Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko in de zomer: te doen? - Forum Wereldfietser

Marokko in de zomer: te doen?

Hallo,

Nog steeds zoekende naar een mooie vakantiebestemming ...wie o wie heeft ervaring met Marokko in de zomer???

Ik heb op internet en hier op het forum meerdere reisverslagen over Marokko kunnen vinden, allemaal even enthousiast, maar niet één van mensen die daar in de zomer waren...

De klimaatgrafieken geven waanzinnig hoge temperaturen (van 40 graden en meer) aan voor plaatsen in het binnenland. Tegelijkertijd lees ik dat het door de lage luchtvochtigheid anders warm is dan bijvoorbeeld bij ons.

Vorige zomer fietsten we met 40 graden door Griekenland. Dat vonden we geen probleem, maar nog 10 graden erbij??? Is dat te doen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen,
Groet,
Gudrun

Hoi Gudrun,
De warmte is droger dan in NL maar het is nog steeds warm/heet.
Als je Griekenland in de zomer geen probleem vindt kom je in Marokko een heel eind. Comfortabel is anders maar met voldoende water is alles te doen. Zoek vooral de bergen op, maar goed, dat zal je zelf ook al wel hebben uitgevonden.
Veel succes,
Marco

Ga je naar de kust?

Hou er rekening mee dat het erg druk kan zijn in de zomer aan de kust. Alle marokkanen uit europa en het marokkaanse binnenland kamperen aan de kust.....ik heb er ooit foto's van gezien en het was mij een beetje teveel. Maar persoonlijk denk ik dat je Marokko beter in het voor- , najaar
of winter moet 'doen'

Mischien de hoge atlas? Succes met je keuze!

Blanche
Hey iedereen.

Ik ben me ook al een beetje aan het informeren over Marokko. We gaan dit jaar naar Duitsland, maar ik zat er over te denken om de volgende keer naar Marokko te gaan, en ik vroeg me ook af hoe het was daar in de zomer?
Ik heb gelezen dat het erg warm was. Ik hoop dat idd mensen op dit topic reageeren, ik ben benieuwd wie er al is geweest in de zomer.
Uiteindelijk denk ik toch meer in het naarjaar te gaan. Maar ben wel nieuwschierig!

Groetjes
Floor
nogmaals.... Marokko in de zomer niet doen of je moet houden van temperaturen van boven de 45 graden.
Kijk eens naar de klimaatgrafieken voor het binnenland. De kust is inderdaad koeler maar de anders lege wegen zijn razend druk met verkeer van mensen uit het binnenland en Marokkanen die op bezoek zijn in hun land. `De hoge Atlas is misschien te doen maar voordat je zo'n pas op bent moet je wel klimmen in de hitte. Als je kan kiezen zou ik het najaar/voorjaar of de winter kiezen voor een Marokko trip.
Marokko in mei was zo nu en dan al erg heet, soms rond de 40 graden.

John.
Goedkoop en lichtgewicht toch!? Een sauna op de fiets!!!

Ik heb trouwens ook weleens 's zomers in een andere zandwoestijn gefietst. Dat was lekker warm ook. Zo'n 30 graden in de schaduw. Maar zonder schaduw en met alleen een asfaltweg voor je neus, voelt het toch wel behoorlijk warm aan. Met blote voeten bijvoorbeeld door het zand of over de weg is er dan zeker niet bij vanwege de hitte.

Houd ook rekening met de watervoorraad dan. Als er waterputten zijn, dan valt het nog wel mee. Maar zonder waterputten moet (MOET) je al gauw 5 liter vocht per dag meenemen. Een flesje Cola kan daar natuurlijk ook bij zitten voor wat extra energie, maar het blijven veel kilo's. Zeker als het klimwerk aan te pas komt... :wink:

Als je van warmte (bakken) houdt, kan het wellicht als je het erg goed plant. Anders zou ik gewoon het voor- of najaar gebruiken.
Hoi,

Ik heb al lange tijd geleden in de zomer door Marokko gereden, daarnaast ben ik er nog diverse keren in de winter en najaar geweest.

Let op dat je voldoende water mee neemt, 5 liter is waarschijnlijk niet genoeg bij temperaturen boven de 40 graden. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om er weer een keer midden in de zomer te fietsen. In de bergen zou ik er zelfs voor kiezen om midden in de zomer te fietsen, maar ik fiets graag met hoge temperaturen.

Ik heb wel problemen gehad. Het laatste uur van elke dag ten zuiden van de hoge Atlas was erg zwaar. Volgens een Marokkaan had ik pech want het was een jaar met erg veel wind. Meestal kwam die wind pas in de middag, maar fietsen boven de 40 graden met veel tegenwind is gevaarlijk. Je hebt grote hoeveelheden water nodig, in Australië heb ik pas nog 15 liter op een dag gedronken. Daarnaast kwam ik op een middag in een zandstorm terecht, deze komen niet vaak voor maar dat houdt je het slechts enkele uren vol en dat moet je schuilen. (Die zandstormen kun je natuurlijk ook in de winter treffen.)

Overigens heb ik de laatste keer in Marokko mijn route aan moeten passen omdat het eind oktober op 2000 meter hoogte nog maar 5 graden was (plus regen) en hoger in de bergen sneeuwde het. Ik denk dat het grootste risico hierbij is dat beken op zandweggetjes moeilijk of misschien onmogelijk doorwaadbaar worden.

Groet Wilbert