Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Net terug uit Down Under (Nieuw-Zeeland en Tasmanië) - Forum Wereldfietser

Net terug uit Down Under (Nieuw-Zeeland en Tasmanië)

Ik ben net terug van 3 maanden fietsen in Nieuw-Zeeland (beide eilanden) en op Tasmanië. Het is hier op het forum eerder wel gegaan over of Nieuw-Zeeland nog wel aantrekkelijk is als fietsland, dus daar ga ik hieronder op in, hoe wij dat hebben ervaren. Voor wie het leuk vindt om te zien waar we geweest zijn: we hebben een 'journaal' bijgehouden met kaart, foto's en verhaaltje, zie https://tinyurl.com/henk-louise Het is op dit forum weinig gegaan over Tasmanië, maar dat kan ik van harte aanbevelen als fietsbestemming!

Dan: is Nieuw-Zeeland nog wel aantrekkelijk voor fietsers? Ja, het is een prachtig fietsland, en het is zeker nog te doen, alleen moet je op het Noordereiland wel goed plannen om de grote wegen te vermijden (SH1, SH2). Op die grote wegen is het zo druk dat je in het beste geval een beetje gek wordt van al dat geronk naast je de hele dag, en in het slechtste geval een keer de berm in moet springen (is mij één keer overkomen), of erger. Desalniettemin hebben we gemiddeld stukken relaxter rondgereden dan in de Randstad - je moet de drukte en hectiek van hier ook niet onderschatten.

De opkomst van de speciale cycle trails vonden wij zo-zo: lekker natuurlijk om van de autodrukte af te zijn en ze lopen door mooie omgevingen, maar ze verschillen nogal in hoe ze erbij liggen en hoe goed ze te befietsen zijn - de Little River Rail Trail op het Zuidereiland had achterstallig onderhoud bijvoorbeeld, waardoor de randen van de bruggetjes scherp omhoog staken en stukken flink overwoekerd waren. Er was er op het Noordereiland eentje (Twin Coast) met een tot afstappen dwingend obstakel per kilometer, daar werd je gek van. Hekjes bedoeld om ander verkeer eraf te houden, maar dat werkt dus niet zo.

Bovendien was het moeilijk om er objectieve informatie over te krijgen, de info is allemaal nogal reclame. Een trail 'for the whole family' (Old Coach Road bij Ohakune op het Noordereiland) was voor ons op bagagefietsen niet te doen, dat was het ergste afzien van de hele reis, we hebben 3 uur gedaan over 14 kilometer. Sommige trails hebben een officiële moeilijkheidsgraad van 1 of 2 ('easy'), en dat komt niet overeen met de realiteit, maar was nodig om subsidie te krijgen. In de Great Taste Trail (grade 1, Zuidereiland) staat ineens een bord met 'sorry, dit stuk is grade 3'. Voor ons met bagage betekende dat lopen, en als we het hadden geweten, hadden we via de weg kunnen omrijden. Op het Noordereiland is een trail waarbij je een zee-arm over moet steken, maar een pont is er niet en een boot charteren kost $ 400.

De enige trail waar we echt volmondig enthousiast over waren was de Central Otago Rail Trail.

En tot slot krijg je in Nieuw-Zeeland nu wel erg de sfeer dat fietsen iets is wat je doet op zo'n trail, dus dan ga je met je auto naar zo'n trail en daar rijd je dan een dagje op, het stukje dat door anderen is uitgestippeld. En dan laat je je weer ophalen. Dus niet de fiets als vervoermiddel om van A naar B te komen. De meeste fietsen zie je achterop auto's ;) Dat is ook in toenemende mate moeilijk, het land heeft een gigantisch infrastructuurprobleem: amper snelwegen, en steeds drukker. Dus als je ziet wat zich over kleine wegen perst, slingerend tussen de bergen met 100 als maximumsnelheid... en daar moet je dan ook nog proberen tussen te fietsen.

Wij vonden het wel te doen, zeker op het Zuidereiland, maar ik had wel een narrow escape met een vrachtauto, en soms is aangenaam anders, en een boel fietsers hebben nare ervaringen en die rijden dus niet meer op de weg. Dan is zo'n trail wel lekker, maar het probleem los je er niet mee op. Ik ben sowieso benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, want ze verwachten bijvoorbeeld nog een enorme toename van het toerisme (met hun campers - want ja, het barst er van de campers, maar daar hebben we op zich geen last van gehad).

Wij hebben een geweldige reis gehad in elk geval!

Louise
Mooi verhaal! (ben nu op dag 16)

Zijn jullie tevreden over de periode dat jullie daar waren? Zo te lezen hebben jullie het best warm gehad.

Rare vraag: is het drinkwater daar zo slecht dat jullie al dat bier te verstouwen hadden of zijn jullie gewoon liefhebbers?
AndreM schreef:
ma 19 mar, 2018 17:55
Mooi verhaal! (ben nu op dag 16)
Dank je wel!
AndreM schreef:
ma 19 mar, 2018 17:55
Zijn jullie tevreden over de periode dat jullie daar waren? Zo te lezen hebben jullie het best warm gehad.
We kwamen in Christchurch aan in een hittegolf: dagen achter elkaar boven de 30 graden. En dat recht uit de Nederlandse winter was een beetje een schok voor het lijf (net zoals nu omgekeerd de kou hier, bleh...). Dat was echter meteen ook de heetste periode. Daarna hebben we het eigenlijk niet echt meer te warm gehad, sterker nog: op Tasmanië ging het maar net goed qua kou en nattigheid (en tijdens ons uitstapje naar de woestijn in het rode centrum van Australië, zonder fietsen, ging het régenen!).

Dus qua weer was het een goede periode voor dit gebied. Je moet het een beetje treffen. Terwijl wij op het Noordereiland prima temperaturen hadden, had het Zuidereiland opnieuw een hittegolf, met allemaal gebroken warmterecords. Maar kort na ons vertrek is er een heftige cycloon over Nieuw-Zeeland getroffen. En je kunt in de zomer langs de westkust ook gerust nog grote hoeveelheden regen hebben.

Enige nadeel aan rond kerst onderweg zijn is dat dat het absolute hoogseizoen is, dus knetterdruk. Dat heeft ons op een paar plekken wel wat hoofdbrekens gekost. Dat zijn dan vooral de plekken waar Nieuwzeelanders zelf op vakantie gaan, met name de zonnige stranden: omgeving Motueka/Nelson, Tauranga, Coromandel. Dan hebben we zelfs voor een tentplekje wel campings vooruit geboekt. Of niet, zoals langs de kust bij Tauranga, en dat werd toen dus een heel lange dag, op zoek naar een plekje. Ook Tasmanië (februari) was soms nog vrij druk, met pensionado's die juist net na het hoogseizoen op reis gaan.
AndreM schreef:
ma 19 mar, 2018 17:55
Rare vraag: is het drinkwater daar zo slecht dat jullie al dat bier te verstouwen hadden of zijn jullie gewoon liefhebbers?
Haha, nee, het drinkwater is er prima! Nouja, we zijn wel een keer ziek geweest, precies op 1e kerstdag, en we verdenken het drinkwater van een café in Ross ervan de oorzaak te zijn. Maar verder was het bier drinken geheel vrijwillig - we gingen het onze Bike&Beer-tour noemen!!

Louise
Prachtige mooie verslag. Ben zelf ook naar nieuw zealand geweest in 2001. Ben er 5 maanden rond gefietst. Was toen al erg toeristisch aan het worden. Wel een prachtige mooie land zo aan de andere kant van de wereld. Erg mooie website ook...
Dank je, leuk om te horen!

2001, vóór Lord of the Rings, dat moet toch nog wel heel anders geweest zijn qua toerisme. En ze verwachten in Nieuw-Zeeland dat het toerisme nog erg hard gaat groeien, vooral vanuit Azië... Hopelijk blijft het een beetje te doen!

Louise
Louise schreef:
za 16 jun, 2018 21:01
Dank je, leuk om te horen!

2001, vóór Lord of the Rings, dat moet toch nog wel heel anders geweest zijn qua toerisme. En ze verwachten in Nieuw-Zeeland dat het toerisme nog erg hard gaat groeien, vooral vanuit Azië... Hopelijk blijft het een beetje te doen!

Louise
Ben in januari 2002 terug gevlogen en heb lords of the tong daar nog gezien. Ja toerisme wordt steeds meer en meer. Klinkt niet leuk maar met steeds meer en meer mensen vraag ik me af of het nog leuk fietsen blijft daar. Ik kwam in september aan, paar dagen voor de aanslagen in Amerika. Was niet zo warm het weer maar dat beviel me we. En ook minder toeristen in die periode.
Hallo,
Grappig om al die heeel verschillende ervaringen te lezen. Ik ben in winter 2010-2011 geweest en heb het er alleen maar heerlijk en leuk gehad, eigenlijk nergens last van drukte gehad en zelfs in Taupo, waar die dag een toertocht was met 10.000 deelnemers, een plekje op de camping gevonden, met dank aan de VVV-mevrouw. In plaats van een heel drukke weg op het Noordereiland een prachtige treinreis gemaakt, fantastische ervaring.
Groet, Petra.
Ik kom nog even terug in dit onderwerp: op 14 september vertel ik bij Bike4Travel in Rotterdam over hoe heftig en gaaf fietsen op Tasmanië is. Met een boel foto's en anekdotes. Ik heb dat eind juni ook over Nieuw-Zeeland gedaan, maar die avond was al vol voor ik het hier had gemeld. Wel graag even aanmelden dus, als je wilt komen. Het is gratis.

En omdat het hierboven ook even over bier ging: in het huidige zomernummer van Schuim Magazine staat een artikel van mij (tekst) en mijn man (foto's): een mini-reisgids voor bier in Nieuw-Zeeland.

Louise
Ik heb met heel veel interesse je reisverhaal gelezen. Ik kon er helemaal bij wegdromen. Lijkt me enig zo ver gaan fietsen. Vast een onvergetelijke ervaring. Dit jaar zoeken we het zelf een beetje dichter bij huis, gaan we naar Engeland. Als dit meevalt, want zoveel ervaring hebben we nog niet, wordt het volgende jaar een avontuurlijke fietsreis. Leuke tips hier!