Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adelaide - Perth of Perth - Darwin?? - Forum Wereldfietser

Adelaide - Perth of Perth - Darwin??

Hallo,
We zijn bezig met het plannen van onze eerste fietsreis. Spannend, superhandig dit forum, met een beetje voorbereiding is de kans toch groter dat je niet binnen twee weken weer thuis staat :? .

De vraag: wat is afwisselender, mooier qua natuur, minder zwaar fietsen. De route van Adelaide naar Perth of die van Perth naar Darwin?? Of zijn ze beide heel zwaar qua water te kort, slechte wegen??

Indien we Adelaide Perth fietsen kunnen we ook de Flinders Range en Kangeroo Island meepikken. Die lijken me erg mooi. Maar Perth Darwin is verder afwisselender dacht ik.

Kortom wie heeft ervaring met deze twee routes en kan er wat meer over vertellen?

Alvast bedankt. :D

Groetjes,
Peggy
Hoewel ik routes niet heb gefietst, (wel deels met de auto) is volgens mij het belangrijkste verschil de temparaturen
Van Perth naar Adelaide zijn de temparaturen veel gematigde dan langs de west kust omhoog naar Darwin ,Hoe noordelijer je komt hoe warmer het wordt. Het is natuurlijk ook afhankelijk welke periode in het jaar je daar naar toe wilt
Volgens mij is de weg langs de zuid kust erg eentonig, en is er meer te beleven langs de westkust
succes en hou ons op de hoogte

Adelaide-Perth valt eigenlijk het beste in twee delen te zien. Eerst heb je de Nullarbor die lang en wellicht op een gegeven moment wat eentonig is, maar het gedeelte van na de Nullarbor langs de kust naar Esperance/Albany/Perth etc is juist bijzonder mooi. Zo nu een doen beetje glooiend, heel veel prachtige bossen en prachtig te fietsen met goede wegen en genoeg plaatsjes. Nullarbor is in de Australische zomer wel wat warm, kan je beter in het voorjaar/najaar doen en kijk ook even naar de dominante windrichting op dat stuk. De hele Nullarbor tegenwind is wat vervelend. Het zuidwesten van Australie wordt vaak wel als een van de beste fietsgebieden gezien meen ik, en het additionele stukje Nullarbor voegt dan nog wat heroiek toe op de koop toe.
Perth-Darwin moet je inderdaad erg goed tegen de hitte kunnen, wordt steeds warmer en vaak i.t.t. tot het zuiden een hele vochtige en klamme hitte. Westkust is inderdaad wel erg mooi en ruig, maar de afstanden zijn wel enorm, ik denk dat vooral de andere route m.u.v. de Nullarbor wat compacter is zal ik maar zeggen.

Al met al denk ik twee zeer mooie routes. Wat wegen betreft heb je meestal niet zo erg veel opties en de kwaliteit is heel redelijk en vrij vlak (ik ga nu even uit van de hoofdroutes, niet eventuele dirt roads). Zelf zal ik uiteindelijk denk ik voor Perth-Adelaide kiezen, maar ik raad je aan om bij beide goed je jaargetijde uit te kizen waarin je wilt fietsen. Noordelijke regenseizoen of zuidelijke bloedhete woestijnhitte wil je vermijden (denk ik).

De kust bij Albany is zeker de moeite zeker als je langs de Stirling Ranges rijdt. Ik heb er met de auto rond gerden en ben daarna langs de kust richting Darwin gegaan (en verder oostelijk en langs de kust afgezakt tot melbourne) na een tussenstop in Carnarvon waar ik weer een posje wat werk had.

Op sommige plekken ligt de weg wel 60 km landinwaarts, dus een kust route is het zeker niet altijd. Al is landinwaarts ook zeker mooie dingen te zien zoals Karaijini NP in het Noordwesten. Vlak voor Broome (met fijne grote stranden) een campinkje Port Smith aan een baai.

In augustus was het draagbaar warm vond ik en door het einde van de droge periode was de dirt track Gib River Road goed te doen door de Kimberley.

Vanaf Katherine noordelijk omhoog werd de warmte pas echt drukkend en benauwd.

Roalds'Adventure

Hallo Paggy,

Voor je eerste fietsreis pak je het stevig aan. Ik ben in 2003 met mijn eerste fietsreis door Australië begonnen vanuit Darwin en heb daar aardig wat problemen ondervonden en uiteraard ook veel ervaring opgedaan.

Volgend jaar ben ik van plan om de route Darwin-Perth te doen en ben nu ook druk aan het plannen. Zoals Roald al schreef kan het daar in het noorden knap warm worden. Zorg er daarom voor om in de juiste tijd van het jaar te vertrekken.

Veel succes,
Martin
peggyk schreef:De vraag: wat is afwisselender, mooier qua natuur, minder zwaar fietsen.
Ik zou zeggen: geen van beiden.
Voorop gesteld: Australië is volgens mij een fantastisch fietsland. Maar waarom kiezen zoveel fietsers ervoor om juist de outback in te gaan. De uitdaging? Van mij mogen ze. Maar je kan niet alles hebben: de outback is weinig afwisselend en niet bijzonder mooi qua natuur (sommige mensen vinden die eentonigheid fascinerend, maar anderen vinden het juist saai). De hitte en droogte maakt het fietsen ook geen makkie (tenzij je Frank van Rijn heet).
Kijk bij voorbeeld eens op de site van Dick en Els. Zelfs deze zeer ervaren wereldfietsers hebben inmiddels hun rondje Australíë afgebroken en zijn de eentonigheid van de outback ontvlucht naar Bali.
Zoals al gezegd: Australië is een fantastisch fietsland. Bijv. Tussen Adelaide en Melbourne kun je een route uitzetten met veel afwisselende en mooie natuur via o.a. Kangaroo Island, The Grampians en The Great Ocean Road. Tasmanië schijnt ook heel mooi te zijn. Kortom mogelijkheden te over, maar je moet ze wel kiezen.

Gerd

Als het mijn eerste fietsreis zou zijn zou ik inderdaad ook in de driehoek Melbourne Adelaide en Sydney blijven.
GerdC schreef:...Voorop gesteld: Australië is volgens mij een fantastisch fietsland. Maar waarom kiezen zoveel fietsers ervoor om juist de outback in te gaan. De uitdaging? Van mij mogen ze. Maar je kan niet alles hebben: de outback is weinig afwisselend en niet bijzonder mooi qua natuur (sommige mensen vinden die eentonigheid fascinerend, maar anderen vinden het juist saai). De hitte en droogte maakt het fietsen ook geen makkie (tenzij je Frank van Rijn heet).
Kijk bij voorbeeld eens op de site van Dick en Els. Zelfs deze zeer ervaren wereldfietser hebben inmiddels hun rondje Australíë afgebroken en zijn de eentonigheid van de outback ontvlucht naar Bali....
Inderdaad, de Outback van Australië is eentonig; als je op de weg blijft zitten! Ik heb de verslagen van Dick en Els ook gelezen en vind het jammer dat ze aan zoveel mooie locaties voorbij gereden zijn, omdat ze waarschijnlijk van het bestaan niets afweten.

Lees bv. eens wat ze over Camooweal schrijven, niet wetende dat er slechts 20km ten zuiden van Camooweal schitterende grotten te bezichtigen en te ontdekken zijn.

De Outback is leeg en de afstanden zijn enorm. Plan daarom je route rijkelijk van te voren, zodat je weet wat je in de omgeving tegen komt en waar je naar toe kunt gaan.
Voor WA heb ik bv. het boekje "the guide to free-camping in the north of WA" besteld via ExploreOz.com. Hier staan vele camp-sites in die op juweeltjes van plaatsen enkele kilometers van de hoofdweg landinwaarts liggen, plaatsen die je vaak voorbij rijd, omdat je van het bestaan niets af weet.
Verder is internet natuurlijk een rijke bron van informatie.

De Outback is zeker niet zo eentonig als menigeen denkt.
Bedankt voor alle reacties!

Misschien is de outback inderdaad wat te heftig voor ons. Maar wat ik heb gelezen over Perth lijkt me de omgeving daar erg mooi. Misschien is het een beter plan van Melbourne naar Adelaide te fietsen en dan de trein bus te nemen.
We beginnen onze tocht trouwens in Azie. Thailand, Laos, Cambodja, Thailand. Dus tegen de tijd dat we in Australie zijn, zijn we al redelijk gehard. Het plan is om in de periode april - mei - juni in Australie te gaan fietsen (wel een goede periode voor de outback, toch?) en daarna nog Zuid China aan te doen.

Nogmaals bedankt en we laten nog wat van ons horen.

Groeten
Peggy
peggyk schreef:...Het plan is om in de periode april - mei - juni in Australie te gaan fietsen (wel een goede periode voor de outback, toch?) ...
Hoi Peggy,

Het ligt eraan waar je in de Outback gaat fietsen. April-mei is het einde van de regentijd. Dan kan het nog flink regenen en kunnen straten, vooral gravel wegen, onbegaanbaar worden. Vraag lokaal na hoe de toestand van de wegen is.
Mei-juni is net na de regentijd, dus vocht en hitte, dus kan het al snel benauwd worden. Een betere tijd voor de Outback is september tot december.
In april tot juni kun je, wat temperatuur betreft, echter uitstekend fietsen in Perth en omgeving of andere zuidelijk gelegen plaatsen.

Veel plezier,
Martin

Hoi Peggy,

Jouw suggestie over de trein is inderdaad zo gek nog niet denk ik. Zodoende kan je eerst wellicht rond Adelaide/Melbourne fietsen of Tasmanie (vaak vergeten, wel erg mooi) en dan bijvoorbeeld de Indian Pacific (trein) nemen richting Perth. Indrukwekkende treinreis, niet al te duur als je een simpel kaartje koopt en je ontloopt zo een hele lange fietsperiode over de Nullarbor. Daarna kan je dan rond Perth een mooie rondtocht maken (bijvoorbeeld rondje ten zuiden van Perth). Wat Martin zegt, April/Juni is een uitstekende periode om in het zuiden van Australie te fietsen. Succes met plannen van je reis.

Hoi Peggy,
Heb dit jaar van 23 februari tot 19 mei in Nieuw-Zeeland, Tasmanie en West-Australie (van Albany tot Perth) gefietst en het is me heel goed bevallen. Tasmanie was zeer de moeite al werd het begin april plotseling koud en stormachtig. In West-Australie trof ik gedurende vijf weken vaak schitterend weer. Niet te warm, zo'n 20 - 30 graden. Ik heb meestal langs de kust gereden, kwam zeer weinig verkeer tegen, maar had toch asfalt en vele dorpjes onderweg. Ik ben in Albany begonnen, kon daar makkelijk met een bus vanuit Perth komen (fiets kan mee in de bus). Ook gaan er bussen naar Esperance. Het stuk tussen Esperance en Albany schijnt ook de moeite waard te zijn. Na Perth was ik van plan om nog naar het noorden te gaan fietsen richting Exmouth en dan de bus terug nemen naar Perth, maar mijn tijd was op. Een volgende keer misschien.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Iemand ervaring met het kopen van een goede reisfiets en fietstassen in Perth / Aidelade ???