Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zambia, tips over het reizen en wat te zien.. - Forum Wereldfietser

Zambia, tips over het reizen en wat te zien..

Dit jaar willen wij gaan fietsen in Zambia.
Vorig jaar voor het eerst in Azie, en we wisten niet wat we daar konden verwachten, hetzelfde hebben we nu bij Afrika, we zijn er nog nooit geweest, dus we weten niet hoe en wat.

Wie heeft er fietservaring in Zambia en practische tips?
Bijvoorbeeld:
Moeten we een tent mee, of is er in elk dorp overnachtingsmogelijkheid?
Een waterfilter, verstandig, of is er genoeg water te krijgen?
Alle andere praktische tips zijn ook van harte welkom

Ook touristische tips zijn zeer de moeite waard! Wat mogen we niet missen?

In elk geval alvast weer bedankt voor de info.

Alex en anouk

Moeten we een tent mee, of is er in elk dorp overnachtingsmogelijkheid?
Ja, het is verstandig een tent mee te nemen. Er is niet in elk dorp overnachtingsmogelijkheid. Vaak kan je wel ergens een matje neergooien.

Een waterfilter, verstandig, of is er genoeg water te krijgen?
Ja, zeker verstandig. Langs de "grote" weg is wel flessenwater te krijgen maar er zijn nou eenmaal niet verschrikkelijk veel grote wegen. Het water uit de putten/pompen is over het algemeen niet slecht maar je weet het nou eenmaal nooit zeker.

Marco Meijerink schreef:
Een waterfilter, verstandig, of is er genoeg water te krijgen?
Ja, zeker verstandig. Langs de "grote" weg is wel flessenwater te krijgen maar er zijn nou eenmaal niet verschrikkelijk veel grote wegen. Het water uit de putten/pompen is over het algemeen niet slecht maar je weet het nou eenmaal nooit zeker.
Marco, ik weet niet wat jij precies bedoeld met 'niet slecht', maar ik heb altijd begrepen dat pompwater veilig is en dat je ervan uit moet gaan dat putwater niet veilig is. Met veilig bedoel ik dan bacterieel veilig, dat zegt niets over minerale vervuiling, maar tegen minerale vervuiling helpt een een filter naar mijn weten ook niet. Verder is veilig uiteraard iets anders als lekker (ik gebruik vaak multivitamine tabletten om vies smakend water op smaak te brengen).

Ik begrijp van jou dat pompwater ook niet altijd veilig is?

mvg
Wilco

Hoi Wilco,
Klopt. Het ligt aan de vervuiling van de bodem. Toen wij bv in Bangladesh waren was er een groot probleem met al het water uit de pompen. De bodem was vergiftigt met arsenicum.
Omdat je niet weet wie, en hoe, de pompen zijn geslagen blijft het een risico.
Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:Hoi Wilco,
Klopt. Het ligt aan de vervuiling van de bodem. Toen wij bv in Bangladesh waren was er een groot probleem met al het water uit de pompen. De bodem was vergiftigt met arsenicum.
Omdat je niet weet wie, en hoe, de pompen zijn geslagen blijft het een risico.
Nu ben ik geen expert, maar ik denk dat je je over minerale vervuiling niet zo heel erg veel zorgen hoeft te maken. Naar mijn weten kun je als reiziger niets doen tegen minerale vervuiling en is het ook niet te controleren. Flessenwater is waarschijnlijk betrouwbaarder, maar echt zeker kun je daar in dat soort landen ook niet van zijn. Als reiziger drink je maar heel beperkt uit een bepaalde pomp of put. Het zal absoluut niet gezond zijn, maar als de minerale vervuiling zodanig is dat de lokale bevolking langduring het water drinkt zonder vergiftigingsverschijnselen zal het voor eenmalig gebruik ook niet zo'n ramp zijn. Vergelijk het met de loden waterleidingen vroeger in Nederland en de verf voor kinderspeelgoed die zware metalen bevatten etc. Als je langdurig op dezelfde plaats verblijft wordt het uiteraard een ander verhaal. O ja, en melk drinken helpt tegen vergiftiging door zware metalen:)

mvg
Wilco
anouk schreef:Wie heeft er fietservaring in Zambia en practische tips?
Het is alweer 15 jaar geleden dat ik in Zambia fietste, maar sfeer en couleur locale zullen vast niet heel anders zijn als in mijn verhaal: http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Zambia.htm. Langs hoofdwegen en in grotere plaatsen is onveilig snelverkeer en (kleine) criminaliteit, daarbuiten zijn de mensen meestal vriendelijk en behulpzaam. Probeer er bijtijds achter te komen waar veel tseetseevliegen zijn, zodat je om zo'n gebied heen kunt rijden.

Van mijn tocht in 2000 de volgende notitie :

datum naar km
27.06 Mchinji (Malawi) 114 km bij de grens
28.06 Katete (Zambia) 123 km heuvels, niet steil
29.06 Nyimba 160 km 6h15 op de fiets, zon op
30.06 Luangwa Bridge camp109 km slechte weg, krokodillen
01.07 Chinyunyu 154 km heuvels, mooi landschap
02.07 Lusaka 92 km Cha Cha backpackers
06.07 Mazabuka 125 km Mazab. hotel
07.07 Batoka 137 km Tugwashanye resthouse
08.07 Livingstone (Zam.) 226 km lange rit tot in donker, mooi
13.07 Kasane (Botsw.) 85 km pont naar Botswana

Water heb ik altijd gefilterd met het waterfilter Katadyn Mini Ceramic dat maar 265 gr weegt. Flessenwater soms gezien maar nooit gekocht, wordt met 4 liter per dag vrij duur en is met dat filter overbodige luxe.

De landschappen zijn mooi, erg veel verplichte toeristische nummers heb ik niet gezien en zijn er ook niet zoveel. Wel natuurlijk de Victoria Falls, daar heb ik 5 uur rondgelopen.

De mensen zijn aardig, geen problemen gehad, maar je blijft natuurlijk altijd opletten. Meesal sliep ik in hotelletjes van 2 tot 5 euro, categorie emmer heet water om je te wassen. Niks mis mee. Een hotel heeft als voordeel dat je je fiets aan het (stalen) bed kunt vastketenen en de kamerdeur op slot doen, zodat je s'avonds nog het dorp in kunt zonder zorgen om je fiets. Hangslot voor de deur zelf meenemen.

De tent heb ik zelden gebruikt, in dorpjes is vaak wel een hotel, maar geen camping (behalve Luangwa Bridge camp). Aldaar is een rivier die tot zwemmen nood, niet doen, crocs and hippo's. Bushcamping betekent nachtelijke interesse van dieren, eten aan een touw in de boom.

Zambia en Malawi zijn goed te fietsen, hebben mooi landschap en een vriendelijke bevolking. Geen stenengooiers. Om beter gezien te worden had ik grote fel oranje stickers achterop de bagage geplakt, het weinige verkeer blijft een gevaar.

Aan het 'voorbeeld' zie ik dat tabs en spaties niet werken, sorry voor de vreselijke lay-out.