Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets kopen in Malawi - Forum Wereldfietser

Fiets kopen in Malawi

Hallo,

Dit najaar zijn wij van plan om naar Malawi te gaan. 2 fietsen meenemen met de KLM gaat 600 euro kosten. Vinden we toch net iets te veel van het goede. Daarom denken we er sterk aan om in Malawi zelf 2 fietsen te kopen (We snappen natuurlijk wel dat het geen hoogwaardige fietsen zullen zijn, maar de mensen daar kunnen er mee fietsen, dus wij ook..). Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met het kopen van fietsen in Malawi? Zijn er nog specifieke zaken die je beter mee kan nemen vanuit Nederland? (heb bijv. begrepen dat de kwaliteit van de banden vnl erg slecht is, overwegen dus om buitenbanden mee te nemen)

Groeten,

Martijn

Hallo Martijn,

Ik heb zelf in Malawi gefietst (wel zelf fiets meegenomen), maar de kwaliteit van de fietsen daar is niet heel goed. Voordeel is dat de wegen in Malawi wel heel erg goed zijn, de dorpjes heel dicht op elkaar liggen en je fiets overal wel gemaakt kan worden. Iedereen fietst er wel. Als je op Lilongwe vliegt: Linlongwe bestaat uit twee delen. Het rijke zakengedeelte en de 'gewone'stad. In het zakengedeelte schijnt een groot winkelcentrum te zijn waar je ook moderne fietsenwinkels hebt.

succes.
De KLM vraagt wel veel geld voor fietsvervoer, maar 600 euro klopt niet.
De tarieven zijn binnen europa 40 E per fiets per enkele reis
buiten europa 80 E per fiets per enkele reis

Jouw kosten zouden dus niet hoger mogen zijn dan 2x 160 = 320 Euro Blijft een heel bedrag
Fietsdozen haal je gratis bij je fietsenmaker of je gebruikt een fietshoes.
dik5 schreef:De KLM vraagt wel veel geld voor fietsvervoer, maar 600 euro klopt niet.
De tarieven zijn binnen europa 40 E per fiets per enkele reis
buiten europa 80 E per fiets per enkele reis
Dit is helaas niet het hele verhaal. Voor veel intercontinentale bestemmingen (waaronder Malawi) geldt het stuksconcept, en dan wordt een fiets altijd als extra bagagestuk buiten de twee toegestane gerekend, waarvoor dan 150 euro per enkele reis wordt gerekend.
Zie de website van de KLM.
Hallo Peter,
peter de rijk schreef:Dit is helaas niet het hele verhaal. Voor veel intercontinentale bestemmingen (waaronder Malawi) geldt het stuksconcept, en dan wordt een fiets altijd als extra bagagestuk buiten de twee toegestane gerekend, waarvoor dan 150 euro per enkele reis wordt gerekend.
Zie de website van de KLM.
Waarom heb je meer dan 2 stuks bagage? Als ik vlieg, dan heb ik de fiets in een doos en alle fietstassen in één zak (voor het vervoer van rugzakken).

Groetjes,
Frank

Wij hebben naar Malawi ook 80 euro pp enkele reis betaald. Op de terugweg hebben we zelfs niets betaald, omdat ze volgens mij geen flauw idee hadden hoe ze dat daar op het vliegveld moesten doen. Ze zeiden nog wel: Je moet nog apart voor de fiets betalen, maar dat hebben we niet hoeven doe. De fietsen konden gratis mee.
We vlogen met klm.
Frank schreef:Hallo Peter,
peter de rijk schreef:Dit is helaas niet het hele verhaal. Voor veel intercontinentale bestemmingen (waaronder Malawi) geldt het stuksconcept, en dan wordt een fiets altijd als extra bagagestuk buiten de twee toegestane gerekend, waarvoor dan 150 euro per enkele reis wordt gerekend.
Zie de website van de KLM.
Waarom heb je meer dan 2 stuks bagage? Als ik vlieg, dan heb ik de fiets in een doos en alle fietstassen in één zak (voor het vervoer van rugzakken).

Groetjes,
Frank
Dat doe ik ook, maar een fiets telt bij KLM nooit als bagagestuk binnen de tweestukslimiet. Oftewel: je moet voor die fiets altijd 150 euro per enkeltje betalen als het stuksconcept geldt, ook al heb je in totaal maar twee stuks bagage (fiets en zak met tassen).
Het is idioot, maar zo is de KLM- en Air-France-regel, zoals je op de website kunt zien.

Inderdaad, stom. Het is twee jaar geleden dat ik voor het laatst met ze gevlogen heb en toen was het nog niet. Maar ja, er veranderd veel in die branch. Misschien kan iemand die pas met ze heeft gevlogen dit bevestigen/ontkennen?

Groetjes,
Frank

Vorig jaar nog met KLM gevlogen en 'gewoon'80 euro pp enkele reis betaald.

anoukzwolle schreef:Vorig jaar nog met KLM gevlogen en 'gewoon'80 euro pp enkele reis betaald.
Kan kloppen; dit jaar is op een groot aantal bestemmingen het stuksconcept van toepassing verklaard ipv het gewichtsconcept, met alle dure gevolgen voor fietsen van dien.
Nogmaals: op de site van KLM staat het allemaal duidelijk vermeld.

@Martijn,

als jij In Malawi gaat fietsen, is dat dan met de 2 Nederlandse dames, die hier ook wel eens op het forum zijn en daar reizen organiseren??
Ik wilde daar ook met meegaan, maar ik wist er te laat van, ben dus nt mee.
Of organiseer jij zelf iets, of met een andere organisatie??

Bedankt, Jo.

Zoals Peter al heeft aangegeven staat alles duidelijk op de site van de KLM. Van het voorjaar wilde we eigenlijk al naar Malawi toe. Tickets hadden we via internet geboekt, met de opmerking erbij dat we de fietsen mee wilden nemen. Dezelfde dag kregen we een reactie van de KLM dat de fietsen mee konden, maar dat we inderdaad 150 euro per fiets per enkele reis moesten betalen. Uiteindelijk besloten dat dat dus iets te veel voor het goede was.

Nu is dus het plan om daar fietsen te kopen en zien wel hoe ver we er mee komen...

@ Johan.,
Wij gaan op eigen houtje. Vind ik persoonlijk veruit het leukst.

Groeten,

Martijn

Kun je niet met een andere luchtvaartmaatschappij? Bij British Airways mogen fietsen gratis mee, dat gaat heel makkelijk. En ze waren sowieso een stuk goedkoper dan de KLM. Een goed reisbureau moet dat voor je kunnen uitzoeken. BA zal toch ook wel op Malawi vliegen, lijkt me, met evt. een overstap extra.

Wat ik in Malawi heb zien fietsen, daar zou ik niet op willen rijden, moet ik zeggen. Een echte fietsenwinkel was er volgens mij ook niet, in ieder geval niets bijzonders (was er in april).

Louise

Voordeel als je op een oudere fiets gaat: Op elke straathoek kunnen ze je fiets maken en de wegen zijn goed. Dus op een iets minder goede fiets moet je toch een heel eind kunnen komen.

En dit is het uiteindelijk geworden:

Afbeelding

We hebben 2 van deze fietsen gekocht in het oude gedeelte van Lilongwe. Keuze in fietsen was er voldoende. Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten. De fiets kostte ongeveer 90 euro per stuk (16.000 Kwacha).

Echte fietsenwinkels hebben we niet gezien, je koopt je fiets bij een soort van Blokker. Als je de winkel uitloopt is het echt niet mogelijk om op de fiets te fietsen (echt alles zit los). Gelukkig zijn er heel veel fietsenmakers langs de kant van de weg, te herkennen aan ee fiets die op z'n kop staat of een wiel in de boom... Na een dagje werken (door de fietsenamaker) waren onze fietsen rijklaar.

Na een kilometer of 3 fietsen viel m'n plastic trapper van m'n plastic cranck. Op zich niet heel erg, want we waren toch onderweg naar de winkel voor nieuwe remblokjes (degene die er opgemonteerd waren waren van heel zacht rubber en leken niet als te betrouwbaar). Op dag 2 dus nieuwe cranck, trappers en remblokjes laten installeren.

De rest van de vakantie nog een paar keer op het bankje bij de fietsenmaker gezeten (klapband waarbij ook de buitenband volledig gescheurd was, kapot freewheel). Zowel de onderdelen als de fietsenmakers zijn in de iets grotere plaatsen goed te vinden (kennelijk ben je niet de enige die regelmatig panne heeft met de fiets :wink: )
Opmerkelijk was wel dat het steeds mijn fiets was waar iets aan mankeerde en niet de fiets van mijn vriendin.

Al met al hebben we met onze fietsen een mooie rit gemaakt door een deel van Malawi. Mooi land, heel aardige mensen, maar rond deze tijd van het jaar wel iets te warm om te fietsen (in het lager gelegen deel, rond het meer, was de temperatuur ca 40 graden.)

Op het einde van de vakantie hebben we de fietsen geruild voor een paar mooie stukjes malawiaans houtsnijwerk. Op zich is het ons goed bevallen om hier een fiets te kopen, al kan je natuurlijk niet verwachten dat je voor zo'n lage prijs een goede fiets hebt.

Groeten Martijn

Leuk verhaal! Denk niet dat de Europeese fietsenverkopers dit leuk vinden... :D

Je fiets ziet er briljant uit!

Groet Marieke
Leuk verhaal. En je hebt geen zorgen of het wel goed gaat in het vliegtuig.
Sterker nog. De KLM wilde onze fietsen niet verder garanderen dan Nairobi, omdat daar volgens KLM de helft van de fietsen gestolen werd. Uiteindelijk de gok gewaagd, en inderdaad, de fiets bleef daar staan. Na 3 dagen en veel regelen eindelijk onze fietsen terug,maar met veel schade. (we hebben ook veel goede fietsvluchten meegemaakt hoor).
Maar het kopen van fietsen kan dus behoorlijk wat irritatie en stress vermijden en je hebt ook nog eens een leuk contact met de plaatselijke bevolking.