Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afrika voor de eerste keer: Welk land? - Forum Wereldfietser

Afrika voor de eerste keer: Welk land?

Dit jaar willen we voor het eerst in Afrika gaan fietsen. We hebben al veel Europa fiets ervaring, en vorig jaar hebben we in Azie gefietst. Nu willen we dus een deel van Afrika gaan verkennen. Wat is een mooi land in Afrika om in de periode half juli tot half augustus te gaan verkennen?
Wie heeft er tips?

Alvast bedankt
Anouk

Een mooi land waar je in een relatief klein oppervlak (voor ongeveer 3 a 4 wkn fietsen) veel verschillende landschappen kunt zien is Malawi. Land met vriendelijke mensen, goed te befietsen en met relatief weinig hassle.
http://www.marcomeijerink.nl/slideshow/malawi.htm

Inmiddels alweer verschillende jaren geleden zat ik met precies dezelfde vraag. Nog nooit in sub-sahara afrika geweest en wil het bezoeken. Welk land kies ik. Ik heb toen alle landen die naar mijn idee onveilig waren en alle landen die naar mijn idee redelijk toeristisch (met de daarbij behorende problemen) waren afgestreept. De beoordeling was redelijk subjectief en waarschijnlijk meer gebaseert op mijn beeldvorming als objectieve feiten. Er bleven niet zo heel erg veel landen over. Een van de landen die over bleef was Kameroen. Toen ik zag dat het land zich presenteerde als Afrika in miniatuur was voor mij de beslissing redelijk snel gemaakt.

Of het objectief zo veilig was als ik me er gevoeld heb weet ik niet. Er werd destijds her en der wel gewaarschuwd voor overvallen, met name in Douala, en een bepaalde streek in het noorden, maar ik heb me in geen enkel ander land zo op m'n gemak en veilig gevoeld als in Kameroen.

Wat mij betreft is Kameroen een zeer goede keuze geweest. Ik heb het inderdaad ervaren als Afrika in het klein. Het westen, noorden en zuiden hebben volstrekt verschillende karakters, zowel qua bevolking als qua landschap en natuur. De bevolking was zeer vriendelijk en geinteresseerd zonder lastig/opdringerig te zijn. In de periode dat ik er was heb ik geen westerse toeristen ontmoet. De 'toeristen' die ik ontmoet heb waren allemaal mensen die iets in het land te zoeken hadden en er waren voor (vrijwillergers)werk, studie of familiebezoek en ook wat toeristische dingen deden om iets van het land te zien. Ik heb de indruk dat sinds ik er geweest ben (dec '01/jan'02) het wel iets meer toeristen trekt, maar druk is het er zeker nog steeds niet.

Daarmee kom je ook meteen op de 'problemen'. Er is nauwelijks toeristische infrastructuur. Toeristische attracties zijn nauwelijks ontwikkeld. Toen ik ging waren er eigenlijk ook geen goede reisgidsen. (Ik weet niet wat de situatie nu is) Zowel lonelyplanet als Rough guide hadden niet meer dan een hoofdstukje over kameroen in een grote Afrika gids. Er was een Nederlandstalig gids die Niger, Nigeria en Kameroen beschreef, maar niet erg uitgebreid. Uiteindelijk een reisgids in het Duits gevonden (Reise Know How), en die is me heel goed bevallen en beschrijft meer routes als plaatsen wat ideaal is voor fietsers.

Voor mij was Kameroen de eerste keer dat ik het gevoel had in een 3rd wereld land te zijn. Stroomuitval kwam nagenoeg dagelijks voor als er al stroom was die uit kon vallen. Openbaar vervoer was aanwezig, maar erg traag en onbetrouwbaar. Nagenoeg elke keer dat ik het OV heb gebruikt werd er onderweg gestopt om aan de bus te sleutelen. Een keer demonteerde de chauffeur een bladveer en ging er liftend vandoor zodat ik en de andere pasagiers de nacht langs de weg door moesten brengen. De kwaliteit van de accomodatie was soms erbarmelijk En last maar niet least, ik ben daar voor het eerst met echte honger geconfronteerd wat een flinke emotionele impact heeft gehad en nu jaren later als ik eraan terug denk nog steeds heeft.

Kortom, Kameroen is geen land voor onervaren en luxe reizigers en ik denk dat menig 'normale' toerist gillend zou terug komen. Als je de ontberingen van primitief reizen wilt dragen en vooral gaat voor een (eerste) kennismaking met Afrika en uit bent op contact met de lokale bevolking zeer zeker de moeite waard.

mvg
Wilco

We zijn eruit, we gaan naar Zambia,
bedankt voor de info.

Wilco schreef:Inmiddels alweer verschillende jaren geleden zat ik met precies dezelfde vraag. Nog nooit in sub-sahara afrika geweest en wil het bezoeken. Welk land kies ik. Ik heb toen alle landen die naar mijn idee onveilig waren en alle landen die naar mijn idee redelijk toeristisch (met de daarbij behorende problemen) waren afgestreept. De beoordeling was redelijk subjectief en waarschijnlijk meer gebaseert op mijn beeldvorming als objectieve feiten. Er bleven niet zo heel erg veel landen over. Een van de landen die over bleef was Kameroen. Toen ik zag dat het land zich presenteerde als Afrika in miniatuur was voor mij de beslissing redelijk snel gemaakt.

Of het objectief zo veilig was als ik me er gevoeld heb weet ik niet. Er werd destijds her en der wel gewaarschuwd voor overvallen, met name in Douala, en een bepaalde streek in het noorden, maar ik heb me in geen enkel ander land zo op m'n gemak en veilig gevoeld als in Kameroen.

Wat mij betreft is Kameroen een zeer goede keuze geweest. Ik heb het inderdaad ervaren als Afrika in het klein. Het westen, noorden en zuiden hebben volstrekt verschillende karakters, zowel qua bevolking als qua landschap en natuur. De bevolking was zeer vriendelijk en geinteresseerd zonder lastig/opdringerig te zijn. In de periode dat ik er was heb ik geen westerse toeristen ontmoet. De 'toeristen' die ik ontmoet heb waren allemaal mensen die iets in het land te zoeken hadden en er waren voor (vrijwillergers)werk, studie of familiebezoek en ook wat toeristische dingen deden om iets van het land te zien. Ik heb de indruk dat sinds ik er geweest ben (dec '01/jan'02) het wel iets meer toeristen trekt, maar druk is het er zeker nog steeds niet.

Daarmee kom je ook meteen op de 'problemen'. Er is nauwelijks toeristische infrastructuur. Toeristische attracties zijn nauwelijks ontwikkeld. Toen ik ging waren er eigenlijk ook geen goede reisgidsen. (Ik weet niet wat de situatie nu is) Zowel lonelyplanet als Rough guide hadden niet meer dan een hoofdstukje over kameroen in een grote Afrika gids. Er was een Nederlandstalig gids die Niger, Nigeria en Kameroen beschreef, maar niet erg uitgebreid. Uiteindelijk een reisgids in het Duits gevonden (Reise Know How), en die is me heel goed bevallen en beschrijft meer routes als plaatsen wat ideaal is voor fietsers.

Voor mij was Kameroen de eerste keer dat ik het gevoel had in een 3rd wereld land te zijn. Stroomuitval kwam nagenoeg dagelijks voor als er al stroom was die uit kon vallen. Openbaar vervoer was aanwezig, maar erg traag en onbetrouwbaar. Nagenoeg elke keer dat ik het OV heb gebruikt werd er onderweg gestopt om aan de bus te sleutelen. Een keer demonteerde de chauffeur een bladveer en ging er liftend vandoor zodat ik en de andere pasagiers de nacht langs de weg door moesten brengen. De kwaliteit van de accomodatie was soms erbarmelijk En last maar niet least, ik ben daar voor het eerst met echte honger geconfronteerd wat een flinke emotionele impact heeft gehad en nu jaren later als ik eraan terug denk nog steeds heeft.

Kortom, Kameroen is geen land voor onervaren en luxe reizigers en ik denk dat menig 'normale' toerist gillend zou terug komen. Als je de ontberingen van primitief reizen wilt dragen en vooral gaat voor een (eerste) kennismaking met Afrika en uit bent op contact met de lokale bevolking zeer zeker de moeite waard.

mvg
Wilco
Geweldig, dit is nog eens reizigersinformatie. Ik zal t.z.t. een en ander overnemen voor in het landeninfobestand.

Gr. Harry (landeninfo Afrika + Middenoosten)

Wij gaan dit jaar Rwanda onveilig maken. Waarom Rwanda?
Niet vanwege het hotel.

Ik ken mensen die er vandaan komen en dit jaar daar naar terugkeren (nog niet definitief, dat komt nog). Het idee is ontstaan toen ik vorig jaar naar deze mensen fietste (in België) en zij mij zeiden dat ik toch vooral eens naar Rwanda zou moeten gaan. Na een welles-nietes-spelletje en een verbale flater van mijn kant (Als jullie nu je mond houden ga ik mee - en dat deden ze dus en ja, belofte maakt schuld) ben ik me gaan verdiepen in alle facetten van dit bijzondere land.

De wegen zijn er relatief goed, de afstanden klein, het landschap Toscaans (en ik ben verzot op Toscane!) en er zijn weinig toeristen. Verder is de veiligheid er doorgaans groter dan in omringende, meer toeristische dan wel door oorlogen getroffen landen.

Wel zou ik deze gekheid nooit zijn begonnen als ik geen mensen uit het land zelf zou kennen. Àls er dan iets mis zou gaan, dan kunnen we in elk geval door bekenden worden bijgestaan. Goede contacten met de ambassade heb ik ook.

We zijn benieuwd!