Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag Marokko - Forum Wereldfietser

Reisverslag Marokko

E-mail d.d. 2 juni 2001: "Beetje warm"

Tafraoute, 2 juni 2001, 40 C

Salamalekum!

Niet helemaal gepland, maar toch: een mailtje uit Marokko. Een jaartje na de buitengewoon geslaagde fietsreis in Malawi ben ik eindelijk weer op pad. Niet met Astrid deze keer, die is te druk, maar met mede Wereldfietser Frank Wolters. We zijn nog maar vier daagjes op pad maar NL lijkt al heel erg ver weg en lang geleden. Het waren dan ook een paar interessante dagen. Laat ik bij het begin beginnen.

Afgelopen dinsdag was ik nog 100% in NL: vrolijk aan het punteren in Giethoorn met mijn collega! Woensdagochtend was het even flink stressen om de tassen op tijd ingepakt te krijgen. Gelukkig ben ik uiteindelijk bijna niets vergeten...

De vliegreis ging redelijk perfect, behalve dat we in Amsterdam al met een uur vertraging vertrokken, een extra overstap maakten in Brussel en daardoor onze aansluiting in Casablanca misten, waardoor we vier uur op het vliegveld moesten wachten en om circa 2 uur 's nachts op het vliegveld in Agadir aankwamen waar binnen een straal van tien kilometer geen hotel te bekennen was. Redelijk perfect dus...

We besloten dan maar ons tentje gewoon zo snel mogelijk op te zetten. We dachten nog enigszins van het vliegveld af te staan, maar toen we 's ochtends wakker werden zagen we dat we op nog geen 100 m van de verkeerstoren stonden. Niet helemaal geslaagd dus.

Dan maar snel op de fiets. Ook dat was nog niet zo eenvoudig, want het vliegveld lag in ieder geval beslist niet op de plek waarop het op al onze drie kaarten wordt aangegeven. Maar na een uurtje hadden we de richting
aardig te pakken en gingen we op weg naar Tafraoute, 110 km verderop. Daar zijn we na een dagje, hadden we thuis naïef op de kaart kijkend gedacht. Nou, dat lukte dus niet helemaal.

Ervaren Wereldfietsers, waar we ons welf ooit ook toe rekenden, hadden ons af gewaarschuwd dat het wellicht een beetje warm zou kunnen zijn in deze tijd van het jaar. Frank en ik hadden echter allebei zoveel zin en haast om op vakantie te gaan, dat we ons met zulke details niet bezig hielden.

De eerste 40 km ging prima, we vonden de temperatuur zelfs erg meevallen, maar de thermometer begon in de loop van de dag toch behoorlijk op te lopen. Uiteraard hadden we onze dag goed ingedeeld: het makkelijke vlakke stuk in de koele ochtend en de klim bewaart voor zo rond tweeën. Dat maakt het leven een beetje interessant, nietwaar.

Nou dat viel behoorlijk tegen. 42 graden liet mijn thermometer bij het begin van de klim zien. Een klimmetje van niets waar ik er vorige week in Limburg nog vele van had beklommen. Maar ik kwam totaal niet vooruit, slechts in het kleinste verzet langzaam trappend lukte het de steile 5% helling te bedwingen, waarna ik eenmaal boven bijna aan het infuus moest. Dat was een eerste signaaltje dat het misschien toch wel een beetje zwaar tochtje zou worden.

Als echte stoere WF-ers vluchtten we het eerstvolgende plaatsje onmiddellijk het duurste hotel in om onder de douche een beetje bij te kunnen komen. Na een heerlijke tajine - Marokkaans gerecht die we op aten terwijl een Saoudische weerman in een kwartier voorspelde dat het morgen weer in het gehele land zonnig en 45 graden zou worden - voelden we ons klaar voor de volgende dag.

Vroeg opstaan. Dat leek ons het beste recept voor het vervolg van de reis. Dus zaten we om 8:30 op de fiets, op weg naar Tafraoute, nog maar 85 km verder. Jaja. Het eerste stukje ging nog een beetje redelijk, maar toen de thermometer zo rond tienen boven de 40 graden kwam kon je dat redelijk ook wel schrappen. Absoluut afzien zoals ik zelden heb gedaan. In de Himalaya een 5000 metercolletje - geen probleem. Bijna min 10 in de tent slapen - geen probleem. Maar bij 40 graden fietsen, dat blijkt een erg groot probleem voor mij.

Niet voor Frank. Met elke graad extra fietst die een kilometer per uur sneller, zodat we elkaar regelmatig behoorlijk uit het oog verloren. Bij 47 graden - volgens de ongetwijfeld niet al te nauwkeurige thermometer- had ik het helemaal gehad. Ik hield de eerstvolgende auto aan met de bedoeling te vragen of ik en mijn fiets meekonden. De chauffeur stopte, keek me van top tot teen aan, gaf me een fles water en scheurde weg voordat ik überhaupt de energie gevonden had hem iets te vragen.

Poging twee liep gelukkig beter af en zo werd ik door twee uitermate vriendelijke Marokkanen bijna 20 km verder bij een afslag naar een dorpje gedropt. Niet Frank natuurlijk, zo rond de 45 graden komt die pas op gang,
dus die kwam na ruim een uurtje fietsen ook bij de afslag aan. Overigens was het wel een erg leuk punt om gedropt te worden, vlakbij een prachtig verlaten dorpje boven op een steile heuveltop. Erg interessant om daar een uurtje in de schaduw weer langzaam gereanimeerd te worden.

Het dorpje lag 6 km bergafwaarts en dat zag ik nog wel een beetje zitten. In het dorpje werden we zoals overal uitermate vriendelijk ontvangen. Van die irritante aan je hoofd zeurende, "donnez moi une stilo" achtige
Marokkaantjes die je spontaan een steen tegen je achterhoofd aan smijten mocht je dit niet doen, hebben we totaal niets gemerkt. De Anti Atlas is niet overdreven toeristisch, op een of andere manier vooral niet in deze periode van het jaar.

In het dorpje werden we uitgenodigd voor een kopje muntthee bij een dorpsbewoner. Erg leuk en interessant. Hoewel ik mezelf voor Frans een 2- zou geven - idem voor Frank - slagen we er erg goed in ons verstaanbaar te maken en kleine gesprekjes te voeren. De man vertelde ons dat er 6 km verderop een hotel was en als echte outdoorfanaten die niets liever doen dan in een tent kamperen, waren we onmiddellijk overtuigd. Op weg naar het hotel kwamen we nog de eerste en enige niet verlegen en bepaald niet onaantrekkelijke Marokkaanse meisjes tegen - Astrid: dit vond Frank en ik natuurlijk niet - maar hoe Frank ook smeekte, die foto was out of the question.

Het hotel was prima, we hebben de hele avond gekletst met een Marokkaan die er uitermate trots op was dat hij werd genoemd in de Lonely Planet, de reisgids die ook wij bij ons hebben.

Nog vroeger op dus. Om 6:15 op en om 7:30 uur op de fiets, jaja dat is nog eens vakantievieren!! Ik voel me eindelijk wat sterker en ging goed de 3 colletje van vandaag over. Frank heeft het vandaag iets minder, maar dat werd een stuk beter toen het vanmiddag weer 40 graden werd. Om 9 uur hadden we er al ruim 20 km op zitten en om 10 uur stonden we boven op de 1500 m hoge pas met een zeer aangename koele 35 graden. Dat was een heerlijk gevoel we hoefden alleen nog maar 20 km af te dalen en dat we pas om 12 uur aankwamen kwam puur en alleen door de tientallen fotostops. Want we hebben dan misschien een beetje heel erg afgezien, het gebied rond Tafraoute waar we vandaag zijn aangekomen is extreem mooi. Prachtige maanlandschappen, af en toe een boom, bergen die op gestapelde blokken uit een blokkendoos lijken, het is hier buitenaards mooi. Ik was de eerste 2 dagen op een of andere manier niet zo in de fotomood, maar vandaag heb ik ruim een rolletje volgeschoten.

En nu zitten we dan in Tafraoute, warmste temperatuur gemeten 55 graden in de tent, in de schaduw 40 graden, gewassen kleding is droog voordat je het überhaupt aan de waslijn hebt kunnen hangen, de laatste liters van onze dagelijkse portie drank weg te werken - circa 6 liter per dag, dat is dus 4 anderhalve literflessen, of 24 glazen frisdrank of 60 van die ellendige bekertjes uit die ING koffieautomaat - probeer het maar in 1 dag naar binnen te krijgen, je hebt het gevoel continu te drinken.

Overigens, dat onderdeeltje dat ik vergeten ben zijn de steuntjes voor de brander, we moeten nu half op stenen koken, maar dat is eigenlijk wel leuk een beetje improviseren. Onze bouillon is erg lekker en geeft veel nieuwe energie.

Tot zover, groeten van Frank en mij.

Dennis

E-mail d.d. 5 juni 2001: "Beetje mooi"


Nog steeds Tafraoute, inmiddels 41 graden

Wat een paar mooie dagen hebben wij achter de rug. We zitten nog steeds in Tafraoute en zijn inmiddels iets beter aan de warmte gewend. Belangrijkste verandering is dat we ons dagritme geheel aan de Marokkanen hebben aangepast: ,s ochtends vroeg op, tot 12 uur fietsen en dan de rest van de middag eindeloos uitrusten.

Laat ik jullie eerst een idee geven hoe het er hier uitziet. Tafraoute ligt midden in de Anti-Atlas tussen bergtoppen van zo'n 2000 meter hoog. Tafraoute ligt midden in een gebied met granieten rotsen en bergen wat de
streek een zeer apart en bijzonder mooi maakt. De afgelopen drie dagen hebben we in deze omgeving rondgefietst, waarvan tweeënenhalve dag zonder levensbedreigende incidenten.

Afgelopen zondag hadden we voor ons zelf een klein relaxdagje gepland. Dat lukte aardig want twee uur na het vertrek hadden we ongeveer 4 km afgelegd. Nadat we het eerste onverharde paadje van de reis hadden genomen, stuiten we na nauwelijks twee km op een zeer spectaculaire berg: een van die vele blokkendoosachtige bergen waarbij de berg bestaat uit rotsen die los op elkaar lijken te liggen. We konden de verleiding niet weerstaan en klauterden naar boven.

Het uitzicht was adembenemend. Spectaculaire bergen in alle richtingen. Bovendien lag bij de heuveltop een oud vervallen, maar buitengewoon fotogeniek dorpje. De stilte werd alleen verstoord door het knippen van onze camera's. Door een van de dorpsbewoners werden gewezen op een muurtekening van een gazelle, volgens de Marokkanen uit prehistorische tijden. Ik droomde even weg en het koste me geen enkele moeite de gazellen en steenbokken over de rotsen te zien springen, achtervolgd door een stel hongerige leeuwen.

Nog nagenietend van de mooie rotsen fietsten we over singletracks dwars door de oase op een huis hoog in de bergen af. Eigenlijk wilden we alleen een fotootje nemen maar voor we het wisten werden we door de kinderen van de bewoners het hele huis door gesleept. En 5 km werden we opnieuw door een stel locale kids uitgenodigd, waarna moeders onmiddellijk de onvermijdelijke muntthee en een lunch klaarmaakte. Hoezo, Marokkanen een vervelend volk? Het gebakken eitje bezorgde Frank, die zich niet erg lekker voelde onaangename gevoelens in de buik en hij besloot dan ook terug te gaan naar de camping.

Ik voelde me eindelijk prima en had bovendien een prachtig weggetje gezien achter het huisje waar we net geluncht hadden. Het weggetje voerde uit de oase richting een woestijnachtig, kaal gebied met ronde rotsen dat me aan foto's van het westen van de USA deed denken. Ik raakte lichtelijk in extase van het waanzinnig mooie landschap en bleef weggetjes verkennen en ondertussen zo goed mogelijk de route herinnerend. Verdwalen zou hier in the middle of nowhere, met een temperatuur van zo'n 40 graden en met 2 liter water op zak geen al te best idee zijn. Gelukkig vond ik na twee uurtjes zwaar genieten zonder problemen de route terug.

Op de camping bleek de temperatuur weer aardig te zijn opgelopen: mijn lippenbalsem was geheel gesmolten, het leertje in de brander was zo gekrompen dat er geen druk meer op te krijgen was, mijn toilettas was bijna vloeibaar en als klap op de vuurpijl vertoonde mijn gloednieuwe term-a-rest matje net als in Malawi een enorme bobbel. Zo heet is het hier dus.

De volgende dag gingen we op stap voor een tweedaags rondje door de oases ten zuiden van Tafraoute, richting Sahara dus. 's Ochtends beklommen we de pas met prachtige uitzichten op de omgeving van Tafraoute. Keurig volgens het hoe-passen-we-ons-aan-Marokko-aan schema stonden we om 10 uur boven. De afdaling was ongelooflijk: eerst desolate rotspartijen, vervolgens een prachtige canyon en tot slot over een onverharde weg langs werkelijk adembenemend mooie dorpjes in de oase die in het dal van de bergen was ontstaan. De mensen leven hier puur van water uit de bergen, want geregend heeft het hier al 6 jaar niet meer. We zijn zwaar onder de indruk en voelen de temperatuur nauwelijks meer. Op rond 4 uur na 59 kilometer zoeken we een kampeerplek.

We kamperen wild vlakbij een dorpje, zodat we water uit hun stelsel van kanaaltjes kunnen halen. Dankzij de douchekop op onze waterzakken kunnen we hier zelfs douchen. Water zuiveren blijkt een heidens karwei want Franks waterzuiveraar heeft een kleine capaciteit en we zijn meer dan een uur bezig om 7 liter water te filteren voor de volgende dag.

Na een lange nacht beginnen we aan de klim terug naar Tafraoute. Helaas blijkt de klim geen spectaculaire onverharde monsterklim waar ik me op verheugd had, maar een makkelijke klim over slecht asfalt. Veel eerder dan verwacht staan we boven op de top en kunnen we gaan afdalen.

Sinds mijn daalongelukje in Tibet ben ik voorzichtiger dan ooit in afdalingen maar Frank speert er vandoor. Bijna onder aan de klim kom ik hem breed grijnzend tegen, met zijn fiets liggend op de grond en enkele tassen over het asfalt verspreid. O, bochtje gemiste bij 72 km per uur, verder niks aan de hand hoor. Ik kijk nog eens naar de remsporen en het toch nog meer dan 100 meter diepe ravijn met keien waar je onmogelijk lekker op kunt landen. Ja, ja, bochtje gemist. Alleen door zich op zijn rechterkant te laten vallen heeft hij net kunnen voorkomen dat hij de stenen van dichterbij had moeten bekijken. Gelukkig mankeert hij, ondanks een meterslange glijpartij, helemaal niets en de fiets heeft alleen een slagje in het achterwiel.

Maar goed; all is well that ends well, dus morgen gaan we gewoon weer verder richting Tiznit. Met hopelijk net zo veel moois als de afgelopen dagen.

Groeten,

Frank en Dennis

E-mail d.d. 12 juni 2001: "Beetje afgelopen"


Ait Melloul, 9 juni 2001, 29 graden

Ait Melloul, het laatste dorpje voor het vliegveld. We zitten op een terrasje en maken routinematig onze muntthee klaar. Muntblaadjes van het stengeltje plukken, in het theepotje stoppen, 2 suikerhompen ter grootte van 10 klontjes erbij, thee vanaf grootte hoogte in het miniglaasje schenken, terugschenken in de theepot, nog een keer inschenken, even proeven, weer terugschenken en nu definitief inschenken, je hoeft ons niets meer uit te leggen.

We kijken naar het straatleven om ons heen. 30 jaar oude Peugeots, mannen in djellaba's, vrouwen in hoofddoeken, oude DAF bussen, rokende vrachtwagens, overal rondhangende en theedrinkende mensen, we zijn er inmiddels aan gewend.

We beginnen aan de laatste 10 kilometer naar het vliegveld. Ik denk terug aan de dag dat we de mooie bergen bij Tafraoute uitfietsten. Eigenlijk was dat al een beetje het einde van de reis. Die prachtige afdaling van de Col
de Kerdous. Onze vruchteloze pogingen een overnachtingsplek te vinden. Het eerste hotel was gesloten, dus na 60 zware km nog eens 20 km verder fietsen. Het tweede hotel bleek niet te bestaan. En bij het restaurant waar
de werknemers ons zo vriendelijk onderdak aanboden worden we uiteindelijk alsnog door de chef weggestuurd zodat de dag tot onze stomme verbazing in Tiznit, ruim 100 km van Tafraoute, beëindigen.

Wat was dat aangenaam, die koele temperatuur in de kuststrook. 24 graden, we konden met moeite de neiging onderdrukken onze fleecetruien aan te trekken. 's Nachts koelde het zelfs af tot onder de 20, je kon gewoon IN je slaapzak slapen! Zelden hebben we zo genoten van bewolkt weer!

We rijden Ait Melloul uit en komen op het laatste rechte stuk naar het vliegveld. Nog 8 km.

Wat een lekker dagje in Tiznit. Frank kocht voor een lerarenmaandsalaris (een paar honderd piek) aan souvenirs, terwijl ik lekker in mijn eentje een stuk ging fietsen naar het strand en nog even een onverhard weggetje
meepakte. Mijn enige souvenir bestaat uit een echte tajine, een stoofpot waarin de Marokkanen het gelijknamige gerecht bereiden. Niet zo'n beschilderd toeristending, maar een originele simpele van maar liefst 25 Dirham (6 piek). Ik wist best dat ik afgezet, werd maar kon me er onmogelijk toe zetten af te dingen.

Nog 6 km. De weg is kaarsrecht, de wind vol in de rug. De snelheid loopt op boven de 30 km/u.

Heerlijk was dat dagje onverhard rijden. Daar hou ik echt van. Helaas werden de door de temperatuur genoodzaakt meer verharde wegen op te zoeken dan we van plan waren. Naar de etappe van Tiznit naar Massa was echt onvervalst off road rijden. Weer lukt het niet een hotel te vinden, het is gesloten vanwege de vondst van 10 kilo hasj. Weer worden we door een café-eigenaar uitgenodigd te blijven slapen. En weer gaat dat uiteindelijk niet door. Als we nog een rondje door de omgeving fietsen, stuiten we ineens op een nationaal park, een soort mini Biesbosch midden in het dorre landschap. Er blijkt een camping te zijn en uiteindelijk belanden we op een paradijselijk plekje aan de kust.

Nog 4 km. Ik rij eventjes 40 km/u. Frank heeft me laten gaan en is nog maar een klein stipje aan de horizon. Vanaf de dag dat ik een stukje meeliftte, fietste ik al weer een stuk beter, maar eenmaal op de laagvlakte in koelere temperaturen was ik echt niet meer te houden. Arme Frank, hij heeft de afgelopen dagen bijna alleen maar in mijn wiel gereden. Maar ik heb nog nooit eerder met iemand gereden die me zo goed bijhield, vooral in de bergen ben ik dat absoluut niet gewend.

De reis is eigenlijk prima verlopen, ondanks onze duidelijke verschillen in karakter. Frank, onophoudelijk enthousiast, gezelschapsmens, door en door aardig, goed van vertrouwen, altijd babbelend met de plaatselijke bevolking. Ik veel rustiger, solistischer ingesteld, beroepsmatig wantrouwend, meer gericht op de natuur dan de cultuur van een land. Toch hebben we samen een prima reis gehad zonder grote meningsverschillen.

Nog 1 km. Nee hè, de laatste kilometer. Die kilometer die je eigenlijk helemaal niet wilt rijden. Die 10 dagen fietsen zijn omgevlogen. Vroeger vond ik naar huis gaan het ergste moment van de reis, wetend dat het afgelopen is, wetend dat je weer maanden moet wachten voor het volgende avontuur. Maar sinds 3 maanden bestaat thuis niet alleen maar uit een stel snel bij elkaar gekochte Ikea meubelen met wat fietsen ertussen, maar ook uit dat ene hele leuke meisje. Ik verlang ernaar Astrid weer te zien en heb er vrede mee dat de reis erop zit.

Wat een ongelooflijk mooi land, dat Marokko. Die berglandschappen rond Tafraoute. Die prachtige bergoases. Die aardige mensen in het zuiden. En zo goedkoop: we vlogen voor 900 piek en gaven in 10 dagen met moeite 300 piek per persoon uit. Marokko blijft voor mij een ideale bestemming voor een kort reisje. 10 dagen in een compleet andere wereld, er helemaal tussenuit.

Vliegveld. Ik knijp de remmen dicht. Marokko, sukran et au revoir!

Dennis

Donnez moi un stilo!