

Mijn vraag is dan ook of iedereen zijn of haar mening wil geven of dit plan wel realistich is. Ook vraag ik me wat de gemiddelde prijzen in Afrika zijn voor een overnachting in een hotel en of deze er voldoende zijn? Is het sowieso verstandig om als reiziger alleen door afrika te trekken en zijn er voldoende (veilige) plaatsen om je tent op te zetten?

Wellicht is er al iemand anders die deze route gereden heeft?

Heeft er iemand tips???

http://www.cyclingsouth.nl/
http://www.jabulanikids.nl/links/2004-Marc.html
http://www.b4c.nl/
http://www.capebikecape.com/

Ik zou gewoon contact opnemen met één van deze mensen.

Verder nog een verslag in boek van frank van rijn. Ik d8 tour de madeloc of poort van de maan. Wel al een tijdje geleden. Geeft je wel een impressie.

beste,

Wij zijn gedurende 2005 via West Afrika naar Uganda gefietst en van daaruit door Rwanda, Tanzania, malawi, Zambia, Namibia naar Kaap de Goede Hoop, Zuid afrika.

Ik weet niet of fietsen door Ethiopia en Soedan momenteel zo'n goed plan is. Van Ethiopia heb ik niet erg veel goede fietsverhalen gehoord (wel erg mooi, maar veel geld eisende mensen en vervolgens stenengooiers), Soedan spreekt voor zich. Voor het gebied eronder, dat wij dus zelf gefietst hebben, geen enkel probleem. de meeste mensen zijn hooguit nieuwsgierig, fietsers doen niets liever dan voortdurend achter je te fietsen, maar onveilig hebben wij ons nergens gevoeld. Zeker niet op het platteland. Mijd de grote steden, of neem een taxi of bus naar het centrum (ook verstandig ivm gevaarlijk rijgedrag). Fiets nooit in donker, of in grote steden op heel stille tijden. Kamperen kan overal, mits je je aan een paar basisregels houdt. Probeer je kampeerplek ongezien te bereiken en uit het zicht van de weg. Kan dat niet, vraag dan gewoon in een dorp of je er je tent mag opzetten. Je bent dan wel Afrikaanse TV, maar het kan ook heel aandoenlijk zijn. Campings vind je hooguit in enkele grote toeristengebieden, meestal ca 5 dollar pp. Een grotere zorg zouden de hygienische omstandigheden kunnen zijn, of de emotionele belasting van voortdurend om van alles en nog wat zeurende kinderen (en volwassenen). Alsof er een reclamebord met "bank" op je voorhoofd staat. Overnachten in fatsoenlijke hotels in toeristische gebieden in oost Afrika kan flink oplopen, maar daarbuiten kost het weinig (10-20 dollar). Goedkopere onderkomens zijn er vaak wel, maar reken erop dat je bereid moet zijn bepaalde grenzen over te gaan. Ook toegang tot de nationale parken is sinds de "East african standard" peperduur. Dit geldt in Kenia, Uganda, Rwanda en in mindere mate in Tanzania. de mooiste wildparken bezochten wij echter in zambia en Namibia voor redelijke tarieven. Wil je de standaard parken in Kenia en Tanzania bezoeken dan kan je wellicht beter een tripje bij een tourbureau boeken (reken op minimaal 100 dollar pp/dag). Je hebt zelf vrij veel invloed op je veiligheid. Verstop je geld zo goed mogelijk en houd alleen een beetje cash bij de hand. 20 dollar is voor de gemiddelde Afrikaan al heel veel. Loop niet te koop met dure electronica (gsm, camera, mp3-speler, etc) en sieraden of dure zonnebrillen. Vertrouw niemand zo maar. Laat nooit voor jou belangrijke zaken op je fiets achter. De mensen zijn meestal aardig en lachen lief, maar als je iets mist, weet niemand wie het heeft, zelfs niet binnen een gezin of familie. Een gezonde argwaan bij elk bedrag dat je genoemd wordt kan in Afrika geen kwaad. Zelfs bij apotheken of musea dien je alert te zijn op oplichtingspraktijken. Neem voldoende binnenbanden mee en enkele belangrijke reserveonderdelen. In oost afrika rijden miljoenen fietsen van voornamelijk Indiase of Chinese makelij. Onderdelen voor een geavanceerde Hollandse toerfiets zijn hooguit in een enkele hoofdstad verkrijgbaar en dan moet je heel goed zoeken. Zelf vond ik pas in kaapstad weer een fatsoenlijk gesorteerde fietsenzaak met degelijk spul. Probeer je fiets zoveel mogelijk zelf te onderhouden en te repareren. Ik heb veel Afrikaanse fietsenmakers aan het werk gezien, wat bij mij het vertrouwen in een goede reparatie alleen maar deed afnemen. Met een beetje gezond verstand hoeft het niet onveiliger te zijn dan fietsen in een europees land. Zelf had ik een spuitbusje peperspray (in spanje gekocht) bij me, wat zowel voor lastpakken als voor wat overenthousiast wild bedoeld was. Ik heb het nooit hoeven gebruiken.

Houd wel de reisadviezen van buitenlandse zaken in het oog (of beter die van canada, want die zijn meestal realistischer)

Fietsen door Afrika vraagt veel van een gemiddelde reiziger, maar je krijgt er veel voor terug. Veel plezier met de voorbereiding.

jeroen

Ik ben momenteel 'Terug naar Togo' van Martien den Haan aan het lezen. Had het al even in de kast staan, maar kwam er niet eerder aan toe. Heb het nu bijna uit. Een mooi boek, heel prettig geschreven. Hij heeft Afrika van noord naar zuid en vervolgens weer noodwaarts gedaan. Via Marokko tot aan Togo. Toen per vliegtuig naar Ethiopie en vandaar per fiets naar Zuid-Afrika en vervolgens per fiets via Namibie en Angola weer terug naar Togo. Ik raad je aan dat boek te kopen (via onder meer de Fietsvakantiewinkel verkrijgbaar). Het geeft antwoord op veel van je vragen.
ebvoogdt schreef:Ik heb het plan opgevat om van Cairo naar Kaapstad te fietsen. Ik ben op dit moment aan het inventariseren of dit plan uberhaupt wel realiseerbaar is.

Wellicht is er al iemand anders die deze route gereden heeft?
Inderdaad, het is al gedaan, op 1 sept 1999 vertrok ik uit Den Haag, op 2 jan 2000 uit Cairo (km 6237) en op 7 sept 2000 fietste ik Kaapstad binnen (km 17425) . Niet meer malheur dan 5 lekke banden, de eerste pas in Athene ! Fiets : Batavus-Cibola, er is zelfs geen schroefje afgevallen..

Voor een kort verslag : http://www.levitas.nl/bob.htm

Soedan viel erg mee, heel aardige mensen, wel stukken lopen op slechte wegen. Oorlogsgebied is eenvoudig te vermijden, route Wadi Halfa-Khartoum, Wad Medani, Gedaref, Dooka, Gallabat (=grens Ethiopie)

In Ethiopie gooien kinderen met stenen, erg vervelend. Tijdig afstappen en een stukje lopen helpt vaak, in het uiterste geval teruggooien, mandje stenen aan het stuur !

Noord Kenia (Moyale tot Isiolo) is (2006) nog steeds onveilig, daar moet je mee met een konvooi onder militaire begeleiding, die 500 km fiets je dus niet.

Nairobie Kaapstad is een eitje :)
Tanzania : Mikumi National Park kun je fietsen, wel midden op de dag, dan slapen de katten.
Botswana : bij olifanten op de weg rustig wachten, als je niet van olifanten houdt : niet fietsen in Botswana.
Het was een mooie reis met vrij weinig problemen.

Mail me als je meer wilt weten.

Bob.